دبیرکل خانه پرستار اظهار داشت: پرستار جز اجزای لاینفک نظام سلامت است به این معنی که پرستار به عنوان فردی است که بیشترین خدمت را از نظر تاثیرگذاری در نظام سلامت کشور به مردم ارائه می دهد و بیشترین خدمت از لحاظ کمی و بیشترین خدمات از نظر زمانی را ارائه می دهد بنابراین موتور متحرک نظام سلامت، پرستاران هستند.

آینده پرستاری کشور در گرو میزان فعالیت صنفی است

سلامت نیوز:دبیرکل خانه پرستار اظهار داشت: پرستار جز اجزای لاینفک نظام سلامت است به این معنی که پرستار به عنوان فردی است که بیشترین خدمت را از نظر تاثیرگذاری در نظام سلامت کشور به مردم ارائه می دهد و بیشترین خدمت از لحاظ کمی و بیشترین خدمات از نظر زمانی را ارائه می دهد بنابراین موتور متحرک نظام سلامت، پرستاران هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، نخستین نشست فعالین صنفی پرستاری تهران در محل سازمان نظام پرستاری برگزار شد.

محمد شریفی مقدم فعال پیشکسوت پرستاری و دبیرکل خانه پرستار در این نشست ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، با اشاره به اولین جریان بوجود آمدن فعالین صنفی در حرفه پرستاری گفت: امروز خوشحالم که جمع عظیمی از فعالان صنفی در جای جای کشور در حال فعالیت هستند و امروز شمابه عنوان نمایندگانی از این هزارن نفردر کنار یکدیگر جمع شده اید و این مایه مباهات پرستاری است واین به معنی امید به آینده برای  پرستاری خواهد بود بنابراین پرستاری در حقیقت باید منتظر تحولات گسترده تر از این باشد و دیگر نمی توان به راحتی با پرستاری برخورد کرد. اگر تعداد افراد کم باشند می توانند آن ها را بخرند، بشکنند و تهدید کنند اما اگر این با عنوان یک جریان باشد با آن نمی توانند برخورد کنند.

وی اظهار داشت: اعتقاد من بر این است که حتی ۵ نفر فعال صنفی نیز می توانند پرستاری کشور را متحول کنند، حال اگر تعداد این افراد بیشتر و بیشتر باشد،  اتفاقات بزرگی برای جامعه پرستاری رخ خواهد داد و اثرات آن قابل مشاهده خواهد بود و با این تعداد فعال صنفی هیچ سیستمی قابلیت رویارویی با پرستاری را ندارد و چاره ای جز تمکین خواسته های پرستاری نخواهند داشت.

دبیرکل خانه پرستار در تعریف فعال صنفی عنوان کرد: فعال صنفی فردی است که دغدغه صنف را داشته باشد و کسی که دغدغه صنفی داشته باشد،  بخشی از ذهن وی درگیر مسائل و مشکلات آن صنف خواهد شد و وقتش صرف صنف خواهد شد. زمانی که این دغدغه در فردی وجود داشته باشد قطعا بر روی عملکرد وی تاثیر می گذارد و مهمترین وظیفه یک فعال صنفی اطلاع رسانی است به این معنی که افرادی که بتوانند اطلاع رسانی کنند به عبارتی گردش اطلاعات صنفی را داشته باشند به دنبال آن آگاهی ایجاد می شود. زمانی که آگاهی ایجاد شود حرکت ایجاد خواهد شد و به دنبال آن نیز جنبش ایجاد می شود و این جنبش عدالت خواهی به همین شکل بوجود آمد که ۱ نفربه  ۵ نفر، ۵ نفر به ۱۰ نفر تبدیل شد و در پایان به صورت یک جریان جنبش عدالتخواه ایجاد شد وزمانی که مسئله ای به  جریان تبدیل شود  نمی توان با آن مقابله کرد و با آن روبرو شد بنابراین  در این راه با موارد بسیار زیادی روبرو شدیم  که به لطف خدا از بین رفت و به نتیجه مطلوب رسیدیم.

وی در ادامه به تشریح ابزار اطلاع رسانی برای فعالین صنفی پرداخت و گفت: زمانی اطلاع رسانی بسیار سخت بود. فعالین صنفی باید قدر خود را بدانند و زیرا  یک نفر آن ها می تواند منشا بسیاری از تحولات باشد. فعالین صنفی نباید خود را درچهارچوب ساختاری خود محدود نمایند و در چهارچوب ساختار خاص فعالیت کردن، محدودیت هایی را به دنبال خواهد داشت. آنچه مسلم است حتی کوچکترین حرکت فعال صنفی اثرگذار خواهد بود. و با توجه به نقش فعالین صنفی در اطلاع رسانی خوشبختانه در حال حاضر اطلاع رسانی تسهیل شده است و اینترنت و فضای مجازی  به راحتی تحت اختیار افراد قرارگرفته است بنابراین  اکنون سرعت گردش اطلاعات به قدری بالا رفته است که رسانه های جمعی نیز نمی توانند به آن برسند. امروزه در دنیا بر روی ۲ کلمه بسیار تاکید می شود یک بحث ارتباطات و دیگری اطلاعات است به این معنی که هرکس اطلاعات بیشتری داشته باشد موفق تر خواهد بود و این اطلاعات به سرعت گردش آن اهمیت دارد.

شریفی مقدم تصریح کرد: فعالین صنفی اگر بتوانند اطلاعات را که منشا تحولات است  به گردش در آورند، این باعث افزایش اگاهی جامعه پرستاری و در نتیجه بسیاری از مشکلات پرستاری حل خواهد شد و هیچ قدرتی هم نمی تواند جلو دار آگاهی افراد شود. فعالین صنفی که در سال ۹۳ توانستند این جنبش را به راه بیندازند توسط فضای مجازی این چنین اتفاقی  را رقم زدند که با هیچ معادله ی مدیریتی هم خوانی ندارد. زمانی که یک سیستم،  تمام ابزارهای قدرت لازم را در دست داشت و فعالین صنفی به جز تلفن همراه هیچ ابزار دیگری نداشتند و بوسیله سرعت گردش اطلاعات به هر صورت با  آگاه کردن جامعه پرستاری توانستند،  جامعه پرستاری را به حرکت در آورند به این معنی است که کسی نمی تواند مانع  از آگاهی جامعه پرستاری شود.

وی افزود: با وجود افرادی فعالی چون شما فعالان صنفی به آینده ی پرستاری امیدوار هستیم و به هر صورت در جریان ها وجنبش های عدالت خواهی و در کل پرستاری طرف مقابل هم به راحتی اجازه هر کاری را به شما نمی دهد و تمام قدرت خود را به کار خواهد گرفت تا فعالیت های شما را خنثی نماید کهنمونه ای از آن را در سال ۹۳ می توان مشاهده نمود. در این مورد طرف مقابل تمام شیوه های ممکن  را به کار گرفت تا بتواند از این جنبش جلوگیری نماید  به عنوان مثال بحث تطمیع یکی از آن شیوه ها بود به این معنی که وعده و وعید دروغین به افراد می دهند تا ببینند که فرد تا چه اندازه قابل خریدن هستند.

دبیرکل خانه پرستار دومین شیوه را فشار معرفی نمود: در بحث بعد بر روی افرادی که تطمیع کارساز نبود،  فشار می آروند به عنوان مثال شیفت ها ار افزایش می دهند، بخش ها را جا به جا می کنند و... تا جایی که فرد عقب نشینی کند. در سال ۹۳ فشار به حدی رسید که در بیمارستان های مختلف از جمله امام خمینی (ره) و امیر اعم وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی تهران کارهای بسیاری برای تهدید و فشار بر روی پرستاران اعمال نمودند. پایداری فعالین صنفی به حدی بود که  نتوانستند آنان را بشکنند.

وی سومین شیوه شکست فعالیت های صنفی را تفرقه خواند و گفت: مهمترین موضوعی که من نگران آن بودم بحث تفرقه است و این آفتی است که این جنبش را تهدید می کرد بنابراین می توان نقطه عطف، اوج و قدرت پرستاری را در جمع دانست. اگر ۱۰ درصد جامعه پرستاری کشور در کنار یکدیگر باشند کسی جلودار پرستاری نیست. به این معنی که قدرت و پتانسیل پرستاری بسیار بالا است و علت بالا بودن آن به دلیل نقش پرستاران است زیرا پرستار جز اجزای لاینفک نظام سلامت است. پرستار به عنوان فردی است که بیشترین خدمت را از نظر تاثیرگذاری در نظام سلامت کشور به مردم ارائه می دهد و بیشترین خدمت از لحاظ کمی و بیشترین خدمات از نظر زمانی را ارائه می دهد بنابراین موتور متحرک  نظام سلامت،   پرستاران هستند.

شریفی مقدم با اشاره به مهمترین شعار جنبش عدالت خواه که برقراری عدالت همه جانبه در نظام سلامت است گفت: فعالین صنفی حرف خاصی خارج از عرف نمی زنند. مهترین شعاری که جنبش عدالت خواهی داشتند، برقراری عدالت همه جانبه در نظام سلامت بوده است که به عنوان خواسته اصلی این جنبش بود. در این خواسته بحث فقط عدالت در پرداخت نیست بلکه عدالت در پرداخت یکی از موضوعات این خواسته  بوده است و عدالت در برخورد نیز یکی دیگر از محورهای این خواسته به شمار می رود بنابراین قانون برای همه یکسان است.

این فعال صنفی تشریح کرد: فعالیت های صنفی که به هر صورت در طول یک سال گذشته  انجام شده، دیدگاه ها را نسبت به پرستاری تغییر داده است و طرف مقابل ما که یک جریان سخت و پیچیده است، امروز می داند که با یک نفر روبرو نیست که بتواند انواع فشارها را بر روی وی واردکند  بلکه با یک جریان فکری، موج و تفکری روبرو است که خواسته های آنان برآورده شود و نمونه آن  را در بحث پرداخت ها می توان  مشاهده کرد. زمانی که این اختلاف ۱۰۰ برابر شودبه تبع آن  رفتارها نیز  تغییر خواهد کرد و حرف پرستاران این است که دنیا یک عرفی دارد و به هرصورت این عرف نیز باید در کشور ما هم رعایت شود.

وی در ادامه به پرداخت ها اشاره کرد و گفت: در بحث  پرداخت ها سازمان نظام پرستاری، نهادهای پرستاری و فعالین صنفی پرستاری ورود کردند که با ورود مجلس و سیستم های نظارتی مشاهده می کنید که برای پرداخت ها   در حال تعیین سقف هستند که به مبلغ ۱۸ میلیون برای پزشکان به نتیجه رسیده اند و این از طریق گردش اطلاعات، مصاحبه ومکاتبه فعالین صنفی  صورت گرفت  و سازمان نظام پرستاری نیز به عنوان یک پشتیبان در تمام عرصه ها حضور خود را اعلام نمود.

شریفی مقدم در ادامه افزود: زمانی که فاصله طبقاتی کم شود و تیم بهداشت و درمان با یکدیگر راه بروند حس ها به هم منتقل می شود، دردها به هم گفته می شود و رفتارها متعادل می شود و این نشانه های ایجاد ارتباط با یکدیگر است که فعالین صنفی توسط فضای مجازی این باب مذاکرات و ارتباطات را باز کرده اند.

وی عنوان کرد: امیدوار هستیم که با حضور فعالین صنفی قدیم و جدید و انتقال تجربیات فعالین قدیمی به فعالین جدید یک تلفیق بسیار خوب ایجاد شده و با فعالیت شما شاهد تحولاتی در سیستم پرستاری خواهیم بود  و فعالین صنفی باید روحیه پرسشگری، مطالبه گری و خواستن را از هرکسی که در جایگاه سازمان نظام پرستاری قرار دارد بخواهند و فرقی نمی کند که چه کسی در این جایگاه قرار دارد.

دبیرکل خانه پرستاردر پایان یکی از اهداف سازمان نظام پرستاری  را جانشین پروری برشمرد و گفت: بحث جانشین پروری وپرورش نیروهای با استعداد پرستاری یکی از اهداف سازمان نظام پرستاری و است که با ورود فعالینی چون شما خیال مسئولین سازمان نیز آسوده می شود و نگرانی نخواهیم داشت و آینده پرستاری را نیز شما فعالین باید اداره نمایید.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha