با کلید خوردن دور جدیدی از فعالیت‌های محرومیت‌زدایی در استان سیستان و بلوچستان، علاوه بر اختصاص 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی توسط مقام معظم رهبری، در روز گذشته نیز بیش از ده بیمارستان صحرایی به همت سپاه پاسداران در این استان افتتاح شد.

آبادانی پیش روی سیستان و بلوچستان

سلامت نیوز: با کلید خوردن دور جدیدی از فعالیت‌های محرومیت‌زدایی در استان سیستان و بلوچستان، علاوه بر اختصاص 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی توسط مقام معظم رهبری، در روز گذشته نیز بیش از ده بیمارستان صحرایی به همت سپاه پاسداران در این استان افتتاح شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام‌جم، خطه باستانی و تاریخی سیستان و بلوچستان، گرچه امروز در زمره یکی از محروم‌ترین نقاط کشور قرار گرفته، اما ظرفیت‌های بزرگی در بخش‌هایی همچون گردشگری، کشاورزی محصولات گرمسیری و وجود مرزهای خاکی و آبی دارد که هر کدام در صورت بهره‌گیری صحیح می‌تواند نقش عمده‌ای در توسعه و پیشرفت این استان بازی کند. با این حال این ظرفیت‌ها و بهره‌وری‌های اقتصادی حاصل از آنها آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته و شاید به همین خاطر است که سیستان و بلوچستان امروز از مشکلات متعددی در بخش زیرساخت‌هایی چون راه، عمران، بهداشت و درمان، آموزش، کم‌آبی، ریزگردها و طوفان‌های ویرانگر، رنج می‌برد. رنجی که البته از چشم مسئولان پنهان نمانده و بویژه در چند سال اخیر اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی را برای کاهش این رنج به همراه داشته است. نمونه‌اش احداث 15 بیمارستان ثابت و صحرایی تخصصی و فوق‌تخصصی است که روز گذشته توسط دولت و نیروی زمینی سپاه در این استان و چند استان همجوار آن افتتاح شد.

اختصاص اعتبار ویژه برای سیستان و بلوچستان

علی لاریجانی، رئیس مجلس که همراه دیگر مسئولان کشوری به سیستان سفر کرده بود، دراین باره گفت: در برنامه ششم توسعه 3 درصد از درآمد نفتی کشور به استان‌های محروم از جمله سیستان و بلوچستان و اجرای پروژه‌های مهم در این استان اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به نقش سیستان و بلوچستان در توسعه و امنیت کشور افزود: با توجه به این‌که در این استان محرومیت بیشتری وجود دارد باید برای توسعه استان تلاش بیشتری انجام شود.

لاریجانی یادآور شد که البته در سال‌های اخیر اقداماتی از قبیل پروژه‌‌های گازرسانی و راه آهن در این استان انجام شده است که امیدواریم هرچه سریع‌تر این پروژه‌ها به نتیجه برسد.

جای خالی مراکز درمانی پر می‌شود

از 15 بیمارستان که با حضور رئیس مجلس و وزیر بهداشت همزمان از طریق ویدئو کنفرانس در جنوب‌شرق کشور افتتاح شد، سه بیمارستان در شهرهای خاش، راسک و سراوان سیستان و بلوچستان ثابت است و 12 بیمارستان دیگر صحرایی بوده و در سایر نقاط این استان و همچنین استان‌های کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی راه‌اندازی شده است.

بیمارستان‌های صحرایی سپاه قرار است به مدت یک هفته با بیش از هزار نفر کادر درمانی به مردم این منطقه خدمات ارائه کنند و پیش‌بینی می‌شود 400 هزار نفر از مردم جنوب‌شرق کشور از این خدمات بهره‌مند شوند. این بیمارستان‌ها 500 تخت بستری و 22 اتاق عمل دارد.

سردار امان‌الله گشتاسبی، جانشین قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران جنوب‌شرق کشور با بیان این‌که قبل از راه‌اندازی این بیمارستان‌ها بیماران غربالگری و مشخص شده‌اند؛ در مراسم افتتاح این بیمارستان‌ها گفت: سپاه پاسداران در کنار برقراری امنیت با سایر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی سه موضوع محرومیت‌زدایی، عمرانی و رفع مشکلات بهداشتی درمانی مردم محروم جنوب کشور را در دستور کار خود قرار داده است.

سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز در این خصوص گفت: نیروی زمینی سپاه پس از چند سال راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی هم‌اکنون به این توانمندی رسیده که همزمان بیش از 10 بیمارستان صحرایی را در چند استان راه‌اندازی کند.

افتتاح بیمارستان تنفسی زابل؛ بزودی

گذشته از بیمارستان‌های صحرایی که قرار است جای خالی مراکز بهداشتی و درمانی را در این استان به صورت موقت پر کند، چند بیمارستان ثابت نیز به همت دولت در این استان درحال راه‌اندازی است که یکی از آنها بیمارستان تنفسی زابل است که به گفته سید حسن قاضی‌زاده، وزیر بهداشت نیمه نخست سال آینده از آن بهره‌برداری خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در حاشیه افتتاح بیمارستان‌های صحرایی سپاه سخن می‌گفت، یادآور شد که بیمارستان تنفسی زابل 64 تختخوابی بوده و اکنون در حال ساخت است.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین به مرکز بیماران واگیر زابل اشاره کرد و گفت: این مرکز هم در حال ساخت است و در سه ماه نخست سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان این‌که هم‌اینک 26 هزار متر مربع کار ساختمانی در حوزه سلامت در منطقه سیستان در حال انجام است که با اتمام این پروژه‌ها شرایط رو به بهبود می‌رود، تاکید کرد که مشکلات درمانی و بهداشتی در منطقه سیستان درحال بررسی است و در حد توان این مشکلات را برطرف خواهیم کرد.

توجه ویژه مقام معظم رهبری به سیستان و بلوچستان

رئیس مجلس که به سیستان و بلوچستان سفر کرده است،‌ به توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به استان سیستان و بلوچستان اشاره و تصریح کرد: ایشان نه‌تنها همواره در خصوص رسیدگی به این استان به مسئولان تذکر می‌دهند، بلکه در یکی از جلسات که اخیرا با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان علاوه بر سفارش ویژه برای آبادانی استان سیستان و بلوچستان، دستور دادند از صندوق توسعه ملی 500 میلیون دلار به این استان تخصیص یابد.

علی لاریجانی به ساخت بیمارستان صحرایی توسط سپاه هم اشاره و تصریح کرد: با توجه به این‌که ظرفیت بسیار خوبی در زمینه راه‌اندازی بیمارستان‌های ارزان‌ قیمت توسط سپاه وجود دارد می‌توان با همکاری وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی این کار را در نقاط محروم کشور انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha