سندروم تخمدان پلی کیستیک شایع‌ترین اختلال هورمونی در میان زنان در سنین باروری است. نام‌گذاری این سندروم به دلیل وجود تخمدان‌های بزرگ محتوی تعداد زیادی کیست کوچک (در بیشتر زنان مبتلا و نه در همه) است که در لایه بیرونی هر تخمدان قرار گرفته است.

مواد غذایی ممنوع برای مبتلایان به سندروم  تخمدان پلی کیستیک

سلامت نیوز: سندروم تخمدان پلی کیستیک شایع‌ترین اختلال هورمونی در میان زنان در سنین باروری است. نام‌گذاری این سندروم به دلیل وجود تخمدان‌های بزرگ محتوی تعداد زیادی کیست کوچک (در بیشتر زنان مبتلا و نه در همه) است که در لایه بیرونی هر تخمدان قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، قاعدگی های نامنظم، رشد موهای زائد، جوش های پوستی(آکنه) و چاقی در زنان مبتلابه سندروم تخمدان پلی کیستیک مشاهده می‌شود.

این عارضه می‌تواند در نوجوانی با دوره‌های قاعدگی نامنظم مشخص شود یا این‌که بعدها به دنبال افزایش وزن یا مشکل در باروری تشخیص داده شود. علت دقیق سندروم تخمدان پلی کیستیک هنوز ناشناخته است.

زنان مبتلا ممکن است به دلیل مشکلات به وجود آمده در تخمک‌گذاری، برای باردارشدن با مشکل مواجه شوند. تشخیص به موقع و شروع درمان می‌تواند به پیشگیری عوارض طولانی‌مدت آن مثل دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و سکته کمک کند.علایم سندروم تخمدان پلی کیستیک اغلب بلافاصله بعد از اولین دوره قاعدگی شروع می‌شود.

در پاره‌ای از موارد نیز در سال‌های بعدی باروری، به دلیل افزایش تدریجی وزن رخ می‌دهد. علایم آن، هم ازلحاظ شدت و هم ازلحاظ نوع آن، از فردی به فرد دیگر متفاوت است.


افراد مبتلا  باید از مصرف کردن برخی مواد غذایی به‌طور کامل بپرهیزند. این اختلال  را  می‌توان با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی از جمله ورزش و اتخاذ برنامه غذایی سالم اصلاح کرد.


سندروم تخمدان پلی‌کیستیک نوعی اختلال است که در آن تخمدان‌ها به علت رشد کیست بزرگ به نظر می‌آید.به نقل از سایت هلث نیوز ، این سندروم براثر عدم تعادل هورمونی ناشی از داشتن یک برنامه غذایی ناسالم، ورزش نکردن، چاقی مفرط، ارثی بودن ،استرس و ... به وجود می‌آید. این سندروم می‌تواند باعث ایجاد نامنظمی در قاعدگی، درد شدید قاعدگی و ناباروری شود. برای درمان این اختلال به‌طور طبیعی بهتر است از خوردن برخی مواد غذایی پرهیز کرد.


  مواد قندی:
باید از مصرف غذاهای قندی اکیداً پرهیز کرد زیرا کالری و قند بالا می‌تواند عدم تعادل هورمونی را بدتر کند و به افزایش وزن منجر شود.


  نان سفید:
از  آن جا که نان سفید سرشار از نشاسته است می‌تواند با هورمون‌ها تداخل ایجاد کند و تعداد کیست در تخمدان را افزایش دهد.


 کافئین:
کافئین می‌تواند با تاثیر گذاری روی قاعدگی، علایم  این سندروم را بدتر کند.


  هله‌هوله:
این افراد باید از خوردن هله هوله و مواد غذایی مانند چیپس، پیتزا،همبرگر که منجر به افزایش وزن  و درنتیجه بدتر شدن علایم بیماری می‌شود  بپرهیزند.


  لبنیات:
مصرف زیاد لبنیات می‌تواند تستسترون در بدن را افزایش دهد، درنتیجه علایم بیماری نیز بیشتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha