از زمان طرح انتقال بخشی از آب کارون به اصفهان تا زمان اجرای آن و حتی کمی پس از آن موج اعتراضات وسیعی در میان مردم بختیاری و اهواز به وجود آورد. موج اعتراضات حتی به میان نمایندگان و مسئولان هم راه یافت و واکنش‌هایی به همراه داشت.

«بهشت آباد» در کش و قوس تصمیم نمایندگان

سلامت نیوز: از زمان طرح انتقال بخشی از آب کارون به اصفهان تا زمان اجرای آن و حتی کمی پس از آن موج اعتراضات وسیعی در میان مردم بختیاری و اهواز به وجود آورد. موج اعتراضات حتی به میان نمایندگان و مسئولان هم راه یافت و واکنش‌هایی به همراه داشت.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ابتکار نوشت: رود کارون زمانی پر آب ترین و بزرگ‌ترین رودخانه ایران بود رودی که اکنون قرار است بخشی از آب خود را به زاینده رود قرض دهد تا زنده بماند و برای اصفهانی‌ها آبادانی به بار آورد. بیشتر آب کارون از استان چهار محال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد و به سوی استان اهواز سرازیر می‌شود. شاخه‌های فرعی رود کارون از کوه های گوناگون در استان کهکیلویه و بویر احمد و بلندی‌های لرستان به داخل رود وارد می‌شوند و شریان‌های اصلی آن را تشکیل می‌دهد. اما چه شد که به یک باره کارون به زاینده رود پیوند خورد؟ همه چیز از آنجا شروع شد که مسئولان کشوری در استان اصفهان تصمیم گرفتند تا برای احیای زاینده رود از آب کارون استفاده کنند. برای این کار قرار شد تونلی در استان چهارمحال و بختیاری حفر شود و آب را از این استان به اصفهان هدایت کنند. طرح بهشت آباد عنوانی بود که برای انتقال آب از استان چهارمحال و بختیاری به استان اصفهان انتخاب شد و وظیفه انتقال سالانه بین یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب آب را به فلات مرکزی عهده دار شد.

این طرح که با هدف توسعه کشاورزی مطرح شد در میان مخالفت کارشناسان، مسئولان، نمایندگان و مهم‌تر از همه افکار عمومی استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری، در آستانه استیضاح نامجو وزیر وقت نیرو و با فشار مسئولان و نمایندگان استان‌های مرکز کشور، به ویژه اصفهان، در شورای عالی آب تصویب شد و در نهایت در سال 90 کنگ احداث آن زده شد. با پیشرفت این طرح گروه های فعال محیط زیست در اهواز و چهارمحال و بختیاری برای نجات کارون زنجیره تشکیل دادند و در کنار رود کارون تجمع کردند. استاندار اصفهان به این تجمعات واکنش نشان داد و در مصاحبه‌ای با یکی از سایت‌های خبری اصفهان با انتقاد از تجمع آرام و مسالمت‌آمیز مردم خوزستان در محکومیت طرح های انتقال آب کارون گفت: با تجمع در کنار زاینده‌رود موافق نیستم چون معتقدم بلوغ اجتماعی و سیاسی مردم اصفهان بالاتر از مردم خوزستان و چهارمحال است. حالا اما مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری اعلام کرده که تحقیق و تفحص از پروژه‌های انتقال آب را در دستور کار خود قرار داده اما این درخواست منجر به واکنش تند در اصفهان شده است.


حالا گرچه خبرهایی هر از گاه از توقف یا اجرای دوباره این طرح خبر می‌دهد اما فعالان محیط زیست معتقدند دخالت مسولان اجرایی استان اصفهان و موضع گیری های برخی از نمایندگان این استان در مورد مساله آب حساسیت های اجتماعی بسیاری را در دو استان چهارمحال و بختیاری، خوزستان و حتی اصفهان ایجاد کرده است. اردشیر نوریان نماینده مردم شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌‌گو با ابتکار می گوید: اظهار نظر برخی از مسئولان در مورد آغاز به کار سد ضد زیست محیطی بهشت آباد طی دو ماه آینده و اعلام آن در آستانه سفر معاون اول ریس جمهور باعث ایجاد تنش اجتماعی در استان چهارمحال و بختیاری شد که خوشبختانه با مدیریت صحیح، موضوع توسط مسئولان، نمایندگان مردم و فعالان محیط زیستی کنترل شد.
وی ادامه داد: با توجه به اظهار نظر استاندار اصفهان این شائبه نزد مردم ایجاد شده است که اعلام فرصت دو ماهه برای اجرای سد بهشت آباد با هدف ایجاد تنش اجتماعی برای دولت در سه استان چهارمحال و بختیاری، خوزستان و اصفهان قبل از انتخابات حساس ریاست جمهوری سال آینده بیان شده است.
اردشیر نوریان ضمن انتقاد از واکنش یکی از نمایندگان استان اصفهان نسبت به بیانیه مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: ای کاش نمایندگان استان اصفهان به جای موضع گیری سیاسی و انتخاباتی در جهت تخریب دولت به زوایای محیط زیستی نامه مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری نیز واکنش نشان می دادند. او افزود: این نماینده محترم در حالی بر عدم دخالت مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در امور داخلی استان اصفهان تاکید می کند که نمایندگان محترم اصفهان چشم خود را بردخالت های این استان در امور داخلی استان اصفهان بسته اند.
رئیس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری، زمین خواری و دست اندازی آب منطقه ایی اصفهان بر بیش از ۲۳ هکتار از اراضی ملی و کشاورزی کوهرنگ بدون طی کردن روند قانونی در استان چهارمحال و بختیاری را مصداق دخالت این استان در امور داخلی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و گفت: در حالی که مجوز زیست محیطی سد و تونل کوهرنگ سه در منطقه بیرگان به علت تخلفات آب منطقه ایی اصفهان باطل شده است، آیا ادامه فعالیت این پروژه مصداق دخالت در امور داخلی استان چهارمحال و بختیاری نیست.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از استاندار استان چهارمحال و بختیاری در متوقف نکردن پروژه انتقال آب کوهرنگ سه گفت: آب منطقه ایی به کدام یک از تعهدات اجتماعی و زیست محیطی خود عمل کرده است که استاندار محترم چهارمحال و بختیاری از برخورد جدی و توقف این پروژه جلوگیری نمی کند. لذا از استاندار محترم می خواهیم به وظیفه ذاتی خود عمل کند تا کارگاه سد و تونل سوم کوهرنگ جمع آوری شود. عضو کمسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: مشی نمایندگان و مسئولان استان چهارمحال و بختیاری پیگیری مطالبات مردم در فضایی کارشناسی و عقلایی با در نظر گرفتن چارچوب ها و حفظ اصول محیط زیستی است. از این روی از مسولان و نمایندگان استان اصفهان تقاضا داریم موضوعات در چارچوب های قانونی نظیر تحقیق و تفحص پیش رود. در غیر این صورت نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری، حق استفاده از تمامی ظرفیت های قانونی را برای احقاق حقوق مردم محفوظ می داند.
طرح انتقال آب بهشت آباد که علاوه بر تونل شامل سد مخزنی با حجم معادل یک‌هزار و ۸۰۰ میلیون مترمکعب با ارتفاع ۱۸۴ متر است، به دلیل انتقال آب به اصفهان با اعتراضاتی همراه است. طرح انتقال آب گرچه مخالفان بسیاری دارد ولی تصمیم قاطعانه ای از سوی دولت نداشته و در کش و قوس میان نمایندگان و استانداران اصفهان و چهارمحال و بختیاری این سو و آن سو می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha