«احداث مدرن‌ترین كارخانه انسولین خاورمیانه در ایران»؛ این خبر روز گذشته در حالی روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت كه چند روزی می‌شود با تصمیم تازه سازمان بیمه سلامت ایرانیان بیماران دیابتی در صف‌های طولانی و با حال و روز بد پشت درهای سه داروخانه پایتخت در به در تأیید نسخه برای دریافت نیاز روزانه‌شان به تزریق انسولین هستند...

زمینه‌سازی برای بازار سیاه انسولین با تدبیر بیمه سلامت !

سلامت نیوز: «احداث مدرن‌ترین كارخانه انسولین خاورمیانه در ایران»؛ این خبر روز گذشته در حالی روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت كه چند روزی می‌شود با تصمیم تازه سازمان بیمه سلامت ایرانیان بیماران دیابتی در صف‌های طولانی و با حال و روز بد پشت درهای سه داروخانه پایتخت در به در تأیید نسخه برای دریافت نیاز روزانه‌شان به تزریق انسولین هستند...

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان در ادامه نوشت: تصمیمی كه در پی آن هر شش ماه یكبار، پزشكان متخصص داخلی یا فوق‌تخصص غدد با بررسی آزمایشات بیماران باید نیاز آنهارا به انسولین تأیید كنند. دلیل این تصمیم هم جلوگیری از سوء‌استفاده‌ها عنوان شده در حالی كه رئیس انجمن دیابت كشور معتقد است در حال حاضر بازار سیاهی برای داروی انسولین وجود ندارد، اما در پی این تصمیم اشتباه ممكن است چنین بازار سیاهی درست شود.

در حالی كه چندی است با سرمایه‌گذاری شركت دارویی در حوزه تولید انسولین قرار است به جای واردات داروهای مورد نیاز بیماران دیابتی، ایران به جمع كشورهای صادركننده داروهای جدید مورد نیاز این بیماران در سطح منطقه تبدیل شود، چند روزی می‌شود كه بیماران دیابتی كشورمان با مشكل جدی برای تأمین انسولین مورد نیازشان مواجه شده‌اند. كافی است تا به داروخانه‌های هلال احمر و 13 آبان سری بزنید تا با صفی طولانی از بیماران دیابتی مواجه شوید كه كلافه در صفی طولانی منتظرند تا نماینده بیمه نسخه‌شان را تأیید كند و اكسیر سلامت و ادامه زندگی را كه برای آنها نام دیگر انسولین است، در اختیارشان قرار دهند. این صف طولانی و فرایند پیچیده كه حتی اطلاع‌رسانی مناسبی هم درباره آن صورت نگرفته، تلخی مرض شیرین را در كام بیماران دوچندان كرده است.
 
عواقب یك تصمیم
ماجرا به تصمیم تازه سازمان بیمه سلامت باز می‌گردد. دكتر حنان حاج محمودی، مدیر كل دفتر مدیریت خدمات بیمه سلامت تخصصی و فوق تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران درباره این تصمیم اینگونه توضیح می‌دهد: در راستای مدیریت منابع و بهینه‌سازی هزینه‌های دارویی، سازمان بیمه سلامت ایران بر اساس نتایج بررسی گزارشات هزینه‌ای و سوابق مصرف داروی بیمه‌شدگان تعدادی از داروهای پر هزینه و پرمصرف را از تاریخ ۱/۹/۹۵ مشمول تشكیل پرونده (كنترل مدارك بیماری و ثبت در پرونده بیمه شده توسط نمایندگان بیمه) كرد كه داروهای انسولین‌های قلمی نیز شامل این داروها است.

به گفته وی از آنجا كه شواهد متعددی از درمان بیماران دیابتی با انسولین قلمی بدون اندیكاسیون مشاهده شده است و نیز موارد متعدد سوء استفاده از این دارو در سطح كشور به علت قیمت بالای آن وجود دارد كه بعضاً پزشكان عمومی برای بیماران غیر دیابتی انسولین قلمی را تجویز كرده‌اند، همچنین با توجه به اهمیت و حساسیت تعیین میزان مصرف انسولین‌های قلمی بر حسب شدت بیماری، به منظور جلوگیری از بروز عوارض ناشی از تنظیم نشدن دوز انسولین و تجویز غیر‌ضروری آن كه هزینه‌های زیادی برای سازمان‌های بیمه گر به همراه دارد، شروع مصرف و كنترل دوز در فواصل هر شش ماه یكبار، بر عهده پزشكان متخصص داخلی یا فوق تخصص غدد است كه با بررسی آزمایشات بیماران، پزشكان عمومی می‌توانند در این فواصل زمانی نسبت به تجویز دارو و ارائه خدمت به بیماران دیابتی اقدام كنند.
 این در حالی است كه تصمیم بیمه سلامت موجب شده تا صف طویلی از بیماران دیابتی در مقابل داروخانه‌های هلال احمر و 13 آبان شكل بگیرد و مبتلایان به مرض قند مجبور شوند از نقاط دور و نزدیك خودشان را به این دو داروخانه برسانند در حالی كه قبلاً می‌توانستند انسولین خود را از داروخانه‌ها در سطح شهر تهیه كنند.
 
دردسری تازه برای بیماران و پزشكان
دكتر كامران نیكو سخن، مدیر عامل انجمن دیابت ایران درباره این ماجرا و مشكلاتی كه در پی آن برای بیماران دیابتی به‌وجود آمده به «جوان» می‌گوید: بیمه سلامت ایرانیان تصمیم گرفته تا قلم‌های انسولین را كه قبلاً پزشكان عمومی هم می‌توانستند برای بیماران تجویز كنند به صورت شش ماهه و با تأیید متخصص داخلی یا فوق تخصص غدد و در صورت تأیید نماینده بیمه كه تنها در سه داروخانه در تهران حضور دارند، با وارد شدن نام بیمار در فهرست بیمه به او بدهند. این فرآیند اما شش ماه بعد دوباره باید تكرار شود و بیماران باید دوباره تأییدیه بگیرند كه این مسئله هم برای بیماران و هم برای پزشكان دردسرساز شده است. به گفته وی از یك سو پیچیدن نسخه انسولین فقط به سه داروخانه در تهران محدود شده و از سوی دیگر بیماران ناگزیرند نسخه‌ای را كه تاكنون توسط پزشك عمومی هم تجویز می‌شد، حالا با مراجعه به فوق تخصص غدد یا متخصص داخلی تجدید كنند. نیكو سخن تصریح می‌كند: ‌طی روزهای اخیر روزی 10 بیمار به خود من مراجعه می‌كنند فقط برای اینكه نسخه‌شان تأیید شود. وی می‌افزاید: ما طی مراحلی در انجمن، تجویز انسولین را به عهده پزشكان عمومی گذاشتیم، اما با این تصمیم بیماران ناچارند به پزشكان متخصص و فوق تخصص مراجعه كنند.
 
زمینه‌سازی برای درست شدن بازارسیاه انسولین
مدیر عامل انجمن دیابت ایران در پاسخ به این سؤال كه آیا تخلفانی درباره داروی انسولین انجام می‌شد یا این دارو بازار سیاه داشت، می‌گوید: انسولین دارویی است كه بیماران باید دوز مشخصی از آن را مصرف كنند و هیچ تخلفی در حوزه این دارو صورت نمی‌گیرد و تاكنون هم بازار سیاهی نداشته اما با این تصمیمات اشتباه ممكن است برای این دارو بازار سیاه درست شود. نیكو سخن همچنین در پاسخ به این سؤال كه آیا ممكن است نیاز بیمار به انسولین پس از یك دوره شش ماهه مصرف رفع شود، تصریح می‌كند: خیر چنین چیزی غیر ممكن است. تأیید تجویز انسولین برای بار اول شاید منطقی باشد، اما برای بیماری كه 20 سال انسولین می‌زند، این كار معنایی ندارد. بنا به تأكید وی با علم امروز امكان ندارد بیماری كه دیابت می‌گیرد، درمان شود و مرض قندی‌ها باید تا آخر عمر انسولین مصرف كنند. به باور این پزشك متخصص در فرم‌های تأیید نسخه سؤال شده «بیمار باید چند وقت انسولین بزند؟» در حالی كه این بی‌معنی‌ترین سؤال ممكن است. وی درباره اختلاف قیمت انسولین در بازار آزاد و دولتی می‌گوید: هر قلم انسولین حدود 37 هزار تومان قیمت دارد كه بیمه 90 درصد آن را می‌پردازد.
مدیر كل دفتر مدیریت خدمات بیمه سلامت تخصصی و فوق تخصصی سازمان بیمه سلامت اما در برابر دردسرهای درست شده برای بیماران و پزشكان معتقد است: سازمان بیمه سلامت ایران برنامه‌های مدونی برای شناسایی بیماران دیابتی در مراكز تحت پوشش پزشك خانواده، نشان‌دار كردن و تشكیل پرونده برای آنان انجام داده و نیز برنامه‌های پرداخت مبتنی بر سرانه وزن‌دهی شده، سطح‌بندی خدمات قابل ارائه به آنها به تفكیك پزشكان عمومی و متخصص و تهیه گایدلاین را در دست اقدام دارد. به گفته حاج محمودی در خصوص مدیریت درمان بیماران دیابتی با رعایت گایدلاین توسط پزشكان عمومی دوره دیده شاغل در درمانگاه‌های دیابت، تمهیداتی از سوی سازمان بیمه سلامت ایران در حال اتخاذ و تصمیم‌گیری است.
 
سرگردانی بیماران
با تمام اینها تا به سرانجام رسیدن این برنامه‌ها بیماران دیابتی میان سه داروخانه تهران سرگردانند؛ ‌بیمارانی كه سلامتی و زندگیشان با انسولین گره خورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha