معاون مركز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با اشاره به آغاز مرحله دوم واكسیناسیون فلج اطفال در مناطق گرمسیری كشور از ابتدای ماه جاری، گفت: به دلیل پوشش بالای واكسیناسیون از هشت سال گذشته موردی از این بیماری در كشور گزارش نشده است.

فلج اطفال از هشت سال گذشته در كشور ریشه‌كن شده است

دكتر نبوی با بیان اینكه بیماری فلج اطفال از هشت سال گذشته در كشور ریشه‌كن شده است، گفت: موارد بروز این بیماری هنوز در چهار كشور دنیا شامل هند، نیجریه، افغانستان و پاكستان بروز می‌كند.

وی  به ایسنا گفت: از آنجا كه افغانستان و پاكستان از همسایگان ایران هستند به منظور جلوگیری از بروز موارد این بیماری و حفظ پوشش 95 درصدی آن در كشور، مناطق مرزی شرقی علاوه بر واكسیناسیون‌های روتین، قطره فلج اطفال را دریافت می‌كنند تا با رفت‌ و آمدها از مرزهای شرقی، این بیماری در كشور شایع نشود.

به گفته معاون مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، به دلیل پوشش بالای واكسیناسیون در كشور، از هشت سال گذشته موردی از فلج اطفال گزارش نشده و این بیماری در كشور ریشه كن شده است؛ اما موارد فلج شل حاد گزارش می‌شود كه این موارد در كمیته مربوطه بررسی و اقدامات لازم صورت می‌گیرد. در مجموع موارد فلج شل حاد به دلیل بیماری‌های دیگر مانند آنسفالیت و ... است و از «پولیومیولیت» ناشی نمی‌شود.

وی گفت: ویروس «پولیو» فلج اطفال را سبب می‌شود كه با واكسیناسیون‌های وسیع در بسیاری از نقاط دنیا ریشه كن شده است.

دكتر نبوی با اشاره به آغاز مرحله دوم واكسیناسیون فلج اطفال از ابتدای ماه جاری در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و مناطق جنوبی استان كرمان گفت: واكسیناسیون فلج اطفال رایگان بوده و به صورت قطره خوراكی به كودكان زیر 5 سال خورانده می‌شود.

بنا براعلام وزارت بهداشت، طی عملیات مرحله اول این واكسیناسیون، 600 هزار كودك در این مناطق واكسینه شدند و انتظار است كه در مرحله دوم نیز چنین پوششی حاصل شود. همچنین به دلیل وضعیت خاص بیماری فلج اطفال در كشورهای همسایه و نگرانی از گسترش آن در بعضی از مناطق عملیاتی، واكسیناسیون فلج اطفال به صورت مراجعه منزل به منزل صورت گرفته و این برنامه با استقبال خوبی روبرو شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha