عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از ایجاد تغییر در قوانین بیمه‌ای، گفت: تغییر در قوانین بیمه و بازنشستگی صندوق ها را دچار مشکل می‌کند.

دولت بدهی خود به صندوق‌های بیمه ای را پرداخت کند

سلامت نیوز:عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از ایجاد تغییر در قوانین بیمه‌ای، گفت: تغییر در قوانین بیمه و بازنشستگی صندوق ها را دچار مشکل می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،عبدالرضا مصری  درخصوص صحبت‌های رییس امور رفاه سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه نمی‌توان موضوع حل مشکلات صندوق های بازنشستگی را در لایحه برنامه ششم گنجاند، گفت: این گفته به هیچ عنوان صحیح نیست زیرا یکی از برنامه‌های کشور در پنج سال آینده رسیدگی به شرایط و وضعیت صندوق های بازنشستگی است اما چگونگی این رسیدگی دارای راهکارهای مختلفی مانند ارایه لایحه، طرح یا بررسی توام این دو با یکدیگر است.

نماینده مردم کرمانشاه درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال اول اجرای برنامه ششم باید وضعیت صندوق‌های بازنشستگی روشن شود، افزود: می‌توان دولت را مکلف به ارایه ساز وکارهایی برای حل مشکلات صندوق‌های بازنشستگی مانند ارایه لایحه کرد بنابراین این موضوع بستگی به تصمیم‌گیری دولت دارد  اما می توان در قانون برنامه ششم نیز به این موضوع توجه کرد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر سه مشکل مهم و اساسی در صندوق‌های بازنشستگی وجود دارد، تصریح کرد: درحال حاضر مهم‌ترین مشکل برای صندوق های بازنشستگی عملکرد دولت است، زیرا دولت در حال حاضر هیچ اقدامی درراستای پرداخت بدهی خود به صندوق های بازنشستگی ندارد؛ درحال حاضر دولت بیش از 100 هزار میلیارد تومان بدهی به صندوق تامین اجتماعی دارد اما ریالی از آن را پرداخت نکرده است.

مصری با اشاره به اینکه هیچ دولتی به تامین اجتماعی بودجه نمی دهد، گفت: هم اکنون دولت سهم خود از بیمه کارگران در تامین اجتماعی را پرداخت نکرده که یکی از چالش های اصلی این سازمان بیمه گر است، همچنین یکی دیگری از مشکلات این است که با قوانین بیمه‌ای در کشور به نوعی بازی می شود زیرا بیمه باید براساس محاسبات آماری محاسبه شود یعنی نه حمایتی و نه حاکمیتی است به عنوان مثال بیت المال نیست که در اختیار دولت باشد و هزینه ها را دولت تعیین کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: حاکمیتی هم نیست که حاکمیت و دولت هر بلایی سر صندوق ها بیاورد، بنابراین بین نسلی بوده و حق الناس است؛ اما متاسفانه دربرخی شرایط قوانینی تصویب می شود که تمام محاسبات بیمه ای را دستخوش تغییر می کند به عنوان مثال اگر فردی 5 سال حق بیمه پرداخت کرده باشد می‌گویند حقوق دریافت کند؛ بنابراین محاسبات برهم خورده و ریشه بیمه ها با چنین قوانینی از بین می رود.

وی با بیان اینکه برای صندوق بازنشستگی کشوری در سال جاری 14 هزار میلیارد تومان بودجه تعلق گرفت، تصریح کرد: اما برای سازمان تامین اجتماعی که دولتی نیست یک ریال در بودجه اختصاص پیدا نکرد حتی به این سازمان توسط برخی موضوعات ضربه وارد شد؛ یعنی اجرای طرح تحول سلامت بیش از 12 هزار میلیارد تومان به این سازمان ضربه وارد کرد این در حالی است که برای بیمه سلامت دولت درقالب مصوبه ای 8 هزار میلیارد تومان بدهی را برای این بیمه پرداخت کرد.

مصری گفت: متاسفانه دولت نه تنها بدهی خود به تامین اجتماعی را پرداخت نمی کند بلکه طلب‌های دیگری مبنی بر ارایه برخی خدمات توسط تامین اجتماعی نیز پرداخت نمی شود؛ بنابراین ورود به چالش صندوق‌ها اگر انجام نشود به طور حتم صندوق ها ورشکسته شده در چنین شرایطی اگر حتی کل نفت فروخته شود تامین کننده بودجه صندوق ها نخواهد بود، برای خروج از وضعیت بحرانی تنها راه ممکن این است که قوانین صندوق ها و بیمه دستخوش تغییر نشود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، افزود: افراد درحال حاضر باید با همان قانونی بیمه شوند که در فرد در30 سال پیش یا 30 سال آینده بیمه می شود.

به گفته رییس امور رفاه سازمان برنامه و بودجه موضوع صندوق های بازنشستگی به دلیل فرابرنامه ای بودن ازبرنامه ششم حذف شده  ودولت باید در قالب لایحه این موضوع را پیگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha