نتایج یک مطالعه تازه نشان می دهد که درختکاری راهکاری موثر و مقرون به صرفه برای مقابله با مشکل فزاینده آلودگی هوا و گرما در مناطق شهری است.

محققان: کاشت درخت راهکاری اقتصادی برای مقابله با آلودگی هوا است

سلامت نیوز:نتایج یک مطالعه تازه نشان می دهد که درختکاری راهکاری موثر و مقرون به صرفه برای مقابله با مشکل فزاینده آلودگی هوا و گرما در مناطق شهری است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، در مطالعه گروه حفاظت از طبیعت (تی ان سی) آمده است که میانگین میزان ذرات معلق در هوا شامل ریزآلاینده ها در مجاورت یک درخت 7 تا 24 درصد کمتر است.


به گزارش بی بی سی ورلد،ذرات معلق در هوا (پی ام) ذرات میکروسکوپی هستند که با تنفس هوای آلوده به ریه نفوذ می کنند و به آن می چسبند.
براساس این مطالعه، تخمین زده می شود که آلودگی ناشی از ذرات معلق در هوا تا سال 2050 سالانه جان شش میلیون و 200 هزار نفر را بگیرد.


راب مک دونالد نویسنده اصلی این گزارش گفت که فایده درختان برای ساکنان نواحی شهری قبلا ثابت شده است؛ کاهش متوسط ذرات معلق در مجاورت یک درخت 7 تا 24 درصد است درحالی که تاثیر خنک کنندگی آن گاه به دو درجه سانتیگراد ه می رسد.


دکتر مک دونالد گفت: این مطالعه روی درخت ها در 245 شهر جهان انجام شد و پژوهشگران مقرون به صرفه بودن درختان را با سایر شیوه های مبارزه با آلودگی و خنک کردن هوا مقایسه کردند که نشان داد در این زمینه، درختان با سایر گزینه ها از نظر هزینه رقابت می کنند.


با این حال، گزارش گروه تی ان سی نشان می دهد که در بیشتر شهرهای مورد مطالعه شمار درختان درحال کاهش است نه افزایش.
به گفته سازمان جهانی بهداشت وابسته به سازمان ملل، حدود 90 درصد جمعیت جهان که در سال 2014 در شهرها زندگی می کردند، در معرض ذرات معلق بودند که از حداکثر مجاز این سازمان تجاوز می کرد.


این سازمان تخمین می زند که آلودگی هوای خارج از ساختمان ها باعث سه میلیون مورد مرگ زودرس در سال 2012 شد که اکثریت آنها به کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط مربوط می شد.


براساس آمار 2016 سازمان جهانی بهداشت، آلودگی هوا ناشی از تولید، توزیع و استفاده ناکارآمد از انرژی به خصوص در صنایع، بخش حمل و نقل و ساختمان است. مدیریت ضعیف در زمینه دفع زباله از دیگر علل آلودگی است.


دکتر مک دونالد در عین حال تصریح کرد که درختکاری به هیچ وجه جایگزین اقدامات ضروری برای پاکسازی هوای شهرها نیست اما بخشی از مجموعه ابزارهایی هستند که می توانند در شهرها به کار گرفته شوند.


در گزارش تی ان سی امده است که سرمایه گذاری روی درختان و زیرساخت های سبز در آینده اهمیت بیشتری می یابد، چرا که سازمان ملل پیش بینی کرده است بیش از دو سوم جمعیت جهان در سال 2050ساکن شهرها خواهند بود و این امر شمار افراد در معرض مخاطرات آلودگی هوا را به ویژه در صورت تداوم روند گرمای جهانی با سرعت کنونی، افزایش می دهد.


تی ان سی افزود: همزمان با تلاش بین المللی هماهنگ کننده های سازمان ملل برای کاهش سرعت روند گرمایش جهانی و سرمایه گذاری در شهرهای پایدار، درختکاری راهبردی است که مدیران شهری می توانند با تمسک فوری به آن در جوامع خود، از مردم محافظت کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha