پدیده پارک‌فروشی در شهرهای تهران فراگیر شده است و پس از تهران شهرداری کرج نیز برای رفع معارضان پروژه‌های خود اقدام به پارک‌فروشی کرده است.

پارک‌فروشی به کرج رسید

سلامت نیوز: پدیده پارک‌فروشی در شهرهای تهران فراگیر شده است و پس از تهران شهرداری کرج نیز برای رفع معارضان پروژه‌های خود اقدام به پارک‌فروشی کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سبزینه، مدتی است شهروندان کرجی ساکن محله اصفهانی‌ها در پی اقدام قابل تامل شهرداری کرج و واگذاری زمینی به مالک خصوصی که فضای سبز پارک تاجیکستان واقع در بلوار بلال را تحت الشعاع قرار داده بود، اعتراض می‌کنند. واکنش شهروندان تا جایی پیش رفت که محمدتقی ایرانی، فرماندار وقت کرج، دستور توقف عملیات عمرانی را داد؛ اما به‌تازگی فرماندارکرج تغییر کرده است و به نظر می‌رسد فرماندار جدید قصد مقابله با این واگذاری را ندارد.


یکی از ساکنان محله اصفهانی‌ها درباره روند فروش یک‌هزار و 200 متر از پارک تاجیکستان می‌گوید: پارک تاجیکستان واقع در کرج بلوار بلال، درست مقابل شهرداری مرکزی کرج احداث شده و دلیل نام‌گذاری آن نیز دعوت از سفیر تاجیکستان در زمان افتتاح فاز دوم آن و عقد خواهرخواندگی تاجیکستان با شهر کرج در سال 90 بود.

محمدرضا حاج مختاری ادامه می‌دهد: این پارک در پلاک‌های ثبتی 157.651 و 157.652 احداث شده و قبل از تملک توسط شهرداری کرج باغ بوده است. این باغ‌ که پس از تملک به صورت پارک درآمده و مردم محروم محله اصفهانی‌ها و بلوار بلال از آن منتفع می‌شدند در طرح تفصیلی شهر کرج نیز دارای کاربری مصوب فضای سبز است. به گفته این شهروند کرجی، شهرداری کرج طی لایحه شماره 91/5/65224 /ش، مورخ90/6/23 به شورای اسلامی شهر کرج درخواست تغییر کاربری مساحت تقریبی 1200 مترمربع از قسمت شمال غربی پلاک ثبتی 157.651 را از کاربری فضای سبز به کاربری مجهز شهری با قید دو فوریت ارسال می‌کند.   موضوع تغییر کاربری بخشی از پارک تاجیکستان (پلاک 157.651) در سیصد و هفتاد و پنجمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج مورخ 90/6/23 (همان روز ارسال لایحه) بدون بررسی در کمیسیون عمران شورا، در صحن علنی مطرح و لایحه شهرداری با اکثریت آرا به تصویب می‌رسد.  اما فرمانداری کرج طی نامه شماره 42/18040، مورخ 90/7/13 اعلام می‌کند: اخذ نظریه کمیسیون مغایرت‌ها الزامی است.  این موضوع باردیگر در سیصد و هشتادمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج مورخ 90/7/20 مطرح و با اعتراض فرمانداری نسبت به آن مخالفت می‌شود و مقرر می‌شود که به فرمانداری کرج اعلام شود نظریه کمیسیون ماده 5 اخذ شود. این مصوبه طی نامه شماره 2/5/90/4053/ش، در تاریخ 90/8/22 بدون توجه به اعتراض فرمانداری کرج با امضاء مهندس دادگو، رئیس وقت شورای اسلامی شهر کرج، به شهرداری ابلاغ می‌شود.


بر اساس مستنداتی که در اختیار ساکنان محله اصفهانی‌ها قرار دارد: شهرداری کرج طی نامه شماره 2/110424 مورخ 90/10/20 موضوع تغییر کاربری را به دبیرخانه کمیسیون ماده 5 اعلام و این کمیسیون نیز بدون توجه به طرح تفصیلی شهر کرج که صراحتا هرگونه تفکیک و تقسیم‌بندی زمین را در چهارگونه زمین‌های با کاربری سبز و باز (پارک) ممنوع کرده است، در تاریخ 91/6/21 با درخواست شهرداری کرج مبنی بر تغییر کاربری فضای سبز پلاک ثبتی 157/651 (پارک تاجیکستان) موافقت می‌کند. در متن درخواست شهرداری کرج از کمیسیون ماده 5، کاربری وضع موجود در پلاک 157/651 به صورت زمین اعلام شده که این مطلب نیز بر خلاف واقعیت بوده و نظر کمیسیون نیز براساس گزارش خلاف واقع شهرداری صادر شده است.


به گفته اهالی این محل، یکپارچگی پلاک مذکور و درختان کهنسال باقیمانده از گزند تخریب که در اطراف محل جدا شده از پارک موجودند خلاف ادعای شهرداری کرج را اثبات می‌کند. علاوه‌بر آن شهادت ساکنان بومی محله اصفهانیا، بلوار بلال و مشاهده وضع موجود می‌تواند اثبات‌کننده حقیقت ماجرا باشد. نماینده اهالی معترض به واگذاری بخشی از پارک به بخش خصوصی می‌گوید: چهار قطعه تملک شده با کاربری مجهز شهری که به نام پارکینگ در اختیار شهرداری گذاشته شده است، در سال 1390 فاقد طرحی به‌عنوان احداث پارکینگ بوده است؛ لذا پس از این‌که منویات مالکان در واگذاری بخشی از پارک به‌عنوان معوض محقق شده است، شهرداری کرج به فکر ایجاد طرح پارکینگ برای موجه جلوه دادن اقدامات غیرقانونی خویش برآمده است. همچنین شهرداری کرج این پلاک را از مالک اولیه تحت عنوان این‌که در طرح فضای سبز قرار دارد، خریداری کرده است. اگر قرار بود با تغییر کاربری فضای سبز در بخشی از پلاک 157/651، آسمان خراشی ساخته شود، آیا مالک اولیه که آن را به شهرداری کرج واگذار کرده بود سزاوارتر و مُحق‌تر نبود؟!

حاجی‌رضا شاکرمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز، نیز در واکنش به اتفاقات پارک تاجیکستان گفت: در این زمینه با توجه به تخریب و قطع درختان ورود پیدا کردیم؛ ولی پس از بررسی‌ها مشخص شد که ملک شخصی بوده و زمین متعلق به فردی است که دارای مالکیت است؛ اما با این حال به شورای شهر پیشنهاد دادیم که در صورت قبول مالک، زمین دیگری در اختیار وی قرار بگیرد تا در آن‌جا ساخت‌وساز کند و به بافت پارک آسیبی نرسد. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با تاکید بر این‌که باید نظارت درون سازمانی پیش از ورود دستگاه قضایی رخ دهد، افزود: نظارت بر ساخت‌و‌ساز یکی از وظایف شهرداری است و اگر دستگاه قضایی در مواردی ورود پیدا می‌کند صرفا برای نظارت است که در این راستا یکی از معاونان را مسئول نظارت بر شهرداری‌ها و ادارات کرده‌ایم تا کوتاهی‌ها را گزارش دهد. پس از اعتراض‌های اهالی در مرداد امسال فرماندار وقت با حکم شورای تامین پروژه را متوقف می‌کند که با تغییر فرماندار بار دیگر نگرانی‌ها برای تخریب این بوستان و اجرای حکم کمیسیون ماده 5 در دل اهالی زنده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha