صادرات ماهی قزل آلا با استفاده از رنگدانه های مجاز؛ از سوی برخی مسئولان این خبری است که اخیرا مطرح شده است. در واقع صادرکنندگان ماهیان قزل آلا برای فروش محصول مطابق با سلیقه بازار اروپا به ویژه روسیه اقدام به اضافه کردن رنگدانه های مجاز خوراکی به غذای این آبزیان می کنند که در نتیجه رنگ گوشت ماهی به صورتی تبدیل می شود که بسیار شبیه به رنگ گوشت ماهی سالمون است و مصرف کننده روس تمایل بیش تری برای مصرف این گونه ماهی دارد.

شعبده تبدیل ماهی قزل آلا به سالمون

سلامت نیوز: صادرات ماهی قزل آلا با استفاده از رنگدانه های مجاز؛  از سوی برخی مسئولان این خبری است که اخیرا مطرح شده است. در واقع صادرکنندگان ماهیان قزل آلا برای فروش محصول مطابق با سلیقه بازار اروپا به ویژه روسیه اقدام به اضافه کردن رنگدانه های مجاز خوراکی به غذای این آبزیان می کنند که در نتیجه رنگ گوشت ماهی به صورتی تبدیل می شود که بسیار شبیه به رنگ گوشت ماهی سالمون است و مصرف کننده روس تمایل بیش تری برای مصرف این  گونه ماهی دارد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه سبزینه نوشت: در واقع افزودن رنگدانه به ماهیان برای تغییر رنگ و فروش این ماهی در بازارهای صادراتی این سوال را ایجاد می کند که آیا اساسا استفاده از این رنگدانه ها تأثیری بر سلامت مصرف کننده نخواهد داشت و آیا فروش این محصولات بازار صادراتی ماهی قزال آلا را که به تازگی توانسته به بازار روسیه ورود پیدا کند، تحت تأثیر قرار نخواهد داد؟   موضوعی که از سوی مسئولان و فعالان این حوزه کاملا تکذیب شده و معتقدند استفاده از رنگدانه های خوراکی طبیعی با پایه گیاهی در بسیاری از مزارع پرورش ماهی دنیا رایج بوده و فروش محصولات در بازار روسیه نیز با عنوان ماهی قزل آلای رنگ شده صورت گرفته و مصرف کننده با آگاهی از نوع ماهی و روش تولید آن اقدام به خرید و مصرف می کند.

عیسی گلشاهی درباره استفاده از رنگدانه ها در قزل  آلا اظهار کرد: استفاده از رنگدانه های طبیعی در دنیا بسیار مرسوم است. نروژ به عنوان معتبرترین کشور از نظر کیفیت تولید و پرورش انواع آبزیان سردآبی و گونه سالامونیت ها، استفاده از رنگدانه های طبیعی برای تغییر رنگ گوشت قزل  آلا و سالامون به صورتی یا حتی قرمز را مجاز برشمرده و خود از پیشروان این صنعت است. ضمن این که اتحادیه اروپا و  آمریکا به عنوان مرجع صنایع غذایی،  دارویی FDAنهاد و بهداشتی این کشور نیز استفاده از رنگدانه های طبیعی در قزل آلا را تأیید کرده اند.

مدیرکل توسعه بازار سازمان شیلات ایران با بیان این که در تمامی کشورهایی که قزل  آلا یا سایر ماهیان سردآبی پرورش داده می شود، استفاده از رنگدانه های خوراکی نیز کاملا مرسوم است، گفت: به عنوان مثال رنگدانه بتاکاروتن که از هویج گرفته می شود و مملو از ویتامین A بوده و خاصیت آنتی اکسیدان و ضد سرطانی دارد یا رنگدانه لیکوپن که از گوجه فرنگی گرفته می شود و یک آنتی آکسیدان و ضد سرطان قوی شمرده می شود، جزو پرمصرف ترین رنگدانه های طبیعی دنیا در صنعت شیلات و آبزی پروری است. به گونه ای که مردم کشورمان لیکوپن یا بتاکاروتن را برای جلوگیری از سرطان به صورت جداگانه از داروخانه ها خریداری کرده و مصرف می کنند.

وی ادامه داد: از آن جایی که رنگدانه های طبیعی در بدن ماهی ها و سایر جانوران سنتز نمی شود و باید آن را در محیط صنعتی  و آزمایشگاهی سنتز کرد، به صورت فرمول خاصی به استخرهای پرورش قزل  آلا افزوده می شود تا به طور مداوم و موثر در جیره غذایی ماهیان ورود کرده و به تغییر رنگ گوشت ماهی بینجامد.

گلشاهی در پاسخ به این پرسش که آیا مصرف کنندگان حق ندارند از نحوه تولید و پرورش قزل  آلا یا سالمون گوشت صورتی مطلع شوند، گفت: آیا تا به حال سایر تولیدکنندگان صنایعی چون دام و طیور که آن ها نیز برای تقویت یا استحکام بافت گوشت دام های خود از داروها یا مواد غذایی تقویتی استفاده می کنند، فرمول مواد خوراکی ای را که به آن ها می دهند به مردم می گویند که آبزی پروران هم بخواهند به مردم وجود رنگدانه های خوراکی در اغذیه قزل  آلای صورتی را اطلاع دهند!

وی با اشاره به وجود نوعی سخت پوست کوچک در آب های آزاد به نام گاماروس که یکی از غذاهای مورد علاقه قزل  آلای غیر پرورشی است، تصریح کرد: اگر قزل  آلای آب های آزاد از این جاندار تغذیه کند، گوشتش صورتی مایل به قرمز می شود.

این مقام سازمان شیلات در پاسخ به این پرسش که آیا آبزی پروران و پرورش دهندگان قزل  آلا از رنگدانه های مصنوعی استفاده می کنند، اظهار داشت: استفاده از  رنگدانه های صنعتی و سنتتیک کلا ممنوع است و هم آزمایشگاه های سازمان شیلات ایران و هم آزمایشگاه های روسیه ماهی های صادراتی را از این حیث بررسی می کنند و در صورت استفاده از رنگ مصنوعی، ماهی ها را معدوم می کنند، چون رنگ های سنتتیک به دلیل داشتن فلزات سنگین در چربی غیر محلول هستند و آثار آن در گوشت باقی می ماند. ضمن این که رنگدانه مصنوعی گران و غیراقتصادی است، در حالی که رنگدانه های طبیعی مقرون به صرفه هستند. 

روس ها از نوع ماهی آگاهی دارند

آرش نبی زاده درباره استفاده از رنگدانه در خوراک قزل آلا با هدف صورتی شدن گوشت آن، اظهار کرد: این کار در همه جای دنیا مرسوم است و ما نیز در ایران دومین محموله قزل آلایی را که به روسیه صادر کردیم از این نوع قزل آلاها انتخاب کردیم، چون سلیقه مصرف کنندگان روس، سالمون یا قزل  آلای pink meat گوشت صورتی را می پسندد؛ قزل  آلاهایی که گوشتشان با استفاده از رنگدانه های طبیعی به صورتی یا قرمز متمایل شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری پرورش دهندگان ماهیان سردآبی افزود: تمام رنگدانه هایی که در تولید قزل آلای گوشت صورتی استفاده می شود، دارای تأییدیه هستند. ضمن این که قزل آلاهایی که در آب های آزاد یا رودخانه ها زندگی می کنند، رنگ گوشتشان صورتی است، ولی ماهیان سردآبی پرورشی گوشت سفیدرنگ دارند که برای تغییر رنگ آن ها می توان از رنگدانه های طبیعی در خوراک آبزیان استفاده کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماهیان سردآبی قزل آلاهای گوشت صورتی را با چه عنوانی به روسیه صادر می کند، گفت: آن ها کاملا در جریان رنگ شدن ماهیان صادراتی ایران هستند و ما به آن ها نمی گوییم که سالمون فروخته ایم، بلکه می گوییم این ها قزل  آلای رنگ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha