دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 194428

اول مدارس و دانشگاه‌ها و بعد هم ادارات و حالا هم فرودگاه.این روزها خبر ریزگردها با خبر تعطیلی گره خورده است.

نیمی از کشور زیر ریزگرد

سلامت نیوز: اول مدارس و دانشگاه‌ها و بعد هم ادارات و حالا هم فرودگاه.این روزها خبر ریزگردها با خبر تعطیلی گره خورده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، اگر تا دیروز نفس خوزستان و سیستان و بلوچستان از ریزگردها به شماره افتاده بود حالا بحران گرد و خاك مردم28استان كشور را تهدید می‌كند.تعطیلی چند باره مدارس در هیرمند استان سیستان و بلوچستان، گچساران و بهمئی در استان كهگیلویه و بویراحمد و مدارس و ادارات همه شهرهای خوزستان، لغو پروازها در 3 استان بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان و ایجاد مشكلات تنفسی در استان‌های دیگر چون مركزی، چهارمحال و بختیاری، ایلام و كرمانشاه در روزهای گذشته نتیجه بروز دوباره ریزگردهاست.

مردم استان‌های مختلف كشور همچنان درگیر مهمان‌های ناخوانده‌ای هستند كه از 10سال پیش پا به خانه و كاشانه‌شان می‌گذارد؛ ریزگردهایی كه گرچه منشا مهمی در خارج از كشور دارند و از عراق و عربستان مرزهای غربی كشور را در می‌نوردند و پای خود را با هر وزش بادی حتی به نقاط مركزی و شرقی ایران هم می‌رسانند.

اعتبار نصف و نیمه ریزگردها

در دهه گذشته تاكنون مطالعات بسیاری درباره ریزگردها صورت گرفته و بارها راهكارهای مختلفی برای مقابله با آنها مطرح شده است، اما هر بار حضور پررنگ‌تر این ریزگردها یادآور آن است كه راهكارهای ارائه شده بی‌اعتبار مانده‌اند و با دست‌های خالی نمی‌توان به جنگ خشك شدن تالاب‌ها، كاهش پوشش گیاهی، افت شدید سطح آب سفره‌های زیرزمینی، اراضی كشاورزی رهاشده و تغییر كاربری اراضی كشاورزی و مراتع رفت.

خوزستان به‌عنوان استانی كه بیشترین درگیری را با این بحران دارد، سال گذشته فقط 29میلیارد تومان از اعتبار 270میلیارد تومانی مهار ریزگردها را دریافت كرد، درحالی‌كه همین اعتبار 270میلیارد تومانی هم فقط كفاف 10درصد از عملیات مهار ریزگردها را می‌دهد.
كارشناسان منشا 16تا 20درصد كانون‌های ریزگرد را در داخل كشور می‌دانند كه اغلب نتیجه خشك‌شدن تالاب‌ها، سدسازی‌های گسترده، جاده‌سازی‌ بدون ملاحظات زیست‌محیطی و از بین رفتن جنگل‌ها هستند. ریزگردهایی كه به كمك 46كانون ریزگرد در شمال آفریقا، عربستان، سوریه، عراق، تركیه و پاكستان می‌آیند تا ریه مردم را در 23 استان بی‌نصیب نگذارند. با كاشت هر هكتار جنگل می‌توان 7.5 تن ریزگرد را مهار كرد.

تعیین كانون‌های گردوغبار

با وجود این سابقه طولانی حضور ریزگردها در ایران هنوز مطالعات شناسایی و تعیین كانون‌های گرد و غبار در سراسر كشور تكمیل نشده است. مدیر ملی مقابله با پدیده گردوغبار روز گذشته در این باره گفت: مطالعات شناسایی و تعیین كانون‌های گردوغبار در 16استان تكمیل شده و برای 12استان دیگر نیز در دست اقدام است. ضیاءالدین شعاعی همچنین از تشكیل كارگروهی متشكل از وزارت جهادكشاورزی و سازمان حفاظت از محیط‌زیست خبر داده و افزوده است: این كمیته در حال تهیه و تدوین استانداردهای ضروری تثبیت كننده‌های خاك هستند.

همچنین رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در اظهارنظرهای اخیر خود در كمیته راهبردی ستاد مقابله با پدیده گردوغبار، زمین‌های كشاورزی رها شده به‌دلیل كمبود آب به‌ویژه در استان خوزستان را كانون‌هایی دانست كه می‌توانند در آینده به كانون‌های گردوغبار تبدیل شوند. معصومه ابتكار گفته است: سازمان جهادكشاورزی باید این موضوع را پیگیری كند.

بحران ذرات معلق

منطقه سیستان شامل 5 شهرستان زابل، هیرمند، زهك، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان هم یكی از مناطق درگیر با این پدیده است. با خشك‌شدن تالاب هامون بادهایی كه در گذشته‌های دور هوای خنك را برای تابستان منطقه گرم و خشك سیستان به ارمغان می‌آوردند، در یكی دو دهه گذشته 180روز می‌وزند و خاك را روانه خانه و كاشانه مردم می‌كنند.

در روزهای گذشته هم این بادها با سرعت بیش از 80كیلومتر آسمان منطقه سیستان را غبارآلود كرد تا جایی كه وزش طوفان میزان غلظت ذرات معلق در هوای شمال استان را در روز گذشته به 18برابر حد مجاز و 6 برابر حد بحرانی رساند. در شرایطی كه میزان مجاز ذرات معلق در هوا 150میكروگرم بر مترمكعب است، این میزان در هوای سیستان 2هزار و 780میكروگرم بر مترمكعب گزارش شده است. در 10سال گذشته به‌طور میانگین از هر 100هزار نفر حدود 120نفر در سیستان و بلوچستان به بیماری سل مبتلا شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha