درحالی‌که اجرای نسخه الکترونیک، به گفته مقامات وزارت بهداشت تا ۴سال دیگر امکان‌پذیر نیست، رئیس دادگاه بدوی سازمان نظام‌پزشکی رایج‌ترین اشتباه پزشکی در ایران را در مقوله تجویز دارو و به‌دلیل «بدخطی پزشکان» اعلام کرد.

تجویز اشتباه دارو در نبود نسخه الکترونیک

سلامت نیوز: درحالی‌که اجرای نسخه الکترونیک، به گفته مقامات وزارت بهداشت تا ۴سال دیگر امکان‌پذیر نیست، رئیس دادگاه بدوی سازمان نظام‌پزشکی رایج‌ترین اشتباه پزشکی در ایران را در مقوله تجویز دارو و به‌دلیل «بدخطی پزشکان» اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، ایرج خسرونیا گفت: بیشترین اشتباهات در حوزه پزشكی ایران براساس گزارش‌ها و شكایاتی كه به سازمان نظام پزشكی می‌شود مباحث دارویی است و مقصر اصلی آن نیز بدخطی پزشكان است كه باعث اشتباهاتی در داروخانه‌ها می‌شود.

وی افزود: همچنین یكی دیگر از عوامل اشتباه در حوزه دارو عدم‌حضور مسئول فنی در داروخانه‌هاست و یا اینكه مسئول فنی در لحظه تحویل دارو در داروخانه غیبت داشته است كه باعث مشكلات و اشتباهات دارویی شده و در نهایت منجر به شكایت بیماران و تشكیل پرونده در سازمان نظام پزشكی‌ می‌شود.

این اظهارات رئیس دادگاه بدوی سازمان نظام‌پزشكی درحالی است كه سال گذشته رئیس سازمان غذا و دارو اظهار امیدواری كرده بود كه طرح نسخه الكترونیك در یك برنامه ۴ یا ۵ ساله در كل كشور استقرار ‌یابد.

در یك‌سال گذشته، نسخه نویسی الكترونیك در شهر یزد به‌صورت پایلوت اجرا شده و پزشكان شهرهای چناران در استان خراسان‌رضوی، ساوه در استان مركزی، پاوه در استان كرمانشاه، جهرم و استهبان در استان فارس و بابلسر در استان مازندران نیز از نسخه‌نویسی الكترونیك به‌صورت پایلوت استفاده می‌كنند.

دیناروند درباره اجرای طرح نسخه‌نویسی الكترونیك در كشور می‌گوید: اجرای طرح نسخه‌نویسی الكترونیك یكی از برنامه‌های بزرگ وزارت بهداشت است كه در سال 93به‌صورت آزمایشی و پایلوت در 3شهر انجام شد. اگرچه نسخه‌نویسی الكترونیك را سازمان غذا و دارو پیگیری می‌كند ولی رئیس این سازمان معتقد است كه‌ اجرای این طرح برای بیمه‌ها، حوزه درمان وزارت بهداشت و حوزه IT وزارت بهداشت نیز مهم است؛ یعنی آنها نیز از این طرح بهره‌مند خواهند شد.

    ناهماهنگی در دستگاه‌های مسئول

اگرچه بیمه‌ها به‌عنوان ذینفع اصلی در اجرای نسخه الكترونیك و پرونده الكترونیك می‌توانند هزینه‌های خود را كاهش دهند، اما ناهماهنگی بسیاری میان آنها و وزارت بهداشت وجود دارد. تیر‌ماه ســال گذشته شورای‌عالی بیمه 2سازمان بزرگ بیمه‌ای كشور یعنی تأمین‌اجتماعی و بیمه ســلامت ایرانیان را موظف كرد برای یكسان‌شــدن خدمات بیمه پایه در كشور و رفع امكان هرگونه سوءاستفاده، حداكثر تا شــهریور تمــام دفترچه‌های كاغذی خــود را حذف و به جــای آن از كارت‌های هوشمند الكترونیك سلامت استفاده كنند. مرداد 94 تقی نوربخــش، مدیرعامل ســازمان تأمین اجتماعــــی در وعده‌ای جدید از روند حــذف تدریجی دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی از شهریور94 خبر داد؛ البته چنــد روز بعد از ســوی روابط عمومی این ســازمان اعلام شد كه در مرحله نخســت تنها دفترچه كاغذی بیماران خاص حذف می‌شود؛ چراكه شــمار بیماران خاص 320هزار نفر است كه بیشترین هزینه‌ها و بیشترین تسهیلات را نیاز دارند. اجرای این وعده هم به ماه‌های مهر و آبان و حتی اواخر سال94 موكول شد و در نهایت هم اجرایی نشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha