خشکی دریاچه ارومیه جان پنج میلیون انسان را تهدید می کرد

سلامت نیوز:استاندار آذربایجان غربی گفت: خشکی دریاچه ارومیه جان پنج میلیون انسان را تهدید می کرد اما با تدابیر دولت یازدهم و همراهی برخی کشورها، اقدامات خوبی در راستای احیای این دریاچه انجام و مرحله تثبیت را با موفقیت پشت سر گذاشت.

قربانعلی سعادت روز چهارشنبه در دیدار با همسران سفرای کشورهای خارجی در ایران افزود: در حدود 2 دهه گذشته با عدم مدیریت و افزایش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، زمینه خشک شدن این دریاچه ایجاد شد و در صورتی که این روند ادامه می یافت، مشکلات اساسی زیست محیطی برای کشور، منطقه آذربایجان و حتی برخی کشورهای همسایه ایجاد می شد.


وی اضافه کرد: با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، اهتمام ویژه ای برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه و تبعات بعدی آن به کار گرفته شد و علاوه بر اجرای طرح های تامین آب، اقدامات مثبتی در راستای مکانیزه کردن بخش کشاورزی و استفاده از فناوری های نوین در راستای کاهش میزان مصرف آب در این بخش به اجرا درآمد.


وی اظهار کرد: دولت تمام توان خود را برای احیای دریاچه ارومیه به کار بسته است و توانستیم با موفقیت مرحله تثبیت آب دریاچه را پشت سر گذاشته و وارد مرحله احیای آن شویم که تراز مثبت دریاچه ارومیه در سال جاری گواه این موضوع است.


استاندار آذربایجان غربی با اشاره به همکاری دیگر کشورها در راستای اجرای برنامه های احیایی دریاچه ارومیه ادامه داد: کشورهای روسیه و ژاپن در 2 سال اخیر، همکاری های خوبی در احیای دریاچه ارومیه با دولت ایران داشته اند و امیدواریم نظیر این همکاری ها با دیگر کشورها نیز برقرار شود.


سعادت گفت: از پنج هزار کیلومتر مربع مساحت دریاچه ارومیه، حدود یک هزار کیلومتر غیرقابل احیاست که برای بهره برداری بهتر از این سطح، می توان از تجربه های کشور مالزی در ایجاد پارک های طبیعی و مصنوعی استفاده کرد.


همسران سفرای کشورهای خارجی مقیم در ایران امروز میهمان ستاد احیای دریاچه ارومیه بودند و از وضعیت دریاچه و حواشی آن بازدید کردند.
در زمان حاضر تراز آبی دریاچه ارومیه 1270.46 متر است در حالی که این میزان در زمان مشابه سال گذشته 1270.04 متر بود.


دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در 20 سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه 5700 کیلومتری آن تنها حدود 10 درصد باقی مانده است و با تداوم این امر هم اکنون نزدیک به سه میلیارد متر مکعب آب در آن وجود دارد.


پیش از این وضعیت، میزان آب موجود در دریاچه ارومیه تا 32 میلیارد متر مکعب نیز رسیده بود.
در تراز اکولوژیک 1274.1 متری دریاچه ارومیه، میزان آب باید 14 میلیارد متر مکعب باشد.
از 2 سال قبل با اجرای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در راستای تثبیت وضعیت فعلی، روند خشکی سالهای گذشته دریاچه ارومیه متوقف شده و این دریاچه شرایط تثبیت را می گذراند.


لایروبی 120 کیلومتر از رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه و اجرای طرح 25 کیلومتری اتصال زرینه رود به سیمینه رود از جمله مهمترین عوامل افزایش آب ورودی به دریاچه ارومیه و افزایش سطح تراز آبی آن بوده است.


همچنین رواناب ثبت شده در حوضه آبریز در سال آبی جاری حدود یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب بیشتر از سال آبی گذشته بوده که موجب افزایش سطح تراز این دریاچه شده است.


آغاز عملیات حفاری دستگاه حفار شماره دو از شهریورماه و حفاری حدود 10 کیلومتر از تونل 36 کیلومتری انتقال آب سد کانی سیب، آغاز عملیات آبگیری سد سیلوه از تیرماه و انتقال آب آن به دریاچه ارومیه در آذر ماه به میزان 150 میلیون مترمکعب در سال، پیشرفت قابل ملاحظه در عملیات انتقال آب پساب شهر تبریز به دریاچه ارومیه و توسعه شبکه فاضلاب شهر ارومیه، بهره برداری کامل از تمامی طرح های لایروبی رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه در استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به طول کل 250 کیلومتر، تحقق 24 درصدی صرفه جویی در مصرف آب کل حوضه از طریق پروژه های مطالعاتی و اجرایی بخش های آب و کشاورزی در دست اجرا و رهاسازی 250 میلیون مترمکعب آب مازاد سدهای حوضه در زمستان از جمله برنامه های احیای این پهنه آبی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha