مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران تالاسمی تاکید کرد که چرایی کاهش تعهدات بیمه برای بیمارانی که تزریق خون انجام نمی‌دهند پیگیری می‌شود.

پیگیری چرایی صدور دفترچه بیمه جدید برای بیماران تالاسمی‌ که تزریق خون ندارند

سلامت نیوز:مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران تالاسمی تاکید کرد که چرایی کاهش تعهدات بیمه برای بیمارانی که تزریق خون انجام نمی‌دهند پیگیری می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،محمدرضا مشهدی اظهار کرد: تمام داروهای بیماران خاص حتی آنهایی که برای سرماخوردگی تجویز می‌شوند با دفترچه خاصی که در اختیار دارند، رایگان است. اما در حال حاضر به گروهی از بیماران  که تزریق خون انجام نمی‌دهند، دفترچه‌های جدیدی تعلق می‌گیرد که با آن می‌توانند داروهای مرتبط با بیماری تالاسمی را به صورت رایگان بگیرند، ولی سایر داروها را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

وی ادامه داد: این برنامه از سال گذشته آغاز شده است. ما به سازمان تامین اجتماعی درخواست تجدید نظر دادیم و همچنان پیگیر آن هستیم. این اقدام به معنی تفاوت قائل شدن بین بیماران است؛ چرا که ممکن است همین بیمار سال آینده نیاز به تزریق خون پیدا کند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران تالاسمی به کیفیت پایین برخی داروهای ایرانی بیماران تالاسمی نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه چند سالی است که داروی برخی شرکت‌های ایرانی در یک دوره تولید، کیفیت خوبی دارند و در دوره دیگر قابل قبول نیست. در برخی موارد هم مشاهده شده که بیماران دچار عوارض شده‌اند و بعد از پیگیری متوجه شدیم شرکت سازنده، بدون هماهنگی منبع ماده اولیه دارو را عوض کرده است.

وی تصریح کرد: این اقدام باعث شده است بیماران اعتماد خود را به برخی داروهای داخلی از دست بدهند و آن را مصرف نکنند. بیماری که حدود 30 تا 40 سال از یک نوع دارو استفاده کرده است، نمی‌تواند به راحتی آن را تغییر دهد. در واقع باید گفت که کیفیت تولیدات شرکت‌های داخلی به صورت یکنواخت نیست.

مشهدی همچنین از تغییر رویه ایجاد شده مبنی بر گران کردن قیمت داروهای خارجی بیماران تالاسمی، گلایه کرد وافزود: داروی بیماران تالاسمی تا سال گذشته به صورت رایگان توسط بیمه‌ها و وزارت بهداشت در اختیار آنها قرار می‌گرفت. برخی بیماران مدت‌ها است که از داروی خارجی خاصی استفاده می‌کنند و به آن عادت دارند و رایگان نیز بوده‌اند. حالا قیمت آن را افزایش داده‌اند. از اواخر سال گذشته هر ویال از داروهای خارجی بیماران، 500 تومان است. مدل خوراکی همان دارو نیز دانه‌ای 2000 تومان فروخته می‌شود؛ یعنی یک بیمار تالاسمی که ماهانه باید روزی پنج عدد از این دارو مصرف کند باید 300 هزار تومان بپردازد که در توان بسیاری از بیماران نیست.

وی اضافه کرد: ما نامه‌های متعددی به وزارت بهداشت، مجلس، سازمان غذا و دارو و ریاست جمهوری زدیم. ولی بحث حمایت از تولید داخل است.  این درحالی است که ماده اولیه برخی از داروهای ایرانی که مشابه خارجی دارند از خارج از کشور وارد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha