دانشمندان انگلیسی با هدف درمان دیابت نوع یک، دستگاه پانکراس مصنوعی را با موفقیت بر روی گروهی از کودکان مبتلا به این نوع دیابت آزمایش کردند.

 دانشمندان دانشگاه کمبریج امیدوارند با عرضه این پانکراس مصنوعی کودکان مبتلا به دیابت نوع یک را از تزریق انسولین بی نیاز کنند.

به این ترتیب بیماران می توانند این دستگاه را که می تواند در جیب گذاشته و یا به کمربند بسته شود به جای تزریق روزانه انسولین مورد استفاده قرار دهند.

پانکراس مصنوعی قادر است به طور مداوم و شبانه روز گلیسمی خون بیمار را اندازه گیری کند و به روشی خودمختار و هوشمند میزان انسولین مورد نیاز را محاسبه کرده و به بیمار پمپاژ کند.

نتایج سه آزمایش بالینی که بر روی کودکان دیابتی انجام شده و نتایج آنها در مجله علمی لانست منتشر شده کاملا موفقیت آمیز بوده اند.

نمونه آزمایشی پانکراس مصنوعی بسیار هوشمند است و می تواند تعادل گلیسمی شبانه را زمانی که کودک شام زیاد خورده و یا ورزش کرده است حفظ کند.

دیابت نوع یک (دیابت وابسته به انسولین) و یا دیابت جوانی یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی عملکرد پانکراس بیمار را مختل می کند و بخش جزایر لانگهارنس را از کار می اندازد. جزایر لانگهارنس در پانکراس مسئول تولید انسولین است.

این پانکراس مصنوعی، دقیق ترین دستگاهی است که به طور خودکار هم میزان گلیسمی و هم تزریق انسولین را کنترل می کند و به علاوه استفاده از آن بسیار آسان است.

براساس گزارش تلگراف، این محققان از آوریل 2007 تا سپتامبر 2008 سه آزمایش بالینی را بر روی 17 کودک و نوجوان بین 5 تا 18 سال انجام دادند. آزمایش این پانکراس مصنوعی به مدت 54 شب نشان داد که این دستگاه قند خون را در 60 درصد از این مدت زمان در سطح نرمال نگه داشت درحالی که با پمپهای کنونی، سطح قند خون در 40 درصد از مدت زمان تحقیق در حد طبیعی بود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha