شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 191624

تعریق یک پدیده کاملا طبیعی و برای خنک نگه داشتن بدن است. زمانی که دمای بدن افزایش پیدا می کند، سیستم عصبی به غدد مولد عرق چراغ سبز نشان می دهد و روی پوست مرطوب می شود. این مسئله را تعریق می گویند. عوامل متعددی برای تعریق وجود دارد که در برخی موارد مربوط به مشکلی در سلامتی می شود. بنابراین بهتر است آگاهی لازم را در خصوص تعریق و موقعیت هایی که باعث آن می شود کسب کنید.

چرا خیلی عرق می کنم؟

سلامت نیوز: تعریق یک پدیده کاملا طبیعی و برای خنک نگه داشتن بدن است. زمانی که دمای بدن افزایش پیدا می کند، سیستم عصبی به غدد مولد عرق چراغ سبز نشان می دهد و روی پوست مرطوب می شود. این مسئله را تعریق می گویند. عوامل متعددی برای تعریق وجود دارد که در برخی موارد مربوط به مشکلی در سلامتی می شود. بنابراین بهتر است آگاهی لازم را در خصوص تعریق و موقعیت هایی که باعث آن می شود کسب کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، بی شک کسی دوست ندارد سر و صورتش پوشیده از عرق باشد، یا اینکه روی لباس هایش شوره ببندد و بوی عرق بدهد. معمولا همه ما با شرایطی که باعث ایجاد تعریق زیاد می شود مقابله می کنیم. استفاده از دستمال، عطر ، دئودورانت و غیره جزو روش هایی برای کاهش تعریق و بوی بدن آن هستند. اما گاهی با انجام تمام این اقدامات نمی شود جلوی عرق کردن را گرفت. در این صورت ممکن است بدن در حال ارسال سیگنال هایی برای توجه بیشتر به سلامتی باشد. در ادامه خواهیم گفت تعریق چه اسراری در خود نهفته دارد.


تعریق زیاد : باردار هستید و یا در شرف یائسگی قرار دارید

حتی در مکان های سرد نیز نفس تان می گیرد و یا زمانی که همه خود را در پلیور و یا پتو پیچیده اند، شما گرم تان است. اینها علائمی هستند که 85 درصد خانم ها در شروع یائسگی دچار آن می شوند. اما با این حال این وضعیت مخصوص یائسگی نیست و خانم های باردار نیز دچار تعریق زیاد می شوند.
بررسی ها مشخص کرد که بوی تعریق ناشی از ترس، از بوی تعریق ناشی از خوشحالی متفاوت است. بنابراین حتی بوی بدن نیز نشان دهنده حالت های درونی فرد است

در هر دو حالت، تعریق زیاد مربوط به تغییرات هورمونی می شود. به نظر می رسد که ترموستات مغز دچار خطا می شود. در نتیجه بدن گرم شده و برای مقابله با این مسئله، بیش از پیش عرق می کنید.


تعریق زیاد : استرس به جان تان افتاده

اگر حس بدی دارید، کمی تامل کنید. فکر کنید چه اتفاقی افتاده است و در مغزتان چه می گذرد؟ سوالی از خود بپرسید:«آیا من استرس دارم و مضطرب هستم؟» اگر جواب تان مثبت است و به هر دلیلی دچار اضطراب و تشویش شده اید، بیشتر تعریق کرده و درگیر بوی بد بدن خواهید شد.

تعریقی که در اثر هوای گرم و از غدد اکرین که در سرتاسر بدن وجود دارند ترشح می شود، از آب و نمک تشکیل شده و اگر بدن تان تمیز باشد، بویی ندارد. اما زمانی که مضطرب هستید و بدن بر اثر استرس دچار تعریق می شود، این عرق از غدد آپوکرین ترشح می شود که صرفا در برخی قسمت های بدن مانند زیربغل ها وجود دارند. این نوع تعریق حاوی چربی و پروتئین است و با باکتری های پوست ترکیب می شود و بوی نامطبوعی تولید می کند. بنابراین تعریق زیاد و بودار می تواند نشان دهنده استرس و اضطراب درونی شما باشد.


تعریق زیاد : بسیار خوشحال هستید یا ترسیده اید

شاید به نظر عجیب بیاید، اما اطرافیان تان می توانند احساسات شما را از بوی بدن تان تشخیص دهند. در یک پژوهش 36 زن و 12 مرد تحت آزمایش قرار گرفتند. به این ترتیب که فیلم هایی برایشان به نمایش گذاشه شد و احساس ترس یا شادی آنها برانگیخته گردید. بررسی ها مشخص کرد که بوی تعریق ناشی از ترس، از بوی تعریق ناشی از خوشحالی متفاوت است. بنابراین حتی بوی بدن نیز نشان دهنده حالت های درونی فرد است.

تعریق زیاد: نشان دهنده پایین افتادن قند خون

در حالت ناشتا قند خون باید بین 70 تا 100 میلی گرم در دسی لیتر باشد و اگر به دلیل ابتلا به دیابت یا فعالیت بدنی زیاد به زیر 70 برسد، اثرات آن را در بدن تان خواهید دید. یکی از علائم پایین بودن قند خون، تعریق زیاد بویژه در پشت گردن روی خط موها است. اگر ضربان قلب تان افزایش پیدا کرده یا احساس لرز، حالت تهوع خفیف و تاری دید شده اید مراقب باشید. اینها نشان دهنده افت قند خون هستند. لازم است که میزان قند خون در حد طبیعی قرار داشته باشد.


تعریق کم : شاید در معرض گرمازدگی قرار دارید

تا اینجا در خصوص مسائل مربوط به تعریق زیاد صحبت کردیم. اما برخی افراد نیز هستند که کمتر از حد معمول عرق می کنند. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که پیاده روی می کنید، ولی عرق تان در نمی آید، باید کمی هوشیار باشید.

برخی افراد تصور می کنند که این مسئله نشان دهنده مقاومت بدنی است. اگرچه ممکن است این مسئله درست باشد، اما اگر هوا گرم است و شما عرق نمی کنید و احساس تهوع دارید، بهتر است کمی نگران باشید. به این مسئله «آنهیدروز» می گویند، یعنی عدم توانایی بدن برای تعریق طبیعی.

اگر مشکل تان این است، حتما حواستان به گرمای زیاد باشد. آب زیادی بنوشید تا مایعات بدن تامین شود. در هوای گرم و آفتابی خودتان را از خورشید دور نگه دارید، دوش آب ولرم بگیرید و قرار گرفتن در معرض گرما را کم کنید. بیرون از خانه حتما در سایه قرار بگیرید، چون اگر در هوای گرم بدن تان دچار تعریق نشود احتمال گرمازدگی تان بیشتر می شود. بنابراین به محض اینکه احساس ناخوشایندی داشتید، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha