این روزها تهران بیش از هر زمان دیگری ناخوش‌احوال است. از یک سو آلودگی هوا دست دور خرخره شهر انداخته و نفس‌اش را بریده، از سوی دیگر ترافیک‌های عجیب اخیر سیستم شهر را مختل کرده است. مشکلات ریز و درشت دیگری هم عرصه را هرچه بیشتر برای پایتخت‌نشینان تنگ و تنگ و تنگ‌تر کرده است؛ مشکلاتی از جمله خاموش شدن دسته‌جمعی پله‌های برقی شهر و...

در تهران چه خبر است؟

سلامت نیوز: این روزها تهران بیش از هر زمان دیگری ناخوش‌احوال است. از یک سو آلودگی هوا دست دور خرخره شهر انداخته و نفس‌اش را بریده، از سوی دیگر ترافیک‌های عجیب اخیر سیستم شهر را مختل کرده است. مشکلات ریز و درشت دیگری هم عرصه را هرچه بیشتر برای پایتخت‌نشینان تنگ و تنگ و تنگ‌تر کرده است؛ مشکلاتی از جمله خاموش شدن دسته‌جمعی پله‌های برقی شهر و...


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آفتاب یزد در ادامه می نویسد: هفته پیش بود که نمایندگان مردم در شورای شهر تهران تکانی به خود دادند و با توجه به افزایش اعتراضات به ترافیک‌های عجیب چند هفته‌ای در تهران با دعوت از رئیس پلیس راهور تهران پیگیر علل مشکلات اخیر در بحث ترافیک تهران شدند؛ جلسه‌ای که با وجود پر بودن توپ شورانشینان هرچند بدون هرگونه توضیح در خصوص علت اصلی ترافیک‌های اخیر تهران، نتیجه و ارائه راهکاری به اتمام رسید اما شوخی یکی از اعضای شورا در جلسه و در ادامه توئیت یکی دیگر از اعضا شورای شهر یکی از مهمترین دلایل ترافیک‌ها را آشکار کرد. در سیصد و چهاردهمین جلسه شورای شهر ابوالفضل قناعتی به شوخی خطاب به رئیس پلیس راهور گفت: از وقتی شما رئیس شده اید ترافیک‌ها هم بیشتر شده است.(سردار مهماندار از 17 آبان 95 روی صندلی ریاست پلیس راهور نشسته است) روز بعد، رحمت‌اله حافظی در توئیتر خود نوشت: «با فشار قالیباف، فرمانده پلیس راهور تهران عوض شد و به‌دنبال آن شاهد ترافیک سنگین در شهر طی یک‌ماه گذشته هستیم، هدف‌شان چیست؟» و همین توئیت شائبه دست داشتن شهرداری در ترافیک‌ها‌ی عجیب در تهران و سیاسی بودن آن را در افکار عمومی به ویژه فضای مجازی استارت زد. بسیاری علت این موضوع را بازی جدید شهرداری برای تحت فشار قرار دادن دولت دانستند و هشتک جدید #ترافیک - سیاسی-شهرتهران متولد شد. در ادامه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت:« هر مسئله تخصصی که از بعد علمی خود خارج شده و با هشتک‌ها‌ و برچسب‌ها‌ی اغوا کننده، افکار عمومی را در جهت اهداف سیاسی جریان‌ها‌ی مختلف به بازی بگیرد در نهایت شهر و جامعه را وارد یک بازی باخت باخت خواهد کرد...»


محمدمهدی تندگویان عضو شورای شهر نیز در واکنش به اظهارات وی در توئیتر خود نوشت: «خداروشکر دکتر مازیارحسینی فرمودند موضوع ترافیک اصلا #سیاسی نیست خوب دکترجان پس ساماندهی بفرمایید...البته انتهای مصاحبه فرمودند:دولت کمک نمی‌کند!»


و به این ترتیب موضوع ترافیک در تهران هم رنگ و بوی سیاست گرفت تا اینکه اواخر هفته جسته و گریخته اخباری از خاموش بودن تعداد زیادی از پله‌های برقی در سطح شهر تهران شائبه سیاسی عمل کردن شهرداری تهران آن هم در ماه‌های آخر دولت یازدهم و احتمال رقابت روحانی و قالیباف در انتخابات سال 96 را تقویت کرد.
- پله برقی بزرگراه رسالت چند روزی قطع بود. با 137 که تماس گرفتیم. گفتن به دلیل بدهی به شرکت برق فعلا کار نمی‌کند.
- امروز پله برقی‌ها‌ی قلهک هم همین شرایط رو داشتن فقط امروز دو سه روزی هست
- آقا زیرگذر چهارراه ولیعصر(تئاتر شهر) خیلی این اتفاق میفته! مخصوصا پله برقی‌ها‌ی خروج به سمت پارک دانشجو!واسه ساعت‌ها‌ی زیاد هم گاها خراب مونده.
- پله برقی خاقانی چند وقتی هست خرابه. جالبه که یکیش رو بستن، یعنی کسایی که میخوان برن بالا یا بیان پایین باید از یه سمت پله برقی استفاده کنن.
- سلام. می‌خواستم بگم امروز هم پله برقی متروصادقیه وهم مترو گلشهر خراب بودن. البته هردو به سمت پایین.
- پله برقى شادمان هم دوهفته اس پایین به بالاش خرابه کسى هم درستش نمی‌کنه برعکسش هم نمیکنن
- من تو ظفر و میرداماد و سردارجنگل از پله برقی استفاده می‌کنم که همیشه یا به سمت بالا یا به سمت پایین یا هردو خرابه

- پله برقیای بی‌آرتیه ایستگاه آهنگ ۲ماه شایدم بیشتر خرابه، دو هفته یک بار هم درست میکنن نهایت یک روز درسته، اونجا نزدیک دانشگاهمه و هر روز خیلی آدمای مسن می‌بینم که با چه مشکلاتی از پله بالا میرن
این بخشی از مشکلات مردم است که به دلیل تعطیل شدن پله‌های برقی در سطح شهر در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته اند. با توجه به بروز چنین مشکلاتی در شهر تهران در گفتگو با دو عضو شورای شهر نظر آنها را در خصوص شائبه سیاسی بودن مشکلات شهر و دلایل آنها جویا شدیم که درادامه می‌خوانید.


**شهردار تهران باید پاسخگو باشد
یک عضو شورای شهر تهران در خصوص اتفاقات رخ داده در شهر تهران گفت: در مورد موضوع پله‌های برقی، دو فرضیه مطرح است؛ یکی عدم پرداخت بدهی پیمانکاران و دوم وجود عمد در این اتفاقات. اما در هر دو صورت شهردار تهران باید پاسخگو باشد.
رحمت‌الله حافظی افزود: اگر بحث پله‌های برقی صحت داشته باشد شهرداری باید هرچه سریع‌تر نسبت به پرداخت بدهی خود به پیمانکاران طبق قراردادها اقدام کند تا نارضایتی مردم شدت نگیرد. اگر پیمانکاران مطالبه‌ای از شهرداری ندارند؛ پس چه دلیلی وجود دارد که پله‌های برقی در شهر فعالیت نکنند.
وی تاکید می‌کند: پذیرفتنی نیست که مردم دستمایه اغراض سیاسی آقایان یا اختلاف بین شهرداری و دولت شوند. مردم انتظار دارند مسئولان از ظرفیت و توانایی خود برای حل مشکلات بهره ببرند، حال اگر شهردار ظرفیت حل معضل بدهی پیمانکاران را ندارد کناره بگیرند و اجازه دهند افرادی که توانایی مدیریت شهری را دارند روی کار بیایند.


**اختلاف‌نظر رئیس پلیس سابق راهور با شهرداری
حافظی در مورد بحث ترافیک عجیب تهران اظهار کرد: رئیس پلیس راهور سابق تهران، سردار حسینی فردی فعال، کوشا،متخصص و مردمدار بود. فعالیت‌های وی بسیار مورد قبول بود و در زمان حضورشان بحث ترافیک به خوبی مدیریت می‌شد هر چند ترافیک همچنان وجود داشت اما مردم شاهد ترافیک‌های اخیر نبودند. این عضو شورا در ادامه افزود: سردار حسینی در موضوعاتی با مدیریت شهری اختلاف نظرهایی داشت و به دلیل این اختلافات در تنگنا بود و از سوی دیگر منابعی که از شهر به پلیس راهور تعلق می‌گرفت متوقف شد که این عوامل باعث جایگزینی سردار مهماندار که اصالتا مشهدی است! به جای رئیس پلیس راهور سابق شد.
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تاکید کرد: درست از روزی که این جابه‌جایی مسئولیت رخ داده ما شاهد افزایش حجم ترافیکی شهر تهران هستیم. در مجموعه ناجا هر حوزه بعد تخصصی خود را دارد و مسئول هر حوزه باید از خبرگان همان حوزه باشد. حافظی با بیان اینکه سوال اینجاست چرا باید فردی که پیشتر تخصص لازم در حوزه حمل و نقل و ترافیک تهران را داشته و موفق هم بوده ناگهان با فردی که تخصص کمتری دارد جابه‌جا شود؟ اظهار کرد: این موضوع جای تاسف و تامل دارد. موضوع ترافیک که در شهری چون تهران اهمیت بسیار دارد با تصمیمات غلط، به جای حل شدن مشکلات مردم را افزایش می‌دهد. وی در خصوص اختلاف شهرداری و پلیس راهور نیز گفت: یکی از حوزه‌های مورد اختلاف این دو سازمان به اجرای طرح LEZ بود که مراکز معاینه فنی خودرو را علیرغم نداشتن ظرفیت ناگهان به شدت شلوغ کرد و سپس بحث توقف جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی را
موجب شد.
وی خاطرنشان کرد: اگر شهردار تهران دغدغه مدیریت شهری دارد باید برای مردم علت پیش آمدن مشکلات اخیر را توضیح دهید تا شائبه سیاسی بودن این مسائل هم از بین برود.


**ترافیک‌های عجیب اخیر تهران بعد از تغییر رئیس پلیس راهور رخ داده
نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر اما شائبه سیاسی بودن مشکلات اخیر شهر تهران را رد می‌کند. محمدمهدی تندگویان در این خصوص گفت: متاسفانه مشکل اصلی در کشور این است که هر اتفاقی رخ می‌دهد به آن انگ سیاسی می‌زنند حتی اگر موضوعی کاملا تخصصی باشد. در نتیجه همه مشکلات بلاتکلیف می‌ماند و تنها بازتاب آن هم این است که مردم زده می‌شوند؛ عملا نه مشکل حل می‌شود نه دلیل اصلی مشکلات مشخص می‌شود.


وی با تاکید بر اینکه موضوع که ترافیک تهران به هیچ عنوان سیاسی نیست، اظهار کرد: البته برای خود من هم سوال است چرا سال گذشته همین موقع و علیرغم برگزاری نمایشگاه‌های مختلف چرا سال‌های قبل شاهد ترافیک‌های چند روز اخیر تهران نبودیم و فقط امسال شاهد این معضل هستیم؟ پاسخ این سوال قطعا مسائل سیاسی نیست بلکه کاملا مدیریتی است؛ حال یا ضعف پلیس راهور است یا عدم هماهنگی نیروهای شهرداری و. ..
این عضو شورا در خصوص احتمال نقش قالیباف در تغییر رئیس پلیس راهور نیز گفت: این موضوع ادعای برخی دوستان شوراست و من بحثی روی آن ندارم. آنچه مسلم است اینکه ترافیک‌های عجیب اخیر تهران بعد از تغییر رئیس پلیس راهور اتفاق افتاده است. در حالی که سال‌های قبل این ساماندهی به خوبی انجام می‌شد.


وی با اشاره به اظهارات رئیس پلیس راهور در شورای شهر و با بیان اینکه تهران عین سرطانی شده که با یک شوک از بین می‌رود، بیان کرد: من معتقدم اینگونه بیانات، ساده‌ترین مدل برای رد شدن از مشکلات است. این مدل برخورد اصلا مدل خوبی نیست. باید راهکار ارائه شود نه صرفا حرف و شعار.
**مشکل پله‌های برقی به دلیل بدهی شهرداری به پیمانکاری استتندگویان در خصوص مشکل پله‌های برقی نیز اظهار کرد: این مشکلات به بحث پیمانکاری بازمی‌گردد و دیون باقیمانده پیمانکاران. عمده امکانات شهری خدمات نگهداری دارد اما عمده پیمانکاران دچار مشکلات مالی با شهرداری تهران شده‌اند.به پیمانکارانی که درحال کار کردن با شهرداری هستند چه پیمانکارانی که پروژه‌شان تمام شده اما خدمات نگهداری انجام می‌دهند.
وی تاکید کرد: مشکل فقط پله‌های برقی نیست بلکه در مسائلی چون نگهداری جداول، آسفالت‌ها و. .. مشکل وجود دارد. درآمد شهرداری به دلیل رکود عجیب در بازار مسکن به شدت کاهش یافته است. از سوی دیگر، شهرداری قصد تهاتر و واگذاری ملک با پیمانکاران را دارد اما چون املاک قابل فروش نیستند دردی از پیمانکاران دوا نمی‌کند.


این عضو شورا با تاکید بر اینکه 70 درصد مشکلات شهری مثل پله‌های برقی به وضعیت اقتصادی پیمانکارانی باز می‌گردد که نگهداری و خدمات و سرویس در شهر را برعهده دارند، اظهار کرد: مابقی نیز به ضعف مدیریت، عدم پیگیری و... باز می‌گردد. از سوی دیگر، شهرداری قصد تهاتر با بانک‌ها را دارد به ویژه بانک شهر تا در قبال واگذاری املاک دیون پیمانکاران را تبدیل به نقدینگی کنند اما متاسفانه بانک مرکزی اجازه کارپردازی ملکی بیش از این را به بانک‌ها به ویژه بانک شهر نمی‌دهد. وی خاطرنشان کرد:البته دارایی‌های شهرداری بسیار بیشتر از بدهی‌هایش است اما این دارایی‌ها امروز به دلایلی قابل نقد شدن نیست.
-----------------------------------
حافظی: سردار حسینی در موضوعاتی با مدیریت شهری اختلاف نظرهایی داشت و به دلیل این اختلافات در تنگنا بود و از سوی دیگر منابعی که از شهر به پلیس راهور تعلق می‌گرفت متوقف شد که این عوامل باعث جایگزینی سردار مهماندار که اصالتا مشهدی است! به جای رئیس پلیس راهور سابق شد
--------------------------------
تندگویان:
آنچه مسلم است اینکه ترافیک‌های عجیب اخیر تهران بعد از تغییر رئیس پلیس راهور اتفاق افتاده است. این یعنی مدیریت جدید نتوانسته در مدت یک ماه و چند روزی که آمده ترافیک‌های تهران را ساماندهی کند.درحالی که سال‌های قبل این ساماندهی به خوبی انجام می‌شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha