شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰

در حالی که فرماندار تهران با تاکید بر شناسایی ۱۲ باند تکدی‌گری در پایتخت بر ادامه طرح جمع‌آوری متکدیان تا پاکسازی کامل شهر تهران تاکید می‌کند، اظهار نظر های جدید پرده از شیوه‌های عجیب و غریبی بر می‌دارد که متکدیان با به کارگیری آنها از طرفی سعی می‌کنند شهروندان را وادار به واکنش های احساسی کنند و از طرف دیگر، آنها را از چنگ قانون و ماموران جمع‌آوری متکدیان فراری می دهد.

شناسایی ۱۲باند تکدی‌گری درتهران

سلامت نیوز: در حالی که فرماندار تهران با تاکید بر شناسایی ۱۲ باند تکدی‌گری در پایتخت بر ادامه طرح جمع‌آوری متکدیان تا پاکسازی کامل شهر تهران تاکید می‌کند، اظهار نظر های جدید پرده از شیوه‌های عجیب و غریبی بر می‌دارد که متکدیان با به کارگیری آنها از طرفی سعی می‌کنند شهروندان را وادار به واکنش های احساسی کنند و از طرف دیگر، آنها را از چنگ قانون و ماموران جمع‌آوری متکدیان فراری می دهد.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه آرمان در ادامه نوشت: روز گذشته همزمان با اظهارات عیسی فرهادی که اخبار تازه‌ای درباره طرح جمع‌آوری متکدیان پایتخت داشت، مدیر اداره ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی شهرداری تهران با بیان این مطلب که متکدیان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت بر قوانین اشراف کامل دارند، از برخی از ترفند‌های متکدیان پرده برداری کرد.

جمع‌آوری متکدیان وارد فاز تازه ای شده است و هر روز آمار تازه ای نیز اعلام می شود، اما با واقعیت فاصله زیادی دارد، چرا که متکدیان پایتخت با مهارت تمام آنچنان گوی سبقت را ربوده اند که دست قانون نیز به سختی به آنان می رسد. روز گذشته فرماندار تهران با تاکید بر ادامه طرح جمع‌آوری متکدیان تا پاکسازی کامل شهر تهران گفت: از ابتدای این طرح بیش از ۱۸۰۰ متکدی از سطح شهر تهران جمع‌آوری و ۱۲ باند تکدی‌گری شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۲۹۰ نفر زیر ۱۵ سال و مابقی بزرگسال بوده‌اند. به گفته عیسی فرهادی از میان متکدیان جمع‌آوری‌شده حدود ۷۰ نفر از اتباع بیگانه و سایران از اتباع کشورمان بودند که در حال حاضر به بهزیستی تحویل داده شده و در سامانسراها نگهداری می‌شوند. البته افراد زیر ۱۵ سال تحویل بهزیستی و اتباع بیگانه و معتادان نیز تحویل اداره کل امور اتباع و ستاد مبارزه با مواد مخدر می شوند. فرماندار تهران اظهار کرد: در حال حاضر نیروی انتظامی، بهزیستی و شهرداری تهران همکاری بسیار مناسبی داشته‌اند و جلسات ستاد به صورت منظم و با حضور نمایندگان دستگاه های مسئول شنبه هر هفته برگزار می شود. فرهادی ضمن تاکید بر برخورد قاطع با باندهای تکدی‌گری خاطرنشان کرد: بی تردید جزای باندهایی که با برنامه ریزی از افراد جهت تکدی گری سوء استفاده می‌کنند برابر قانون سه ماه تا سه سال حبس خواهد بود که تاکنون ۱۲ باند تکدی گری شناسایی شده است. او ضمن تقدیر از همکاری شهروندان تهرانی در اجرای این طرح مطرح کرد: شهروندان تهرانی همکاری بسیار مناسبی در موفقیت این طرح داشته‌اند. قطعا کمک نکردن شهروندان به متکدیان سر چهارراه‌ها می‌تواند در موفقیت بیش از پیش این طرح نقش بسزایی داشته باشد. فرماندار تهران خطاب به مردم تهران خواست که از کمک به متکدیان پرهیز کنند و افزود: قطعا اگر مردم به متکدیان سر چهار راه‌ها کمک نکنند و کمک‌های خود را از مسیر منطقی یعنی کمیته امداد، سازمان بهزیستی و موسسات خیریه به دست نیازمندان برسانند دیگر تکدی‌گری معنایی نخواهد داشت.

ترفند متکدیان  باهوش به اتکای قوانین قدیمی

در حالی که داستان سریالی کمک به متکدیان همچنان ادامه دارد، هر روز به تبع آن نیز هشدارهای مسئولان پر رنگ تر می شود، چرا که تهران به دلیل ضعف های مدیریتی در دامان خود متکدیان حرفه ای را پرورش داده است. روز گذشته مدیر اداره ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر حساسیت ویژه‌ای بر روی کار کودکان ایجاد شده است، گفت: باید بپذیریم که پذیرش بهزیستی از شهرداری بسیار سخت شده و  پذیرش مددجوی دختر نیز با دشواری‌های زیادی روبه‌رو است، به گونه‌ای که به راحتی دختران متکدی را قبول نمی‌کنند. بسیاری از متکدیان و باندها نیز این موضوع را متوجه شدند، چراکه باید تاییدیه پزشکی قانونی درباره متکدیان دختر اخذ شود و به دلیل این پروسه طولانی، بسیاری از متکدیان دست ماموران را خوانده و با اینکه پسر هستند، روسری و چادر بر سر می‌کنند. محمدجواد جلالی با بیان اینکه متکدیان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت بر قوانین اشراف کامل دارند، ادامه داد: متکدیان می‌دانند که اگر کودک کاری همراه با مادر یا پدرش باشد، ماموران نسبت به جذب آنها به سختی اقدام می‌کنند.آنان همچنین می‌دانند که برای تکدی گری خود باید پوششی ایجاد کنند و بر همین اساس با پدیده شبه متکدیان مواجه هستیم، چرا که متکدی برای پوشش عمل غیر قانونی خود لوازمی همچون چسب، دستمال و... به همراه دارد و تظاهر به دستفروشی می‌کند؛ این در حالی است که آنها در صورت رویت خودروهای گشت فوریت‌های اجتماعی وسایل خود را بیرون آورده و خود را دستفروش جلوه می‌دهند. او با بیان اینکه متکدیان پایتخت بسیار حرفه‌ای هستند، اظهار کرد: با گرم شدن هوا و تعطیلی مدارس حضور متکدیان در سطح معابر دوچندان می‌شود و روزانه حدود ۷۰ الی ۸۰ نفر را جمع‌آوری می‌کنیم؛ اما پس از گذراندن مدتی در آسایشگاه مجددا ترخیص شده و به خیابان‌ها بازمی‌گردند که این نشان‌دهنده ضعف مدیریت است. او با بیان اینکه ۶۰ درصد گداها پس از آزاد شدن مجددا به خیابان‌ها بازمی‌گردند، گفت: حرفه این افراد تکدی‌گری است و به دلیل خلأ قانونی، این افراد مدام جمع‌آوری و پس از تبرئه شدن دوباره به چرخه تکدی‌گری برمی‌گردند. به گزارش ایسنا، او در پاسخ به این سوال که آیا باندی بودن شبکه‌های تکدی‌گری را می‌پذیرید یا خیر، افزود: فردی را می‌شناسم که به «خاله...» معروف است که این فرد هر روز سه خودرو با کرایه ۱۵ هزار تومان از یک آژانس کرایه و کودکان را از محل‌هایی همچون شهرری، هرندی و... جمع‌آوری کرده و از اتوبان نواب این کودکان را به محله سعادت آباد واقع در منطقه دو می‌رساند.

برخورد مقطعی با متکدیان بی فایده است

یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره طرح جمع‌آوری متکدیان می‌گوید: جمع‌آوری متکدیان تنها وظیفه شهرداری نیست. ما بارها متکدیان را جمع‌آوری کردیم، اما متاسفانه دوباره در تقاطع ها و میادین شهر تهران مشاهده شدند، این در حالی است که اکنون تعدادشان هم در کلانشهرهای کوچک گسترش یافته است. اسماعیل دوستی می افزاید: تکدی‌گری پدیده بسیار بدی است و در بسیاری از شهرهای دنیا هم دیده می شود. من معتقدم باید ریشه‌یابی کنیم تا کار اساسی تر انجام شود، چرا که برخورد مقطعی فایده ای ندارد؛ به این دلیل که روز به روز به تعداد متکدیان، کارتن خواب‌ها و کودکان کار اضافه می‌شود. او ادامه می دهد: بر اساس مشاهده ای که من دارم، بسیاری از متکدیان اهل تهران نیستند و حتی از برخی کشورهای همسایه به ایران آمده اند. او اظهار می‌کند: کمیسیون فرهنگی شورا روی این موضوع کار می‌کند، ‌اما متاسفانه به نتیجه مثبتی نرسیده است. متاسفانه طرح های جمع‌آوری متکدیان موقتی است. این عضو شورای شهر مطرح می کند: بنده با فرماندار تهران راجع به موضوعات مختلفی از جمله جمع‌آوری متکدیان صحبت کرده ام. باید این مساله در شورای شهر تهران، فرمانداری و همه دستگاه‌ها اعم از شهرداری، کمیته امداد، بهزیستی و نیروی انتظامی مطرح شود تا همه دست در دست هم چاره ای اساسی بیندیشیم. دوستی توضیح می دهد: گرچه کمیته امداد می گوید وظیفه برخورد ندارد، اما متکدیان چهره شهر را زشت کرده اند. ما روزانه تلفن و نامه های زیادی را برای درخواست جمع‌آوری متکدیان دریافت می کنیم. حل این مساله عزمی راسخ می خواهد تا به صورت جدی وارد عمل شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha