وی با اشاره به افزایش مراجعه به آزمایشگاه‌ها و رادیولوژی‌ها و انتقاداتی که به این موضوع وارد می‌شود، ادامه داد: البته بررسی این موضوع در حوزه وظایف مدیریت رادیولوژی نیست و بایستی با پزشکان بالینی در میان گذاشته شود.

دلیل افزایش مراجعه به رادیولوژیستها را از پزشکان بالینی بپرسید

سلامت نیوز:برنامه ریزی های بهداشتی و درمانی در هر جامعه باید به گونه‌ای باشد تا هزینه‌هایی که برای دریافت یا ارائه این خدمات صرف می‌شود، در نهایت و کمال اثربخشی باشد.


یکی از ابزارهای تشخیص بیماری، روش‌های متنوع تشخیصی به خصوص بهره‌مند شدن از خدمات رادیولوژی است؛ اما این‌که چگونه باید از این خدمات استفاده و به بهترین نتیجه منتج شود، قابل تامل است.


به گزارش سلامت نیوز دکتر جلال شکوهی، رییس انجمن رادیولوژی در گفت و گو با برنامه «نیم نگاه» شبکه رادیویی سلامت با بیان اینكه تربیت جامعه پزشکی به گونه‌ای است تا همواره منافع بیمار را در نظر بگیرد، گفت: لازمه درمان قابل قبول، تشخیص درست است و در این مسیر، بیمار باید بیشترین سود را داشته باشد که در قسم‌نامه پزشکی نیز بدان اشاره شده است.


شکوهی با بیان اینكه روش‌های نوین تشخیصی طی چند دهه اخیر موجب شده است کیفیت درمان تغییر ملموسی داشته باشد، افزود: تا چند دهه گذشته خبری از روش‌هایی مانند سی تی اسکن و ام آر آی نبود و پزشک با شرح حال بیمار و بر اساس تجربه، موفق به تشخیص بیماری می‌شد که امروزه این امر کم‌رنگ شده است.

وی با اشاره به افزایش مراجعه به آزمایشگاه‌ها و رادیولوژی‌ها و انتقاداتی که به این موضوع وارد می‌شود، ادامه داد: البته بررسی این موضوع در حوزه وظایف مدیریت رادیولوژی نیست و بایستی با پزشکان بالینی در میان گذاشته شود.


رییس انجمن رادیولوژی در ادامه بیان كرد: البه این موضوع را در نظر داشته باشیم که یک متخصص اعصاب به عنوان پزشک بالینی چنین عنوان نمی‌کند که با توجه به شیوع سردرد در میان افراد، پس احتمال ابتلا به تومور مغزی نیز بالا است؛ در حالی که عدم دستور پزشک مبنی بر انجام رادیولوژی امکان دارد از سوی پزشکی قانونی و سازمان نظام پزشکی سوال شود که با وجود علائمی مانند سردرد و حالت تهوع، دلیل عدم مراجعه بیمار برای اسکن مغزی چیست و چرا پزشک دستور به انجام آن نداده است؟


جلالی با بیان اینكه معاینات بالینی باید دقیق باشد و از سوی دیگر، با توجه به شناسایی روش‌های نوین تشخیصی، گریزی از آن نیست، ادامه داد: حجم کار بخش رادیولوژی بالینی بالا است و همکاران ما نیز تمایل به مراجعه کمتر با انجام معاینات بالینی دقیق‌تر دارند.


وی مقایسه سیستم درمانی ایران با کشورهایی چون انگلستان، کانادا و استرالیا را اشتباه خواند و گفت: در این کشورها، پزشکی بر اساس سیستم ارجاع متداول است؛ در صورتی که در ایران بیمار بلافاصله پس از معاینه برای دریافت خدمات رادیولوژی مراجعه می‌کند.


رییس انجمن رادیولوژی در پایان با بیان اینكه ما از تعداد متناسب دستگاه‌های رادیولوژی استقبال می‌کنیم، مشروط بر اینکه امکان استفاده تمام وقت از آن فراهم شود، اظهارداشت: محدودیت منابع در تمام جوامع مطرح است و طبق تعاریف اقتصاد سلامت، استفاده بهینه از منابع موجود باید به شیوه مناسب صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha