ظاهر غیرعادی و نازیبای ترک‌های پوستی اغلب افرادی را که دچار این ترک‌ها هستند آزار می‌دهد.

با ترک‌های پوست چه کنیم؟

سلامت نیوز: ظاهر غیرعادی و نازیبای ترک‌های پوستی اغلب افرادی را که دچار این ترک‌ها هستند آزار می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، بعضی از آنها که به زیبایی پوست و سلامت خود اهمیت زیادی می‌دهند به درمان این ترک‌ها اقدام و به متخصصان پوست، مو و زیبایی مراجعه می‌کنند؛ به این امید که پوستشان زیبایی طبیعی قبل را دوباره به‌دست آورد. بسیاری از این افراد حاضرند درمان‌های پرهزینه‌ای را برای رفع این عارضه انجام دهند.

با وجود این‌که راه تضمینی و مطمئنی برای پیشگیری و درمان ترک‌های پوستی وجود ندارد، نکاتی هست که با توجه به آنها می‌توان جلوی تشدید این عارضه را گرفت. ترک‌ها ممکن است در مواقع مختلف ایجاد شود. این‌که چه وقت این اتفاق بیفتد به جنس پوست و تغییرات هورمونی در بدن شخص بستگی دارد.

همچنین اگر شخص، رژیم غذایی صحیح را رعایت کند و به سلامتی و تناسب اندام خود اهمیت دهد، ترک‌ها کمتر ایجاد می‌شود. پزشکان معتقدند زمینه‌های ارثی نیز نقش مهمی در این میان بازی می‌کند.

دکتر فرهاد مستوفی، متخصص بیماری‌های پوست، مو و لیزر و دکتر فرهاد ملک‌زاد، متخصص پوست و موی دانشگاه شهید بهشتی در این باره توضیح می‌دهد.

چرا پوستمان ترک می‌خورد؟

افزایش وزن، بارداری و افزایش سایز ناگهانی در ورزشکاران و قرار گرفتن در سنین بلوغ عواملی است که به ایجاد ترک‌های پوستی در فرد منجر می‌شود.

در این مرحله، لایه‌های پوست، درم و اپیدرم نازک شده و در نواحی تحت فشار دچار بریدگی می‌شود؛ اما علت اصلی در بیشتر مواقع تغییرات هورمونی است که در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد و باعث ایجاد ترک روی اندام‌ها، بویژه اندام‌های فوقانی، باسن، شکم، پشت تنه و سینه می‌شود. در واقع افزایش هورمون‌های استروئیدی در بدن عامل شکسته شدن بافت‌های زیرجلدی و ایجاد ترک‌های پوستی می‌شود. این ترک‌ها هم در زنان امکان بروز دارند و هم در مردان، اما در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود.

بهترین زمان درمان

ترک‌ها به‌صورت خطوط بنفش رنگ پیدا می‌شود و درمان قطعی برای از بین بردن جای آنها وجود ندارد و در صورت درمان نشدن، احتمال از بین رفتن آنها بسیار اندک است. استفاده از روغن زیتون نیز فقط می‌تواند پوست را نرم کند و تاثیری در بهبود ترک‌ها ندارد. در واقع بهترین زمان درمان وقتی است که ترک‌ها هنوز تازه و بنفش است. بعضی از روش‌های درمانی، بهبود زیادی را در ظاهر این خطوط ایجاد می‌کند. برخی از این روش‌ها عبارتند از لیزردرمانی و استفاده از کرم‌های درمانی تحت نظر پزشک. لیزردرمانی خود در انواع مختلفی انجام می‌شود که نوع آن را پزشک متخصص با توجه به میزان، عمق و تازه یا قدیمی بودن ترک‌ها و نیز سن خود فرد مشخص می‌کند. لیزر میزان کلاژن موجود در پوست را افزایش داده و چند جلسه لیزردرمانی باعث بهبود چشمگیر ترک‌ها می‌شود.

بارداری و ترک‌های پوستی

ترک‌های پوستی از مهم‌ترین عوارض شایع دوران بارداری و شیردهی است که مادران زیادی را تا مدت زیادی درگیر خود می‌‌کند. سن اولین بارداری در شدت و میزان ترک‌های پوستی این دوران نقش مهمی دارد؛ به‌طوری که مادرانی که اولین بارداری را در سن کمتری تجربه می‌کنند، نسبت به مادرانی که تولد اولین فرزندشان در سنین بالاتری رخ می‌دهد بیشتر با این عارضه مواجه می‌شوند. احتمال ایجاد این ترک‌ها حتی پس از زایمان و در دوران شیردهی نیز وجود دارد.

ترک‌های پوستی در خانم‌های باردار و افراد چاق در نتیجه بالا رفتن سایز کمر و کشیده شدن و پاره شدن پوست ایجاد می‌شود. در این مورد نیز لازم است چند جلسه لیزردرمانی با فواصل زیاد انجام شود تا اثرات درمانی ظاهر شود.

چگونه از ترک‌های کف پا پیشگیری کنیم؟

افراد زیادی در جامعه هستند که همیشه از خشکی کف پاهایشان شکایت دارند و اگر راه حلی برای این مشکل بیابند، حتما از آن استقبال خواهند کرد؛ مخصوصا افرادی مانند خانم‌های خانه‌دار که مدام در خانه مشغول کار و فعالیت هستند و خشکی کف پاهایشان آزارشان می‌دهد. داشتن وزن بالا نیز به بیشتر و عمیق‌تر شدن ترک‌های پا کمک می‌کند. ترک‌های پا معمولا در کف و پاشنه پا ایجاد می‌شود و علت بروز آنها راه رفتن بدون جوراب در منزل و خشکی پوست پا است که می‌توان با پوشیدن مداوم جوراب نخی در منزل و استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده از آن پیشگیری کرد. استفاده از سنگ پا یکی دیگر از راه‌های پیشگیری است که می‌تواند به حفظ سلامت پوست کف پا کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha