دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 200606

محصولات ارگانیک و سالم چند سالی است که در کشورهای مختلف از جمله ایران به عرصه تولید و مصرف وارد شده است، اما هنوز آن طور که باید، در سبد خانوار ایرانی جا نگرفته است، وضعیتی که برخی از کارشناسان آن را ناشی از نبود مرجعی برای تایید سلامت این محصولات می دانند.

محصولات ارگانیک نیازمند راستی آزمایی

سلامت نیوز:محصولات ارگانیک و سالم چند سالی است که در کشورهای مختلف از جمله ایران به عرصه تولید و مصرف وارد شده است، اما هنوز آن طور که باید، در سبد خانوار ایرانی جا نگرفته است، وضعیتی که برخی از کارشناسان آن را ناشی از نبود مرجعی برای تایید سلامت این محصولات می دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محصولات ارگانیک را به عنوان محصولاتی تعریف می کنند که در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از چند سال قبل هیچ ‌گونه سموم دفع آفات گیاهی مانند علف کش‌ ها، قارچ‌ کش‌ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می ‌شود، رشد می ‌کنند.


اما گران بودن محصولات ارگانیک، نبود اطلاع رسانی و حتی اطمینان نداشتن به سلامت این محصولات از عوامل عدم استقبال مردم از این محصولات است.
در این راستا، محمودرضا شایسته یک فعال در حوزه تولید محصولات سالم گفت: یکی از مشکلات محصولات سالم کشاورزی و باغی نبود مرجعی معتبر برای تایید سلامت آنها است، از این رو مصرف کننده نسبت به سلامت محصول اطمینان ندارد.


وی با اشاره به مصرف زیاد سموم شیمیایی در کشور در تولید محصولات باغی و زراعی افزود: مصرف کودهای شیمیایی در مراحل ابتدایی باعث افزایش محصول می شود و این مساله برای کشاورزان جذابیت بیشتری دارد؛ از این رو به این سمت تمایل بیشتری دارند در حالی که مصرف آن در طولانی مدت عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد که بروز انواع بیماری ها یکی از آنها است.


آلوده شدن آب و خاک از دیگر عوارض مصرف کودهای شیمیایی است و بر این اساس، کاهش مصرف کود و سموم شیمیایی به یک ضرورت بدل شده و دنیا نیز به سمت تولید محصولات سالم و عاری از مواد شیمیایی رو آورده است.
شایسته دراین باره گفت: در ایران هم محصولات سالم و ارگانیک تولید می شود اما به علت گران بودن و یا ناآگاهی مردم از آنها، آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است، از سوی دیگر مرجعی معتبر برای راستی آزمایی در زمینه محصولات سالم در کشور وجود ندارد که در نتیجه، این قبیل محصولات مورد استقبال قرار نگرفته است.


وی تاکید کرد: بنابراین کشاورزانی هم که محصولات سبز و ارگانیک تولید می کنند با مشکل راستی آزمایی مواجه هستند که این مساله در طولانی مدت برای آنها خسارت آور خواهد بود.
این کارشناس درباره فرایند شناسایی و ارائه گواهی نامه محصول سالم گفت: شاخص های محصول سالم برای بررسی استانداردهای ملی و بین المللی باقیمانده سموم و سایر عناصر مضر باید بررسی و فقط پس از تایید آزمایشگاه برگزیده سازمان ملی استاندارد یا وزارت بهداشت، محصول سالم و ارگانیک معرفی شود.


وی اظهار کرد: انجمن های فعال در این حوزه در تلاش هستند با با برقراری ارتباط با کشاورزان، فرهنگ استفاده از کودهای غیر شیمیایی و سموم سازگار با محیط زیست را ترویج دهند اما برای اینکه بتوانیم شعار محصول سالم از مزرعه تا سفره را محقق کنیم و چالش های پیش رو را برداریم، نیازمند تلاش بیشتر هستیم.
شایسته تصریح کرد: برای ترویج این مهم نیازمند سرمایه گذاری هستیم که این امر با همکاری متقابل نهادهای دولتی و شرکت های تولیدکننده میسر می شود، همچنین رسانه ها نیز نقش بسزایی در اشاعه این فرهنگ دارند.


وی همچنین ایجاد فضاهایی مانند باشگاه های مشتریان و بازاریابی در فروشگاه های زنجیره ای برای اطمینان دهی به مشتریان و رواج مصرف محصولات سالم را پراهمیت عنوان کرد و گفت: شناسایی و ارتباط با تولید کنندگان و کشاورزان علاقمند، برگزاری و حضور در همایش های ترویجی و ایجاد ارتباط دو سویه و عقد تفاهمنامه همکاری برای ترویج اهداف مشترک انجمن ها و نهادهای متولی سلامت از دیگر اقداماتی است که می توان برای ترویج محصولات سالم و ارگانیک در سطح جامعه انجام داد.

  


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha