یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 367403

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در گام دوم نجات دریاچه ارومیه به مدیریت نرم اشاره شده و اصل بر این قرار گرفته که گونه‌های آب‌بر در منطقه حذف شوند و به نوعی الگوی کشت واقعی را توسط وزارت جهاد کشاورزی در حوضه آبخیز ۵ میلیون هکتاری دریاچه ارومیه داشته باشیم.

آب دریاچه ارومیه صرف تولید یونجه می‌شود!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، علی سلاجقه در حاشیه مراسم امضای سند همکاری‌های مشترک برنامه اقدام محیط زیست و خانواده معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده و سازمان حفاظت محیط زیست در جمع خبرنگاران افزود: محصولات آب بر حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیشترین سهم از آب منطقه را به خود اختصاص داده اند بنابراین باید محصولات با مصرف آب کمتر جایگزین محصولات آب بر شوند.

وی اظهارداشت: موضوع دوم چاه‌های غیرمجازی است که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه حفر شده است، افرادی هم برای تفنن و خوش گذرانی بخشی از اراضی را در حوضه دریاچه تملک در آن چاهی حفر کردند که قرار شده توسط وزارت نیرو این مساله پیگیری و اصلاح شود.

سلاجقه تاکید کرد: در آخرین نشست ستاد احیای تالاب‌های کشور که با حضور معاون اول رییس جمهور و اعضا تشکیل شده بود به صورت ریز این مسائل مطرح شد و نقش دستگاه‌ها نیز در این راستا مشخص شده است.

وی گفت: آن آبی که از بالا چه از جریان‌های سطحی و چه زیرزمینی جاری است، توسط گونه‌های آب بر بیش از اندازه مصرف می‌شود، به عنوان مثال یونجه ۳۴ درصد آب منطقه را به خود اختصاص می‌دهد یا چغندرقند و سیب درختی آب زیادی مصرف می‌کنند که باید این گونه‌ها جایگزین شوند، مردم هم همکاری کنند، این امر بیشتر توسط افرادی انجام شده که بومی آن منطقه نیستند، این اتفاق بیفتد قطعا آبی که وارد دریاچه می‌شود وضعیت بهتری خواهد داشت.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تکلیف دستگاه‌ها برای انجام وظایفشان در برابر احیا دریاچه ارومیه و نقش سازمان محیط زیست اظهار داشت: وقتی ستاد تشکیل می‌شود مصوبات ستاد هم در قالب قانون شکل می‌گیرد و دستگاه‌ها باید آنرا اجرا کنند، ما هم پیگیری می‌کنیم تا حتما اجرا شود، چون اعتقا داریم مدیریت نرم با هزینه بسیار کمتر نقش اساسی و پررنگی دارد که البته فرهنگ سازی در این راستا بسیار بااهمیت است.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره تفاهم نامه با معاونت زنان ریاست جمهوری، گفت: این تفاهم نامه دوم ما با معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری است که باتوجه به اعتقاد ما بر اینکه نقش اساسی حفظ محیط زیست بر عهده زنان است، شکل گرفته است، تا الان دستاوردهای خوبی در قالب کارگروه محیط زیست و خانواده داشتیم. این کارگروه با همکاری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری ایجاد شد و گام‌های خوبی در بعد فرهنگ سازی برای موضوعاتی مانند تفکیک پسماند از مبدا و تبدیل پسماندها به محصولاتی که قابلیت استفاده برای حیوانات و دام دارند، تبدیل شود.

سلاجقه با بیان اینکه اقداماتی نظیر مدیریت و تفکیک پسماند از مبدا برای زنان خانه دار معیشت پایدار ایجاد می‌کند، گفت: زنان در نظافت و نظم نسبت به مردان وضعیت مناسب تری دارند، با توجه به کارگروه مذکور این تفاهم نامه منعقد شد تا از ظرفیت تخصصی و مالی سازمان در این راستا استفاده کنیم چرا که قشر بانوان پیشتاز حمایت از محیط زیست کشور هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha