تالاب هورالعظیم در استان خوزستان یکی از بزرگترین تالاب های ایران است که چند سالی دچار خشکسالی بود اما در دولت یازدهم بیش از 60 درصد آن آبگیری شد.

زندگی دوباره درتالاب هورالعظیم به روایت تصویر

سلامت نیوز: تالاب هورالعظیم در استان خوزستان یکی از بزرگترین تالاب های ایران است که چند سالی دچار خشکسالی بود اما در دولت یازدهم بیش از 60 درصد آن آبگیری شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در کانال تلگرامی خود با گذاشتن چهار عکس از تالاب هورالعظیم گفت:دوعکس بالا مربوط به قبل از آغاز به کار دولت یازدهم و دوعکس پایین، تالاب را در آذرماه 1395 نشان می دهد.


وی افزود: آبگیری بیش از 60 درصدی این تالاب در داخل ایران به منظور احیا و مقابله با کانون های گرد و غبار داخلی انجام شده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: دریچه هایی که در دولت قبل بسته شد با باز شدن در دولت تدبیر و امید، آب را به هورالعظیم بازگرداند.
ابتکار گفت: به زودی فیلم هوایی از هورالعظیم منتشر می شود.


هورالعظیم یا تالاب بزرگ هویزه بزرگترین تالاب استان خوزستان و یکی از بزرگترین تالاب ‌های ایران است. این تالاب در مرز ایران و عراق واقع شده و حدود یک سوم این تالاب در ایران و مابقی آن در کشور عراق است.


این تالاب از آب‌های اضافه رود کرخه، دویرچ و بخشی از آب‌های اضافه اروندرود تشکیل شده ‌است. ژرفای این هور (تالاب) کم است ولی تدریجا در وسط آن به چند متر می ‌رسد. سراسر هورالعظیم با نی پوشیده شده است. مساحت مشخص شده توسط اداره کل محیط زیست خوزستان به عنوان تالاب حدود ۱۱۸۰۰۰ هکتار است.
تالاب هورالعظیم به دلیل تامین نشدن حق آبه مورد انتظار، با کم آبی روبرو است و برخی فعالیت های شرکت ملی نفت ایران در این منطقه نیز به تخریب گسترده زیست ‌بوم آن منجر شده است.


خشک شدن هورالعظیم چه در ایران و چه در عراق میزان وقوع توفان‌های شن را افزایش داده است و باعث شده استان خوزستان با گرد و غبارهایی زیادی مواجه شود بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش است تا با تامین حقابه این تالاب آنرا احیا کند تا از تبدیل شدن به منشاء گرد و غبار دور بماند و تاکنون نیز موفق به آبگیری بیس از 60 درصد این تالاب شده است.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha