جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 199581

محققان دانشگاه کاتولیک لووین در بلژیک قابلیتی را در پروتئینی در غشای خارجی یک باکتری کشف کردند که به واسطه آن احتمالا می توان در آینده از ابتلا به بیماری دیابت و چاقی جلوگیری کرد.

پروتئینی برای پیشگیری از دیابت و چاقی

سلامت نیوز: محققان دانشگاه کاتولیک لووین در بلژیک قابلیتی را در پروتئینی در غشای خارجی یک باکتری کشف کردند که به واسطه آن احتمالا می توان در آینده از ابتلا به بیماری دیابت و چاقی جلوگیری کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، دیابت بیماری حادی است که دهها میلیون انسان را درگیر کرده است.


به گزارش پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی،چاقی هم از معضلات زندگی امروزی در سراسر جهان است و با انواع بیماری های قلبی، سکته مغزی، انواع خاص سرطان، و دیابت نوع 2 ارتباط دارد.


کشف پروتیین جدید دستاورد علمی پاتریس کانی از محققان دانشگاه لووین و ویلم دووس استاد دانشگاه واخنینگن در هلند است که به مدت 10 سال مدیریت تحقیق را به عهده داشتند و روی باکتری Akkermansia muciniphila تحقیق می کردند.


آکرمانسیا Akkermansia یکی از شایع ترین باکتری ها است که 1 تا 5 درصد از باکتری های روده را تشکیل می دهد.
کانی و تیم تحقیق وی بودند که برای اولین بار نشان دادند باکتری Akkermansia در برابر چاقی و دیابت نوع 2 نقش مهمی دارد.


آنها سال 2007 در باره نقش مهم این باکتری فرضیه ای ارائه و در سال 2013 نیز فرضیه خود را تایید کردند؛ تا آن زمان مشخص بود که تغییر میکروب روده، التهاب و اختلال در فعالیت دیواره روده از ویژگی های دیابت نوع 2 و چاقی است اما سازوکار دقیق آن روشن نبود.


کانی و تیم تحقیق در مطالعه سال 2013 خود باکتری Akkermansia را جدا کردند و متوجه شدند سطح این باکتری در جوندگان چاق پایین تر است؛ آنها همچنین درمان مبتنی بر باکتری Akkermansia را در موش مدیریت کردند که باعث معکوس شدن فرآیند چند اختلال متابولیکی شد.


از دسامبر 2015 پژوهشگران دانشگاه لووین سرگرم آزمایش هستند و تصمیم گرفته اند به تولید باکتری Akkermansia و آزمایش آن روی انسان مبادرت کنند.
آنها بی خطر بودن استفاده از باکتری Akkermansia در درمان انسان ها را ثابت کرده اند، اما لازم است که نشان دهند تاثیرات مثبت آزمایش روی موش ها در پژوهش سال 2013 ، برای انسان ها هم صدق می کند.


محققان در جریان مطالعات خود به طور تصادفی دریافتند که پاستوریزاسیون تاثیرات مثبتی روی باکتری دارد: آنها برای تسهیل در روند تولید باکتری Akkermansia در پی یافتن روشی بودند که باکتری را بدون از بین رفتن خواص آن غیر فعال کند و پاستوریزاسیون روشی بود که باعث پایداری و سهولت مدیریت باکتری می شد.
با این وجود، آنها مشاهده کردند که اثر این باکتری Akkermansia پس از پاستوریزه شدن دو برابر و به قدری موثر شد که از چاقی و دیابت نوع 2 در موش پیشگیری کرد.
این اولین بار است که محققان تاثیر باکتری پاستوریزه شده Akkermansia را در برابر بیماری متابولیک در موش نشان داده اند.

** پروتئین تصفیه شده *Amuc-1100
محققان برای درک بهتر چرایی اثربخشی زیاد این باکتری پس از پاستوریزاسیون، پروتئینی را که در غشاء خارجی باکتری وجود دارد، جدا کردند.
از آنجا که پاستوریزاسیون هر چیزی را به جز پروتئین از بین می برد، محققان به این فرضیه رسیدند که این پروتئین احتمالا دلیل اثربخشی باکتری است.
با کمک مهندسی ژنتیک، محققان پروتئین *Amuc-1100 را تولید و آن را روی جوندگان آزمایش کردند که نتایج نشان داد پروتئین یاد شده به اندازه باکتری آکرمانسیا پاستوریزه شده در توقف دیابت و چاقی موثر است.
علاوه بر این پروتئین *Amuc_1100 برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید تلقی می شود زیرا مانع رسیدن سم به جریان خون شده و باعث افزایش امنیت روده ها می شود.
نتایج مطالعه در مجله Nature Medicine منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha