عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور، گفت: افزایش تخت های بیمارستانی بدون توجه به تامین نیروی پرستاری، کار پرستاران را سنگین تر می کند.

تبعات افزایش تخت بیمارستانی یقه پرستاران را می گیرد

سلامت نیوز:عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور، گفت: افزایش تخت های بیمارستانی بدون توجه به تامین نیروی پرستاری، کار پرستاران را سنگین تر می کند.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، مسعود مجرد اظهارداشت: با وجود اینکه ظرفیت اسمی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) ارومیه ۲۹۸ تختخوابی می باشد لیکن در حال حاضر بالغ بر ۵۵۰ تخت در این بیمارستان فعال است و با این تعداد تخت حدود ۴۰۰ پرستار مشغول ارائه خدمات به مردم هستند.

وی تصریح کرد: افزایش بی رویه تخت و بخش های بیمارستانی در بیمارستان امام (ره) ارومیه بدون در نظر گرفتن ساز و کار مناسب و متناسب نبودن نسبت تعداد پرسنل با تخت های این بیمارستان سبب افزایش و تحمیل فشار کاری مضاعف بر روی پرستاران شده است که نارضایتی پرستاران را به دنبال داشته است.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری ارومیه خاطر نشان شد: بیمارستان امام (ره) ارومیه از بیمارستان های منتخب طرح اصلاح ساختار مدیریتی اقتصادی وزارت بهداشت و قطب پیوند کلیه در شمال غرب کشور، مرکز انجام عمل پیوند قرنیه، مرکز تروما استان و مرکز فوق تخصصی و تخصصی داخلی، جراحی، ارتوپدی، چشم، ارولوژی، ENT، جراحی اعصاب و داخلی اعصاب به شمار می رود که در راستای سیاست های نظام و در جهت خدمت به مردم منطقه و با عنایت به رشد جمعیت استان در سال ۱۳۷۴ به دست ریاست جمهوری وقت افتتاح گردید و در روز سوم خرداد سال ۱۳۷۵ با ظرفیت اسمی ۲۹۸ تختخوابی با دو بخش جراحی عمومی مردان و زنان و درمانگاه عمومی بصورت رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی اظهار داشت: در طول سال های ۱۳۷۵ لغایت ۱۳۹۱ بخش های درمانی بستری، پاراکلینیک و تجهیزات مرکز به تدریج توسعه یافته، در حال حاضر با ۴۹۷ تخت فعال در قالب ۲۲ بخش بستری فوق تخصصی و تخصصی، بخش اورژانس، اتاق های عمل و واحدهای پاراکلینیک اعم از MRI، پزشکی هسته ای، آزمایشگاه، دیالیز و رادیولوژی فعالیت می نماید.

مجرد افزود: مطابق استاندارد جهانی در بخش های ویژه نسبت تخت به پرستار ۲ به یک است اما متاسفانه در این بیمارستان به جهت افتتاح دو بخش جدید آی سی یو و فعال نمودن ۲۰ تخت ویژه، هر پرستار در هر شیفت به ۴ بیمار آی سی یو خدمات ارائه می دهد و به رغم نوشتن برنامه ماهیانه و تنظیم برنامه کاری و زندگی بر اساس  برنامه مدون، به علت کسر و کمبود نیروی انسانی و به منظور راه اندازی بخش جدید توسط مسئولین، شیفت های اضافی و اجباری برای پرستاران منظور گردیده است.

وی خاطر نشان کرد: بخش جراحی مردان این مرکز با ۳۶ تخت چهار پرستار و دو کمک بهیار و یک خدمات، بخش جراحی زنان ۴۱ تخت ۳۹ مریض چهار پرستار و دو کمک بهیار و یک خدمات، بخش نفرولوزی ۳۶ تخت ۳ اکسترا چهار پرستار یک کمکی دو خدمات، بخش داخلی ۳۸ تخت ۴ اکسترا چهار پرستار یک کمکی و دو خدمات مشغول فعالیت است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور، گفت: با توجه به آمار فوق که مربوط به شیفت شب مورخه نهم دی ماه نود و پنج و وضعیت چهار بخش از بخش های بیمارستان مزبور می باشد در هر بخش هر پرستار در شیفت شب مراقبت از ۱۳ الی ۱۴ بیمار را از ساعت ۱۹:۳۰ تا هشت صبح بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه این بیمارستان مرکز تروما استان است و با وجود فشار کاری فراوان پرستاران و پرسنل درمانی معوقات آنان ۷ ماه است که پرداخت نشده، اظهار کرد: پرستاران و پرسنل درمانی این بیمارستان با وجود اینکه بیش از ۷ ماه مطالبات و معوقات از سیستم طلب دارند همچنان صادقانه به ارائه خدمات به بیماران و مددجویان می پردازند لذا جا دارد مسئولین قدر زحمات و فداکاری این نیروها را بیشتر بدانند و خدمات این قشر نجیب در سیستم درمان نادیده گرفته نشود.

عضو هیئت مدیره نظام پرستای ارومیه در پایان یادآور شد:  ارائه خدمات درمانی در نظام سلامت به صورت تیمی و گروهی امکان پذیر است و همه پرسنل بیمارستان در ارئه این خدمات نقش دارند لذا همه افراد در این سیستم باید مورد توجه و احترام متقابل قرار گیرند چراکه این مسأله از شروط اولیه موفقیت و کسب نتیجه مطلوب از ارائه مراقبت به بیمار محسوب می گردد.


   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha