سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 198296

انتخاب ماه‌های پی در پی در سال ۲۰۱۶ به عنوان گرمترین ماه در طول تاریخ در نهایت منجر به آن خواهد شد که احتمالا سال ۲۰۱۶ به عنوان گرمترین سال در رکورد جهانی ثبت شود.

۲۰۱۶ گرمترین سال در جهان می‌شود

سلامت نیوز: انتخاب ماه‌های پی در پی در سال ۲۰۱۶ به عنوان گرمترین ماه در طول تاریخ در نهایت منجر به آن خواهد شد که احتمالا سال ۲۰۱۶ به عنوان گرمترین سال در رکورد جهانی ثبت شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، براساس گزارش BBC، داده‌های 9 ماه اول سال 2016 حاکی از آن هستند سال 2016 به احتمال 90 درصد رکورد سال 2015 را پشت سر گذاشته و به گرمترین سال ثبت شده در تاریخ تبدیل خواهد‌شد.

به گفته سازمان جهانی هواشناسی دمای هوا در این سال از ماه ژانویه تا سپتامبر 1.2 درجه بالاتر از دمای پیش صنعتی بوده‌است. به گفته این سازمان دمای هوا در جهان برای ادامه سال 2016 به اندازه‌ای بالا باقی خواهد ماند که رکورد جهانی پیشین شکسته شود.

ال‌نینو یکی از عوامل افزایش دمای جهانی بوده‌است، اما اصلی‌ترین عامل افزایش دمای جهانی آلودگی‌های دی‌اکسید کربنی بوده‌است. اعلام وضعیت موقتی درباره آب و هوای جهانی در سال 2016 با هدف راهنمایی مذاکره‌کنندگان در نشست مغرب صورت گرفته‌است،‌ نشستی که هدف آن پیشبرد توافقنامه اقلیمی پاریس است.

در این اسناد آمده‌است که دمای سال 2016 تا ماه سپتامبر 0.88 درجه بالاتر از میانگین دما در سال‌های 1961-1990 بوده‌است. این درحالی است که سال 2015 که رکورد گرمترین سال را شکست تنها 0.77 درجه بالاتر از این میانگین بوده‌است.

اگرچه تاپایان سال 2016 چندین ماه باقی مانده‌است، تحلیل‌های اولیه از داده‌های دمایی در ماه اکتبر نشان می‌دهند سال 2016 در مسیر شکستن رکورد دمایی سال پیش قرار گرفته‌است. به گفته پتری تالاس دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی، یک سال دیگر رکورد دمای هوا شکسته شد؛ دربخش‌هایی از روسیه دمای هوا 6 تا هفت درجه بالاتر از میانگینی طولانی مدت بوده‌است و در بسیاری از مناطق قطبی و اطراف قطب در روسیه، آلاسکا و شمال غرب کانادا نیز دما دست‌کم سه درجه بالاتر از میانگین بوده‌است.

در این مدارک به شکسته شدن رکورد دیگر شاخص‌های اقلیمی، مانند میزان گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر زمین اشاره شده‌است. در سال 2016 میزان گازهای گلخانه‌ای موجود در اتمسفر رو به افزایش گذاشته‌اند. ذوب شدن یخ‌های قطبی ادامه یافته‌اند و صفحه‌های یخی گرینلند زودتر از همیشه آغاز به ذوب شدن کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha