مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران روز گذشته ضمن بازدید از پروژه آزادراه تهران - شمال از همکاری برای رفع مشکلات این پروژه خبر داد.

نگرانی از شتاب‌گرفتن تخریب طبیعت در ساخت آزادراه تهران - شمال

سلامت نیوز: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران روز گذشته ضمن بازدید از پروژه آزادراه تهران - شمال از همکاری برای رفع مشکلات این پروژه خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، پروژه آزاد راه تهران - شمال از جمله پروژه‌هایی است كه از همان آغاز و پیش از اجرا، با انتقادات فراوانی از سوی كارشناسان و صاحب‌نظران محیط‌زیست و منابع طبیعی مواجه شد تا آنجا كه زنده‌یاد دكتر محمدباقر صدوق، مدیركل وقت محیط‌زیست استان تهران تمام‌قد علیه این پروژه ایستاد و آن را مغایر با معیارهای زیست‌محیطی اعلام كرد. در آن زمان، بسیاری از كارشناسان صاحب‌نام دانشگاهی هم با این پروژه مخالفت كردند.

منتقدان این پروژه معتقدند احداث این بزرگراه علاوه بر واردكردن خسارات جبران‌ناپذیر بر اكوسیستم‌های منطقه، بار سنگینی را متوجه شهرهای شمالی می‌كند و در نهایت بر اكوسیستم‌های جنگلی تأثیر منفی می‌گذارد. این پروژه درحالی در دست اجراست كه بسیاری از مناطق بكر شمال طی سال‌های اخیر دستخوش دخل وتصرفات غیرمجازشده و اراضی جنگلی و كشاورزی تبدیل به ویلا و آپارتمان شده است.

روز گذشته اما علی كیان، مدیركل منابع طبیعی استان تهران از همكاری برای رفع مشكلات این پروژه خبر داده است. علی كیان اما نگفته است در قبال این همكاری قرار است متولیان پروژه آزادراه تهران - شمال برای حفاظت از طبیعت رو به تخریب چه اقداماتی را صورت دهند و ملزم به اجرای چه تعهداتی هستند؟ به‌ویژه آنكه رویشگاه‌های طبیعی شمال علاوه بر تهدیداتی بر دخل‌و‌تصرفات و ساخت وسازهای لجام‌گسیخته با بحران‌های بزرگی ازجمله شیوع آفات دست و پنجه نرم می‌كند. نكته قابل تامل اینكه هنوز این بزرگراه افتتاح نشده گردشگری بی‌ضابطه به یكی از بزرگ‌ترین تهدیدات شهرهای شمالی تبدیل شده و كمتر منطقه‌ای را می‌توان در شمال یافت كه انباشته از زباله نشده باشد. با وجود این، مهران اعتمادی، مدیرعامل شركت آزادراه تهران- شمال روز گذشته حین بازدید از این پروژه با اعلام اینكه طول پروژه 121كیلومتر است، گفت: 23كیلومتر از این مسیر در حوزه استحفاظی استان تهران قرار دارد كه امیدواریم براساس مصوبه هیأت محترم وزیران، اراضی‌ای كه مورد تعهد وزارت جهادكشاورزی و منابع طبیعی است هرچه زودتر تعیین‌تكلیف شوند.

وی خاطرنشان كرد: با توجه به توپوگرافی مناطق مختلف و قابلیت‌های موجود، برنامه‌هایی را برای كنترل سیلاب و جلوگیری از فرسایش خاك در قالب عملیات آبخیزداری در نظر داریم. وی یادآور شد: تاكنون چندین پروژه آبخیزداری در كنار اجرای پروژه آزاد راه تهران - شمال به مرحله اجرا درآمده و 800هكتار از جنگل‌‌های تخریب شده درختكاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha