حال تهران خوب نیست و این موضوع را همه می دانند؛ اما کسانی که باید راه چاره برای حال بد تهران پیدا کنند، دست روی دست گذاشته اند. علت های قفل شدن خیابان ها و آلودگی هوا مشخص است و همه آن را از بر هستند. راهکارها هم مشخص است؛ اما اجرایی کردن آن به بودجه نیاز دارد. بودجه ای که چند سالی می شود دولت ها (هم دولت فعلی و هم دولت قبلی) از پرداخت آن به شهرداری شانه خالی می کنند و برای همین همچنان بخش حمل و نقل عمومی تهران چه در بخش اتوبوسرانی، چه تاکسیرانی و چه مترو دچار کمبودهایی است که گفته می‌شود به احتمال زیاد با پرداخت بدهی دولت به شهرداری قابل حل خواهدبود.

بدهی دولت به ترافیک تهران پرداخت می‌شود؟

سلامت نیوز: حال تهران خوب نیست و این موضوع را همه می دانند؛ اما کسانی که باید راه چاره برای حال بد تهران پیدا کنند، دست روی دست گذاشته اند. علت های قفل شدن خیابان ها و آلودگی هوا مشخص است و همه آن را از بر هستند. راهکارها هم مشخص است؛ اما اجرایی کردن آن به بودجه نیاز دارد. بودجه ای که چند سالی می شود دولت ها (هم دولت فعلی و هم دولت قبلی) از پرداخت آن به شهرداری شانه خالی می کنند و برای همین همچنان بخش حمل و نقل عمومی تهران چه در بخش اتوبوسرانی، چه تاکسیرانی و چه مترو دچار کمبودهایی است که گفته می‌شود به احتمال زیاد با پرداخت بدهی دولت به شهرداری قابل حل خواهدبود.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه صبح فردا می نویسد: شش سال می شود مترو در انتظار اختصاص سهم ۲ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی است که از سوی مجلس هشتم در سال 89 مصوب شد. در کنار این مبلغ بدهی، سهمیه سالانه بودجه را هم که هر سال کمتر از سال قبل از سوی دولت به شهرداری پرداخت می شود،اضافه کنید که موجب شده حال تهران هر روز بدتر از دیروز شود.

بیش از ۱۸ میلیون سفر در یک روز تهران انجام می‌شود. این در حالی است که تنها سهم حمل و نقل عمومی از این میزان سفر روزانه 60 درصد است و 18 درصد آن مربوط به بخش اتوبوسرانی است و 40 درصد نیز مربوط به خودروهای شخصی می‌شود. آمارها نشان می دهد بیش از ۶۷ درصد سطح معابر را همین خودروهای شخصی اشغال می کنند. آقای جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در همین زمینه با اشاره به بودجه کم سال 95 شهرداری می گوید: «در بودجه سال 95 شهرداری 6 هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار برای حوزه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده؛ اما این اعتبارات کافی نیست. در حوزه حمل و نقل عمومی در شهر تهران با کمبودهای زیادی مواجه هستیم و بخش قابل توجهی از این کمبودها نیز مرتبط با بی توجهی دولت به این حوزه است. دولت طی سال های گذشته هیچ گاه آن‌طور که باید به وظیفه خود در توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران عمل نکرده و همین موضوع نیز سبب شده امروز در شهر تهران با کمبود شدید اتوبوس و عقب بودن از برنامه توسعه مترو مواجه باشیم. از کل 6 هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده برای حوزه حمل و نقل عمومی در سال جاری، بیش از 4 هزار میلیارد تومان صرف موضوع توسعه حمل و نقل عمومی خواهد شد و امیدواریم با این بودجه، بخشی از مشکلات حوزه حمل و نقل عمومی برطرف شود. بخش قابل توجهی از اتوبوس های موجود در شهر تهران فرسوده است و بدون کمک بخش خصوصی قادر به نوسازی این ناوگان نیستیم.»

بدهی دولت به شهرداری روند ساخت مترو را کند کرده است
پرداخت نکردن بودجه های مصوب حمل و نقل عمومی تهران از سوی دولت موجب شده تا هر روز تهران با معضل جدیدی در حمل و نقل روبه‌رو شود. آن‌طور که مسوولان مترو گفته‌اند دولت باید 50درصد از هزینه‌های ساخت مترو را بپردازد ولی از ابتدای سال تاكنون ریالی پرداخت نكرده است. قوانین زمین‌مانده برای توسعه مترو سال‌هاست از سوی رؤسای جمهور نادیده گرفته می‌شوند و فقط بر پرونده بدهی‌های دولتی به كلانشهرها می‌افزایند. قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل‌ونقل ریلی عمومی شهرها مصوب اسفند 88، از بزرگ‌ترین مصداق‌ها در فراموشی بودجه متروست كه به‌رغم اختصاص 2میلیارد دلار به بودجه مترو، از سوی دولت دهم و یازدهم نادیده گرفته شد. آقای علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز درباره این قانون گفت: «در مورد مصوبه 2میلیارد دلاری كه باید برای توسعه حمل‌ونقل عمومی هزینه شوند، دولت قبل تخلف كرد و آن را پرداخت نكرد. دولت فعلی نیز كمك‌هایی كرده اما به‌دلیل مشكلات مالی نتوانسته به‌طور كامل به آن بپردازد.» آقای هابیل درویش، مدیرعامل شركت متروی تهران در همین زمینه گفته بود: «امسال دولت نه‌تنها پولی به ما نداده بلكه چند صد میلیارد تومان نیز در قالب بیمه‌ و مالیات از مترو پول گرفته است و برای پرداخت این پول بعضی از اعضای هیأت‌مدیره ممنوع‌الخروج شده‌اند یا حساب‌ها را بسته‌اند. این بدهی ناحق و مربوط به سال89 است.» اگر دولت در حوزه حمل‌ونقل عمومی به تعهدات خود عمل كند، مردم با مشكلات ترافیكی كمتری مواجه خواهند شد. این جمله را آقای پرویز سروری، رئیس كمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر تهران به تازگی گفته و اعلام كرده است: هرقدر ترافیك در شهر افزایش یابد میزان مطالبات مردم نسبت به حمل‌ونقل عمومی و اقداماتی كه باید در این خصوص صورت بگیرد نیز تشدید می‌شود. وی افزود: هنگامی كه دولت سهم خود را در حمل‌ونقل عمومی ازجمله مترو، اتوبوسرانی و همچنین واردات خودروهای هیبریدی برآورده نكند، مردم به شكلی مطالبه‌گر می‌شوند كه چرا دولت در موضوعی كه حیات آنها را تهدید می‌كند و وقت آنها را در ترافیك تلف می‌كند، ورود نمی‌كند. سروری یادآور شد: درصورتی‌كه دولت در حوزه حمل‌ونقل عمومی به تعهدات خود عمل كند قطعا مردم با مشكلات ترافیكی كمتری مواجه خواهند شد و ضرورتی نمی‌بینند كه از خودروهای شخصی استفاده كنند. 

مترو 8 درصد در جا به جایی مردم سهم دارد
آقای مهرداد بائوج لاهوتی، رئیس فراكسیون مدیریت شهری درباره كم‌كاری‌های دولت در توسعه حمل ونقل عمومی، گفته بود: «تا پایان برنامه چهارم توسعه قرار بود ۷۵ درصد جابه‌جایی‌های درون‌شهری به‌وسیله وسایل حمل ونقل عمومی انجام شود كه این مهم محقق نشد.» این نماینده مردم در مجلس نهم 80درصد آلودگی‌ها كلانشهر‌ها را ناشی از تردد خودروها خواند وگفت: «از ۷۵درصد سهم درنظر گرفته شده در برنامه چهارم توسعه برای حمل ونقل عمومی قرار بر این بود كه مترو ۳۰درصد جابه‌جایی‌ها را در مسافرت‌های درون‌شهری مرتفع سازد، این در حالی است كه هم‌اكنون این سهم در جابه‌جایی برای مترو 8درصد است.» آقای علی‌محمد شاعری، نماینده مردم شرق مازندران در مجلس دهم با اشاره به اینكه در شرایط فعلی، برای حل مشكل آلودگی هوا و ترافیك، راهی غیراز توسعه حمل‌ونقل عمومی وجود ندارد، گفته بود: «با عنایت به این موضوع، دولت باید سهم خود را در حمایت از حمل‌ونقل عمومی پایتخت پرداخت و به مدیریت شهری كمك كند تا بتواند با سرعت بیشتری توسعه مترو را دنبال كند.» شاعری با بیان اینكه برای رفع مشكلات موجود، باید ناوگان‌های اتوبوسرانی و تاكسیرانی نیز نوسازی شوند تا از این طریق به استاندارد جهانی نزدیك شویم، گفت: «اتوبوسرانی، تاكسیرانی و البته مترو مكمل یكدیگرند و در یك طرح جامع، این سه مُد حمل‌ونقلی در قالب یك شبكه یكپارچه در كنار هم تعریف شده‌اند.»

اگر دولت بدهی اش را پرداخت کند...
همچنین آقای عبدالرضا عزیزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از اینکه دولت به وظیفه اش در قبال پرداخت بدهی خود به شهرداری ها، به ویژه شهرداری تهران خوب عمل نمی كند، انتقاد کرد و گفت: «شهرداری از دولت حدود 14 هزار میلیارد تومان طلبكار است این در حالی است كه دولت فقط هشت هزار میلیارد تومان آن را تایید می كند. اگر دولت همان هشت هزار میلیارد تومان را پرداخت كند تحول بزرگی در تهران ایجاد می شود و شهرداری می تواند اقدامات بیشتری در راستای منافع عمومی انجام دهد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha