شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 191607

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آلودگی آب و وجود نیترات در آب تهران گفت: براساس گزارش‌ها و آمارهای ارائه شده، آلودگی آب درحد نگران کننده نیست و بسیار کمتر از چیزی است که مطرح شده است.

آلودگی آب تهران نگران کننده نیست

سلامت نیوز:عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آلودگی آب و وجود نیترات در آب تهران گفت: براساس گزارش‌ها و آمارهای ارائه شده، آلودگی آب درحد نگران کننده نیست و بسیار کمتر از چیزی است که مطرح شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، احمد مسجدجامعی در حاشیه تهران‌گردی این هفته خود که با موضوع آب برگزار شد، گفت: تهران برای تامین آب شهروندان خود آب ۷ رود بزرگ و ۴۸۰ چاه عمیق را استفاده می‌کند و به نوعی تمام دارایی‌های البرز را زه‌کشی می‌کند.

وی افزود: جدا از اینکه کلانشهر تهران با مشکل آب روبرو است، مشکل آینده این است که کرج توسعه پیدا کرده، تبدیل به استان شده و خودش کمبود آب دارد. طالقان و دیگر شهرهای اطراف تهران نیز همین طور، لذا نمی‌توان از منابع این ۷ سد، صرفا برای تامین آب شرب تهران استفاده کرد.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: موضوع آب یک امر حیاتی و بسیار مهم برای تهران و شهروندان است و به همین دلیل موضوع تهران‌گردی این هفته را به این امر اختصاص دادیم.

وی با اشاره به دریاچه شهدای خلیج فارس، گفت: هفته گذشته بحث‌هایی درباره این دریاچه در شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد، از جمله اینکه این دریاچه نشتی آب دارد، بوی زننده دارد، حشرات و قورباغه در حاشیه آن زیاد است و همچنین گزارش‌هایی نیز بحث فسفر بسیار زیاد در آب یا تبخیر بیش از حد آن را مطرح می‌کردند.

مسجدجامعی افزود: این موضوع و پیگیری چند مسئله دیگر زمینه آب‌گردی را فراهم آورد و اولین نقطه‌ای که مقصد ما قرار گرفت دریاچه شهدای خلیج فارس بود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برداشت‌های خود درباره این دریاچه گفت: بر اساس توضیحات کارشناسان و بازدیدهایی که داشتیم، برخی انتقادات موردی و موضعی بوده، یعنی استمرار نداشته، اما در مورد وجود فسفر یا آلودگی در آب دریاچه، این گزارشات صحیح بود که قرار است با پیش‌بینی ۳۰ میلیارد تومان تصفیه‌خانه برای دریاچه طراحی و اجرایی شود.

وی گفت: بر اساس توضیحاتی که ارائه شد، قرار است این تصفیه‌خانه تا چهار ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

مسجدجامعی درباره اهمیت این تصفیه‌خانه نیز گفت: دریاچه خلیج فارس در سال یک بار آبگیری می‌شود و آب ورودی از این تصفیه‌خانه عبور کرده و وارد دریاچه خواهد شد. همچنین در مرحله دوم در فصل‌هایی که دریاچه آبگیری ندارد، نسبت به بازچرخانی آب دریاچه اقدام می‌کند.

وی با اشاره به برخی نیازهای دریاچه نیز گفت: در بازدیدی که داشتیم مسائل دیگری هم به نظر می‌رسید، مانند فضاهای خدماتی و گردشگری که جوابگوی جمعیت مراجعه‌کننده نیست، ضمن اینکه هنوز حریمی برای دریاچه مصوب نشده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مقصد دوم تهران‌گردان گفت: تصفیه‌خانه کن (شماره ۲) مقصد دوم ما بود. این تصفیه‌خانه در سال ۴۲ ایجاد شده و آب رودخانه کرج از ایستگاه بیلقان از کرج جدا شده و وارد تصفیه‌خانه شماره ۲ می‌شود.

وی افزود: آب رود کرج برای ۵.۵ میلیون جمعیت تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد و خروجی آن ۹ هزار مترمکعب بر ثانیه است.

مسجدجامعی با اشاره به مشکلات آب رود کرج گفت: آب رود کرج به دلیل اکسیژن فراوانی که دارد از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، اما دو مشکل عمده دارد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در وهله اول به دلیل ساخت و سازها در حریم رودخانه، متاسفانه فاضلاب رستوران‌ها و آلودگی ساخت و سازهای غیرقانونی وارد آب می‌شود که این موضوع از کیفیت آب می‌کاهد.

وی با اشاره به برخی انتقادات مربوط به نیترات آب گفت: بر اساس اعلام کارشناسان، نیترات آب رود کرج پایین‌تر از حد استاندارد است و نیترات بالا مربوط به مناطقی است که آب آن به صورت ترکیبی با آب چاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر چه در این زمینه هم میزان نیترات کمتر از حد مجاز است.

مسجدجامعی با اشاره به حضور و بازدید از دو قنات قدیمی در منطقه کن، گفت: این قنات‌ها تا چند سال پیش آب موردنیاز اهالی را تامین می‌کردند و به روایت یکی از کارشناسان، آزمایش‌ها نشان می‌دهد استانداردهای این آب حتی از آب تهران بالاتر است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به قدمت این قنات‌ها گفت: این قنات‌ها با قدمت ۱۰۰ و ۷۵ سال نیاز به رسیدگی بیشتر و مراقبت جدی دارند.

موزه آب ایجاد می‌شود

مسجدجامعی با اشاره به تصفیه‌خانه جلالیه به عنوان قدیمی‌ترین تصفیه‌خانه آب در کشور گفت: کار ارزشمندی که در این تصفیه‌خانه انجام شده، حفظ ابزارهای قدیمی است که زمینه را برای تبدیل بخشی از این فضا به موزه آب فراهم می‌کند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به دو بحران جدی در تهران گفت: یکی از این بحران‌ها کمبود آب است و بحران دیگر نیاز دیگر استان‌ها به آب.

وی توضیح داد: ما نیاز به یک نظام بهره‌برداری و مدیریت آب داریم که بتوانیم به هر دوی این نیازها پاسخ دهیم.

مسجدجامعی تاکید کرد: ما همچنین هدررفت آب به واسطه فرسودگی لوله‌ها را داریم که در این زمینه باید تاسیسات به روز شود و در این زمینه نیاز به برنامه‌ریزی داریم.

وی با اشاره به حضور شورای شهر در این زمینه گفت: در زمینه فاضلاب، شورای شهر کارهایی انجام داده و ما این موضوع را در زمینه آب هم پیگیری خواهیم کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نیاز است مردم با پروسه پیچیده و دشوار تصفیه آب آشنا شوند، گفت: این همه تلاش برای تامین آب سالم برای ما تازگی داشت. اگر افکار عمومی نسبت به اهمیت آب و پروسه تصفیه آن توجیه نیست، نیاز داریم که آنها را با این روند بیشتر آشنا کنیم.

مسجدجامعی با اشاره به آلودگی آب و وجود نیترات در آب تهران گفت: آنچه ما اجمالا در این بازدید مشاهده کردیم و بر اساس گزارش‌ها و آمارها ارائه شد، باید گفت آلودگی آب در حد نگرانی نیست و بسیار کمتر از آن چیزی است که اعلام می‌کنند.

وی تاکید کرد: نوعی سیاست‌گذاری و نگاه بلندمدت در بحث آب وجود دارد و زیرساخت‌ها در حال به‌روزرسانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha