رئیس کل و قائم مقام سازمان نظام پرستاری به همراه رئیس و دبیر شورای عالی نظام پرستاری کشور، در دیدار با رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مسائل و مشکلات جامعه پرستاری را مطرح و راهکارهایی نیز ارائه دادند.

انتظارات جامعه پرستاری از مجلس

سلامت نیوز: رئیس کل و قائم مقام سازمان نظام پرستاری به همراه رئیس و دبیر شورای عالی نظام پرستاری کشور، در دیدار با رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مسائل و مشکلات جامعه پرستاری را مطرح و راهکارهایی نیز ارائه دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، هیئت رئیسه شورای عالی و مسئولین سازمان نظام پرستاری در نشست صمیمانه ای که یکشنبه گذشته با رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس داشتند، مسائل و مشکلات پرستاری را بازگو کردند.

در ابتدا، دکتر علی محمد آدابی رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور با تشریح مشکلات جامعه پرستاری، تشکیل کمیته مشترک نظام پرستاری و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را موجب ارتباط مداوم جامعه پرستاری با نمایندگان مردم دانست و گفت: این جلسه برای این است که بگوییم حال این روزهای پرستاران کشور اصلا خوب نیست و ما وظیفه داریم به عنوان منتخبان جامعه پرستاری این موضوع را به اطلاع نمایندگان مجلس برسانیم.



وی تاکید کرد: باید وزن مدیران سازمان نظام پرستاری به عنوان عالی ترین کارشناسان زبده مدیریت و پرستاری در کنار مسئولین و نمایندگان مجلس دیده شود تا شان و جایگاه پرستاری بازگردد.

آدابی با بیان اینکه در هیچ موردی نبوده که امری به پرستاری موكول شود و نتواند وظایف خود را به نحو أحسن انجام دهد، افزود: باید این کمک ها و تعامل دو جانبه باشد تا بتوانیم هم مشکلات موجود در نظام سلامت را حل و فصل کنیم و پرستاران هم به خواسته های به حق خودشان برسند.

در ادامه محمد شریفی مقدم قائم مقام سازمان نظام پرستاری، اجرای قانون ۱۰ سال بر زمین مانده تعرفه گذاری خدمات پرستاری را از اهم خواسته های جامعه پرستاری کشور دانست و به بخشی از پیگیری های انجام شده، مکاتبات، دیدار با رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در این خصوص و علت عدم اجرای این قانون اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بیشترین خدمات بهداشتی و درمانی توسط پرستاران ارائه می شود، امیدواریم با تعامل در این دوره از مجلس، شاهد اجرای این قانون باشیم.



قائم مقام سازمان نظام پرستاری سپس به بررسی دقیق برنامه ششم توسعه در جلسات شورای عالی سازمان نظام پرستاری اشاره کرده و اظهار داشت: این شورا پس از بررسی های کارشناسی، نظرات سازمان را در خصوص برنامه ششم توسعه در ۹ بند به مجلس ارائه نمود که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به پرداخت های غیر متعارف و سیستم ناکارآمد نظام پرداخت در وزارت بهداشت، و نیز تاکید موکد سران قوا در برخورد با پرداخت های غیر متعارف، فضایی مناسب جهت تعریف و تدوین نظام پرداختی جدید کاملا احساس می شود.

شریفی مقدم، نظام پرداختی «DRG» را به عنوان نظام پرداخت موفق و مورد قبول اکثر کشورهای جهان مورد تاکید قرار داد و گفت: با توجه به اهمیت این موضوع برای جامعه پرستاری همزمان با تشکیل دوره چهارم سازمان یک تیم قوی از کارشناسان سازمان و خارج از سازمان با صرف ساعت ها وقت و ضمن مطالعه نظام های پرداختی اکثر کشورها به این نتیجه رسید که سیستم پرداختی DRG امروزه به عنوان پایه اصلی نظام پرداخت در تمام اروپا و آفریقا و آسیا شناخته شده و لذا سازمان نظام پرستاری آمادگی دارد برنامه پیشنهادی خود را که در واقع نظر منتخبین جامعه پرستاری کشور است، به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه نماید تا با برقراری عدالت در پرداخت ها، انسجام به جامعه پزشکی و پرستاری بازگردد.



شریفی مقدم خاطر نشان کرد: خرسندیم که در این دوره مجلس، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس فردی است که مسئولیت های اجرایی فراوانی داشته و شناخت کامل به مسائل و مشکلات پرستاران دارد و جامعه پرستاری کشور کاهش ۴ ساعت کار در هفته در دهه ۷۰ که ایشان معاون درمان بودند را فراموش نخواهند کرد و جامعه پرستاری انتظار دارد در این دوره با تعامل بیشتر با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، شاهد حل بخشی از مشکلات باشند.

در ادامه طاهره زاهد صفت رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری نیز با تبریک به دکتر نوبخت به عنوان رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از سوابق علمی و عملی وی تقدیر کرد و گفت: در مورد وضعیت بیمارستان ها بعد از طرح تحول سلامت این تنها پرستاران نیستند که مشکل دارند بلکه از پزشکان عمومی گرفته تا تمام پیراپزشکان به جز جراحان نارضایتی دارند.



وی اظهار داشت: طرح مبتنی بر پرداخت که در بیمارستان ها در حال اجراست نه تنها نتوانسته جبران گذشته را کند بلکه مشکلات را بیشتر کرده و اعتباراتی که برای آن در نظر گرفته شده بسیار کم است.

زاهد صفت تاکید کرد: براین باورم که مسئولان نباید بگذارند کار به جایی برسد که کارکنان نارضایتی و اعتراض کنند درست مانند مشکلی که در بیمارستان گیلان پیش آمد.

حمید چراغی دبیر شورای عالی و رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران نیز به قانون ارتقاء بهره وری اشاره کرد و گفت: این قانون هنوز کامل اجرا نشده و حتی سال قبل وزیر کار به بیمارستان های خصوصی هم ابلاغ کرد اما هیچ بیمارستان خصوصی اجرا نکرد و در بیمارستان های دولتی نیز کامل اجرا نمی شود.

وی، اختصاص فوق العاده ویژه به کارکنان ستادی را مورد اعتراض جامعه پرستاری دانست و افزود: با توجه به اینکه این مصوبه مجلس است در ماده ۶۸، شاخصه هایی در آن مطرح شده که جامعه پرستاری هم می تواند از آن بهره مند شود اما در سال ۹۳ هیئت دولت آن را فقط مختص کارکنان ستادی دانست.

چراغی تاکید کرد: باید با تعامل خواسته های به حق پرستاران پرداخت شود تا نارضایتی از بین برود و در خدمت رسانی به مردم کوشا باشند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha