فعالان حقوق كودك تلاش می‌كنند تا لایحه «حمایت از حقوق كودكان و نوجوانان» هر چه زودتر در مجلس تصویب شود. لایحه‌ای كه در صورت تصویب و اجرا شاید بتواند روزهای شادتری را برای كودكان این سرزمین فراهم كند.

كنوانسیون حقوق كودك روی زمین مانده است

سلامت نیوز: فعالان حقوق كودك تلاش می‌كنند تا لایحه «حمایت از حقوق كودكان و نوجوانان» هر چه زودتر در مجلس تصویب شود. لایحه‌ای كه در صورت تصویب و اجرا شاید بتواند روزهای شادتری را برای كودكان این سرزمین فراهم كند.

به گزارش سلامت نیوز،خشونت علیه كودكان در بسیاری از جوامع تعریف نشده است.  گرچه كشورهای مختلف برای نامگذاری روز جهانی كودك در یك روز خاص به توافق نرسیده‌اند اما این روز در هر تاریخی كه باشد فرصتی است برای نگاهی دوباره به وضعیت زندگی كودكان در جهان. در ایران 16 مهر به عنوان روز كودك نامگذاری شده است. روزی كه یادمان بیاورد حدود 4 میلیون كودك بازمانده از تحصیل داریم. روزی كه یادمان بیاورد دخترك گل فروش سر چهارراه فروشنده نیست و فقط یك كودك است كه از بد روزگار و بی‌توجهی مسئولان، مجبور است اینگونه روزگار بگذراند. روزی كه یادمان بیاورد 36 هزار دختری كه چشم بازنكرده، مطلقه شده‌اند، هنوز كودك هستند.

سازمان ملل روز 29 آبان را به عنوان روز جهانی كودك نامگذاری كرده است. در چنین روزی، اعلامیه حقوق كودك در سال 1959 و كنوانسیون حقوق كودك در سال 1989 در این سازمان تصویب شد. در بخشی از مقدمه كنوانسیون حقوق كودك آمده است «كودك باید در محیط‌ خانواده‌ و در فضایی‌ مملو از خوشبختی‌، محبت‌ و تفاهم‌ بزرگ‌ شود.» آرزویی كه بسیاری از بچه‌های دنیا حتی خواب آن را هم نمی‌بینند. اگرچه در این كنوانسیون منظور از دوره كودكی، زیر سن 18 سال بودن است اما برخی از كشورهای دنیا هنوز این بند را نپذیرفته‌اند. در ایران هم مبنای تعریف سن كودكی مسائل شرعی است و در برخی موارد حتی اجازه ازدواج برای دختران 9 ساله هم صادر می‌شود.

خشونت علیه كودكان در بسیاری از جوامع تعریف نشده است. در جوامع كمتر توسعه یافته این خشونت‌ها سر به فلك می‌زند اما جالب اینجاست كه حتی قانونگذاران هم به این مسائل به چشم خشونت و كودك آزاری نگاه نمی‌كنند. طبق ماده 19 كنوانسیون حقوق كودك، «آسیب‌رسانی‌ یا سوءاستفاده‌، بی‌توجهی‌ یا سهل‌انگاری‌، بدرفتاری‌ یا استثمار منجمله‌ سوءاستفاده‌ جنسی‌ در حینی‌ كه‌ كودك‌ تحت‌ مراقبت‌ والدین‌ یا قیم‌ قانونی‌ یا هر شخص‌ دیگری‌ قرار دارد» از مصادیق خشونت علیه كودكان محسوب می‌شود. كشورهایی كه این كنوانسیون را پذیرفته‌اند ملزم هستند قوانین لازم برای جلوگیری از این رفتارها را تصویب كنند.

بیش از 168 میلیون كودك كار در دنیا وجود دارد. كودكانی كه تقریبا هم روی این مسئله توافق دارند كه در حق آنها ظلم شده است و به جای كار كردن باید در كلاس‌های درس باشند؛ اما كار كودكان جنبه دیگری هم دارد. یونیسف (صندوق حمایت از كودكان سازمان ملل) در گزارشی اعلام كرده است دخترها 40 درصد بیشتر از پسرها خانه داری می‌كنند. اگرچه در جوامع سنتی مثل ایران خانه‌داری یكی از وظایف دختران محسوب می‌شود، اما یونیسف از اجباری و تمام وقت بودن این كار برای دختران ابراز نگرانی كرده است. یونیسف هشدار داده كه «خانه‌داری» تاثیری جدی بر توانایی یادگیری دختران و لذت بردن آنها از دوران كودكی‌شان دارد. طبق این گزارش دختران 5 تا 9 سال حدود 30 درصد ودختران 14 ساله مجبور هستند حدود 50 درصد از وقت خود را صرف خانه‌داری كنند.

شاید برای بسیاری از پدر ومادرهایی كه شكم بچه هایشان را با هله هوله پر میك نند یا بچه هایشان را در صندلی جلوی ماشین می‌نشانند این حرف‌ها عجیب به نظر بیاید؛ اما بی‌توجهی‌ یا سهل‌انگاری‌ نسبت به كودكان به معنی كودك‌آزاری است. یكی از این سهل انگاری‌ها نحوه تغذیه كودكان است. هله هوله خوری یا مصرف غذاهای ناسالم كودكان را در معرض چاقی، دیابت، فشار خون و انواع بیماری‌هایی كه پیامد آن هستند قرار داده است. بر اساس آماری كه بنیاد جهانی چاقی منتشر كرده است تا سال 2025 بیش از 4 میلیون كودك در سراسر جهان به بیماری دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند. بی توجهی والدین به تغذیه مناسب كودكان از جمله در مصرف زیاد نوشیدنی‌های قندی هر سال كودكان زیادی را به كام مرگ می‌فرستد. هزینه سهل انگاری پدر و مادرها را كودكان با جان شان پرداخت می‌كنند.

اگرچه كشورهای زیادی كنوانسیون حقوق كودك را امضا كرده‌اند اما وضع زندگی كودكان و مراعات حقوق آنها در بیشتر مناطق دنیا خوب نیست. قوانین محلی و مسائل مذهبی و عرفی هنوز هم در بیشتر مناطق دنیا مانع احقاق حقوق كودكان می‌شود. در ایران هم خلاهای قانونی راه را برای سوء استفاده برخی والدین و كودك‌آزاری باز گشته است. فعالان حقوق كودك تلاش می‌كنند تا لایحه «حمایت از حقوق كودكان و نوجوانان» هر چه زودتر در مجلس تصویب شود. لایحه‌ای كه در صورت تصویب و اجرا شاید بتواند روزهای شادتری را برای كودكان این سرزمین فراهم كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha