رییس انجمن پیشگیری از خودکشی گفت: افسردگی و سابقه اقدام به خودکشی شانس مرگ خودخواسته را افزایش می‌دهد.

افزایش افسردگی در جامعه/ پدیده خودکشی جدی گرفته شود

سلامت نیوز:رییس انجمن پیشگیری از خودکشی گفت: افسردگی و سابقه اقدام به خودکشی شانس مرگ خودخواسته را افزایش می‌دهد.
سیدکاظم ملکوتی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به موضوع افزایش خودکشی با قرص برنج در کشور و با بیان اینکه مهم‌ترین علت این موضوع، در دسترس بودن قرص برنج است، گفت: فروش قرص برنج در بعضی شهر‌ها در عطاری‌ها ممنوع شده است اما در مابقی شهر‌ها چنین نیست.
وی ادامه داد: از آنجا که مرگ با قرص برنج سهل‌الوصول است؛ نباید به راحتی در دسترس باشد و باید از طرف دستگاه‌های ذیربط همچون وزارت بهداشت یا نیروی انتظامی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که به راحتی در دسترس نباشد.
ملکوتی با تاکید بر اینکه در تمام جهان یکی از راه‌های پیشگیری از خودکشی، کاهش دسترسی به روش‌های خودکشی است، اظهار کرد: اقداماتی همچون ایمن‌سازی توسط شهرداری‌ها، جلوگیری از خودکشی در خط‌های مترو و دسترسی به بنزین و نفت و قرص برنج از جمله راهکارهای پیشگیری از خودکشی است.
رییس انجمن پیشگیری از خودکشی خاطرنشان کرد: پیشگیری از خودکشی مجموعه‌ای از اقدامات پیشگیرانه و درمانی است به این معنا که از یک طرف باید با اقدامات پیشگیرانه از اقداماتی همچون پریدن از بلندی و آتش زدن جلوگیری کرد و از طرف دیگر اقدمات درمانی و مشاوره‌ای انجام داد.
وی با بیان اینکه اینطور نیست که اگر به قرص برنج دسترسی نباشد؛ فرد از طریق دیگری اقدام به خودکشی کند، افزود: هرچه دسترسی به روش‌های خطرناک کمتر باشد؛ یک عامل خطر کم می‌شود.
این روان‌شناس عنوان کرد: در بسیاری موارد فردی که قصد خودکشی دارد؛ آخرین شانس خود را برای زنده ماندن امتحان می‌کنند و در این راستا ممکن است با یک دوست دردودل کرده و یا نزد مشاور و پزشک برود، لذا ما باید این امور را تقویت کرده و جلوی روش‌های خطرناک را بگیریم.
ملکوتی با تاکید بر اینکه براساس مطالعات انجام شده افسردگی در جامعه ما نسبت به ده سال گذشته افزایش یافته است، گفت: یکی از عوامل خطر اقدام به خودکشی افسردگی است و این موضوع شانس خودکشی را شش بار بیشتر می‌کند و اگر یکی از عوامل خطر بیشتر باشد؛ خودکشی افزایش می‌یابد.
رییس انجمن پیشگیری از خودکشی وجود سابقه اقدام به خودکشی را از دیگر عوامل خطر خودکشی منجر به مرگ خواند و گفت: وجود سابقه اقدام به خودکشی ۲۵ بار شانس مرگ در اثر خودکشی را افزایش می‌دهد.
این روان‌شناس در خصوص عوامل بروز افسردگی در جامعه گفت: در این موضوع عوامل ژنتیک و فامیلی موثر است و افزایش این پدیده نشان‌دهنده آن است که مولفه‌های عدم سلامت اجتماعی همچون بیکاری، فقر و فرهنگ خشونت افزایش یافته است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی باید سعی در کاهش این آسیب در جامعه داشت، زیرا این موضوع بسیار جدی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha