دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 198744

طی ۱۱ روز آلودگی مستمر تهران و کلانشهرهای کشور، دولت تکاپوی زیادی برای تصویب قوانین کاهش‌دهنده آلودگی هوا داشت اما شواهد موجود نشان می‌دهد طی همین روزها در دولت، مهم‌ترین قانون کنترل دیزل‌های دودزا به‌راحتی زیر سؤال رفته است.

چراغ سبز به واردات دیزلی‌های آلاینده

سلامت نیوز: ‌طی ۱۱ روز آلودگی مستمر تهران و کلانشهرهای کشور، دولت تکاپوی زیادی برای تصویب قوانین کاهش‌دهنده آلودگی هوا داشت اما شواهد موجود نشان می‌دهد طی همین روزها در دولت، مهم‌ترین قانون کنترل دیزل‌های دودزا به‌راحتی زیر سؤال رفته است.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه همشهری نوشت: خبرهای رسیده  نشان می‌دهد، وزیر صنعت در كمیسیون زیربنایی دولت اعلام كرده كه برای پیشرفت خودروسازی كشور باید به جای الزام وسایل نقلیه دیزلی به نصب فیلتر دوده از استاندارد EEV استفاده كرد و ثبت سفارش دیزل‌ها با این استاندارد انجام شود.

استانداردEEV از سال 2014در اروپا تاریخ گذشته محسوب می‌شود و در محصولات روز اروپا از استاندارد یورو6استفاده می‌شود كه محصولاتش همه دارای فیلتر دوده هستند. فیلتر دوده تنها راه جلوگیری از انتشار 200گاز آلاینده است كه از اگزوز كامیون‌ها و اتوبوس‌های دیزلی بیرون می‌آید. براساس بررسی‌ها، دیزل‌های دارای استاندارد EEV تا 50برابر ذرات معلق بیشتر از فیلتر دوده در هوا منتشر می‌كند.

    اطلاع ثانوی رسید

تیرماه امسال بود كه وزارت صنعت پیش‌نویس تصویب این استاندارد تاریخ گذشته را برای تصویب در هیأت دولت آماده كرده بود اما انتشار گزارش همشهری با عنوان «صدور مجوز برای دودی كردن آسمان» در 28تیر موجب شد تصویب این استاندارد تا اطلاع ثانوی تعطیل شود. در عین حال طبق قانون، الزام خودروسازان به نصب فیلتر دوده قرار بود از مهر95عملی شود اما با گذشت 2‌ماه از روز اجرای این قانون، شواهد رسیده نشان می‌دهد برخی خودروسازان خارجی میلی به اجرای این قانون ندارند.

وحید حسینی، استاد دانشگاه صنعتی شریف و مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای شهرداری تهران در این‌باره با گلایه از بازی خودروسازان برای عدم‌نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی به همشهری می‌گوید: برخی خودروسازان قانون نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی را رعایت نمی‌كنند. حسینی با اشاره به روند رو به انجام نصب فیلتر روی اتوبوس‌های شركت واحد تهران اظهار می‌كند: نبود محصول تولید داخلی موجب شده روند نصب اندكی كند باشد، چراكه باید این فیلترها از خارج‌ از كشور خریداری شود كه بسیار پردردسر و پرخرج است اما با این حال به‌دلیل تأثیرشان روی سلامت افراد در دستور خرید قرار دارد.

    100هزار دیزل آلاینده

البته مسئله روز تهران نصب فیلتر دوده بر هزار دستگاه اتوبوس شركت واحد نیست، بلكه موضوع اصلی 100هزار خودروی دیزلی است كه در شهر تهران تردد می‌كنند و هر روز نیز بر تعداد آنها اضافه می‌شود. به گفته حسینی نكته مهم نادیده گرفتن قانون سه ساله الزام تولیدكنندگان خودروهای دیزلی به نصب فیلتر دوده كشور است.

وی با اشاره به عدم‌رعایت این قانون از سوی خودروسازان اظهار كرد: این قانون مصوب شده اما برخی خودروسازان دیزل‌ساز حاضر نیستند آن را اجرایی كنند و جالب است بدانید در دوران پسابرجام، شركت‌های خودروساز خارجی مثل بنز و مان، سردمدار عدم‌نصب فیلتر شدند و معتقدند بدون فیلتر، خودروهایشان را می‌فروشند؛ چراكه می‌خواهند از بازار بكر ‌ بعد از پسابرجام استفاده كرده و موتور و خودروهایشان را به‌فروش‌برسانند و حاضر نیستند به قوانین زیست‌محیطی كشور احترام بگذارند. آنها با همراهی وزارت صنعت می‌خواهند قانون نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی را لغو كنند.

    نظارت در برابر خودروسازان

یكی از نكات قابل تأمل در روند اجرای قانون فیلتر دوده، نقش نظارتی سازمان حفاظت محیط‌زیست است. براساس مصوبه هیأت دولت از مهر امسال می‌بایست همه خودروهای دیزلی تولیدی و وارداتی كشور مجهز به فیلتر ‌شده و نباید بهانه‌ای مطرح می‌شد. این قانون با همت دلسوزان محیط‌زیست تصویب شده اما باید دید سازمان محیط‌زیست می‌تواند در برابر قدرت خودروسازان مقاومت كند یا خیر؟

حسینی با بیان اینكه مهر امسال زمان سررسید اجرای این قانون بود اما خودروسازان بهانه می‌آورند كه نصب فیلتر سخت و گران است، گفت: ما قبول داریم نصب فیلتر دوده آسان نیست اما باید ‌ دقت داشته باشیم كه با دود خودروی دیزلی انواع بیماری‌ها چون سرطان ریه، مشكلات قلبی و عروقی و... را به مردم هدیه می‌دهیم و این درحالی است كه استفاده از فیلتر دوده دیزل طبق قانون اجباری است.

    آیا پلیس مقاومت می‌كند؟

سخنگوی نیروی انتظامی هفته گذشته اعلام كرد كه داشتن استاندارد یورو6 یا یورو 4به همراه فیلتر دوده شرط شماره‌گذاری خودروهای سنگین است. سردار سعید منتظرالمهدی در این‌باره گفت: علاوه بر این خودروهای سنگین دیزلی باید فیلتر جاذب آلاینده‌های هوا با قابلیت جذب ذرات معلق كمتر از 2.5میكرون را نصب كنند و از ابتدای مهر‌امسال شماره‌گذاری خودروهای سنگین دیزلی بدون فیلتر دوده متوقف شده است. حال باید دید آیا پلیس در برابر اقدام یك‌جانبه وزارت صنعت در برابر فیلتر دوده مقاومت می‌كند یا خیر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha