دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 191214

"دونالد هندرسون" پزشک و اپیدمی‌شناس آمریکایی که سرپرستی کمپین موفقی برای ریشه‌کن کردن آبله در سراسر جهان را به عهده داشت در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

پزشک پیشتاز مبارزه با آبله در جهان درگذشت

سلامت نیوز:"دونالد هندرسون" پزشک و اپیدمی‌شناس آمریکایی که سرپرستی کمپین موفقی برای ریشه‌کن کردن آبله در سراسر جهان را به عهده داشت در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ‌ از دکتر هندرسون به خاطر تلاش‌هایش در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به عنوان یکی از پیشتازان بهداشت عمومی نام برده می‌شد.

او پس از شکستگی لگن دچار مشکلات جسمی شد و در اثر عواقب همان حادثه درگذشت. آبله که یکی از مهلک‌ترین بیماری‌های جهان بود فقط در قرن بیستم باعث مرگ صدها میلیون نفر شد.

این بیماری علاوه بر آنکه باعث درد زیادی می شود اغلب با پیدایش زخم‌هایی در پوست بدن و صورت همراه است. این بیماری به مرگ یک سوم بیماران منجر می شد.

به گزارش بی‌بی سی، در سال ۱۹۸۰ اعلام شد که این بیماری مسری کاملا ریشه کن شده است. سازمان جهانی بهداشت دکتر هندرسون را در سال ۱۹۶۶ به سرپرستی مبارزات برای مقابله با آبله انتخاب کرد. این بیماری در آن زمان هنوز در آفریقا و آسیا شایع بود.

شانس موفقیت دکتر هندرسون ناچیز قلمداد می شد اما او به جای دنبال کردن یک برنامه واکسینه سازی انبوه، سعی کرد موارد شیوع بیماری را منزوی و بومی ها را به طور منظم واکسینه کند.

مبارزه سازمان بهداشت جهانی با آبله از ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۰

- هزینه کل ریشه کنی آبله به بیش از ۳۰۰ میلیون دلار سر زد.

- بیش از ۲۰۰ هزار خدمه در بیش از ۷۰ کشور جهان در آن عملیات شرکت داشتند.

- ۲۴۰۰ میلیون دوز واکسن در این مبارزات مصرف شد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha