جنگل‌های کشور در خطر هستند و اگر فرهنگ‌سازی رخ ندهد بیش از پیش شاهد تخریب جنگل خواهیم بود. به این ترتیب می‌توان گفت اگر اقتصاد و معیشت مردم به منابع طبیعی گره زده شود، به‌طور حتم شاهد کاهش خسارات به جنگل‌ها خواهیم بود.

لزوم تصویب طرح جامع مدیریت اطفای حریق جنگل ها در دولت

سلامت نیوز-*قاسم سبزعلی: جنگل‌های کشور در خطر هستند و اگر فرهنگ‌سازی رخ ندهد بیش از پیش شاهد تخریب جنگل خواهیم بود. به این ترتیب می‌توان گفت اگر اقتصاد و معیشت مردم به منابع طبیعی گره زده شود، به‌طور حتم شاهد کاهش خسارات به جنگل‌ها خواهیم بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، تجربه سال‌های گذشته ثابت کرده نگاه قهری بی‌فایده است و دولت باید به دنبال سه اصل پیش‌بینی، پیش‌آگاهی و پیشگیری باشد. سالانه حدود 15 هزار هکتار از اراضی ملی دچار آتش‌سوزی می‌شوند که در بیش از 95 درصد از این آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی دخیل بوده اما می‌توان با اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و آموزش مردم را نسبت به آتش‌سوزی در جنگل‌ها حساس کرد. برای نمونه در زمان تعطیلات و افزایش سفرهای استانی شاهد افزایش وقوع حریق در کشور نیز هستیم، آتش‌سوزی‌هایی که با بیل، آتش‌کوب و پوشاک معمولی با همکاری نیروهای خودجوش خاموش می‌شوند. در حال حاضر 226 دستگاه خودروی آفرود شاسی‌بلند و 250 دستگاه آتش‌خاموش‌کن وجود دارند. همچنین امکان بهره‌گیری از سیستم بالگرد کشوری مهیا شده و در 10 نقطه کشور از جمله کرمانشاه، ایلام، کرمان، اصفهان، کردستان، گیلان، آذربایجان شرقی، مازندران، گلستان و خراسان رضوی بالگرد مستقر شده که امکان آب‌پاشی، انتقال نیرو و ادوات را راحت‌تر می‌کند چراکه بیشترین حریق‌ها در نقاط کوهستانی و صعب‌العبور است که زمان بیشتری برای امدادرسانی به این مناطق تلف می‌شود.  همچنین قرار است آبگیرهایی در حوزه‌های بالادست کانون‌های بحرانی ایجاد شود که حجم آنها 500، 1000 و 1500 لیتر خواهد بود تا حداقل زمان برای بهره‌گیری از بسترهای آبی تلف شود.

همچنین قرار است در کانون‌های بحران از داوطلبان جوامع محلی نیروهای دیده‌بان مستقر شوند. اما نکته مهم‌تری که می‌تواند ثاتیر بیشتری در جلوگیری از آتش‌سوزی‌های جنگل یا مهار زودتر آتش داشته باشد، تصویب «طرح جامع مدیریت اطفای حریق» است که تقدیم هیات دولت شده و می‌تواند با بودجه‌ای که در اختیار نهادهای ذی‌ربط می‌گذارد   حین و پس از آتش‌سوزی، بحران را بهتر مدیریت کرد. این در حالی است که با وجود آنکه در سال جاری اعتبار ویژه‌ای برای این کار اختصاص داده نشد اما سازمان جنگل‌ها پایگاه‌های اطفای حریق را با هدف مقابله با آتش‌سوزی در استان‌های کرمانشاه، گیلان و گلستان و در استان سمنان نیز دو پایگاه فرعی راه‌اندازی کرد. به این ترتیب مساحت سطح آتش‌سوزی‌ها در سه ماه اول امسال نسبت به پارسال 24 درصد کاهش یافته است و از 2977 هکتار در سال 1394 به 2273 هکتار در سال 1395 رسیده است. از سویی از دیگر اقدامات انجام گرفته دعوت از کارشناسان مرکز پایش جهانی است تا از فناوری و تجربیات آنها در اطفای حریق بهره‌گیری شود تا با کارشناسان ایرانی تبادل اطلاعات کنند و علم روز دنیا را به آنها یاد بدهند.


*فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری کشور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha