یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 202387

برخی عوامل که می توانند به شکل گیری لکه های تیره منجر شوند شامل قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور خورشید، عدم تعادل هورمونی، بارداری، مصرف برخی داروها، کمبود ویتامین، کمبود خواب، و استرس بیش از اندازه می شوند.

درمان‌های خانگی برای لکه‌های تیره روی صورت

سلامت نیوز: برخی عوامل که می توانند به شکل گیری لکه های تیره منجر شوند شامل قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور خورشید، عدم تعادل هورمونی، بارداری، مصرف برخی داروها، کمبود ویتامین، کمبود خواب، و استرس بیش از اندازه می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، بسیاری از لکه های سیاه یا تیره پوست را می توان به راحتی روشن‌تر ساخت یا به طور کامل از بین برد تا بار دیگر از چهره ای درخشان برخوردار شوید. لکه های تیره و دیگر علائم روی صورت ممکن است به واسطه ترشح بیش از اندازه ملانین در پوست شکل گرفته باشند.

به گزارش "هلثی لیوینگ تیپس"، برخی عوامل که می توانند به شکل گیری لکه های تیره منجر شوند شامل قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور خورشید، عدم تعادل هورمونی، بارداری، مصرف برخی داروها، کمبود ویتامین، کمبود خواب، و استرس بیش از اندازه می شوند.

لکه هایی که روی صورت ایجاد می شوند می توانند بر زیبایی صورت تاثیرگذار بوده و حتی خجالت و کاهش عزت نفس فرد را به همراه داشته باشند. خوشبختانه، درمانی های بسیاری مانند لایه برداری اسیدی و جراحی لیزر برای برطرف کردن این لکه ها در دسترس هستند. همچنین، برخی درمان های خانگی ساده ممکن است در کمرنگ شدن یا از بین رفتن کامل آنها به شما کمک کنند.

آبلیمو

یکی از راه حل های سریع و راحت برای درمان لکه های تیره روی پوست صورت استفاده از آبلیمو است. لیمو حاوی ویتامین C است که لکه های تیره را روشن می سازد.

مقداری آبلیمو را روی یک تکه پنبه ریخته و آن را به صورت مستقیم روی بخش های تحت تاثیر قرار گرفته پوست بمالید.

اجازه دهید آبلیمو روی پوست خشک شود و سپس با آب شستشو دهید.

حداقل دو هفته این درمان خانگی را ادامه دهید تا به تدریج نتیجه دلخواه حاصل شود.

اگر پوستی حساس و ظریف دارید، آبلیمو را می توانید با آب ساده، گلاب، یا عسل رقیق کنید. همچنین، می توانید از آبلیمو برای خلاص شدن از شر لکه های سیاه استفاده کنید. تنها کافی است به همان روشی که پیش از این ذکر شد، عمل کنید.

نکته: اگر زخم باز یا ضایعه پوستی دارید از آبلیمو استفاده نکنید. همچنین، پس از استفاده از آبلیمو روی پوست از قرار گرفتن در معرض نور خورشید پرهیز کنید زیرا پوست را نسبت به نور حساس می سازد.

سیب زمینی

سیب زمینی یک منبع دیگر درمان های خانگی برای لکه های سیاه یا تیره روی پوست محسوب می شود. سیب زمینی دارای ویژگی های سفیدکنندگی طبیعی است که به محو شدن لکه ها، و جای زخم کمک می کند. نشاسته موجود در سیب زمینی به کاهش تجمع رنگدانه ها در پوست کمک می کند، در شرایطی که آنزیم ها موجود در آن به شکل گیری پوستی سالم کمک می کنند.

سیب زمینی به سه شیوه قابل استفاده است:

روش 1

یک سیب زمینی را برش دهید.

یک برش از سیب زمینی را به صورت مستقیم روی لکه های سیاه قرار دهید.

چند دقیقه اجازه دهید به همین شکل باقی بماند و سپس صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید.

روش 2

یک سیب زمینی را پوست کنده و رنده کنید.

یک قاشق چایخوری عسل را با سیب زمینی رنده شده مخلوط کنید.

این ماسک را روی صورت خود قرار دهید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه خشک شود.

صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید.

روش 3

آب یک سیب زمینی را بگیرید.

مقدار کمی آبلیمو و اندکی پودر زردچوبه به آن اضافه کنید.

این ترکیب را روی لکه های سیاه قرار دهید.

اجازه دهید ترکیب روی پوست خشک شود، سپس شستشو را انجام دهید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا از ویژگی های درمانی بسیاری سود می برد و یک اصلاح کننده طبیعی خوب برای لکه های تیره پوست محسوب می شود. ژل این گیاه دارای پلی ساکاریدها است که رشد سلول های پوستی جدید را تحریک می کنند و به کاهش لکه های تیره و بهبودی جای زخم کمک می کنند.

ژل آلوئه ورا تازه را از برگ این گیاه خارج کنید.

این ژل را به صورت مستقیم روی لکه های تیره و سیاه پوست قرار دهید.

ژل آلوئه ورا را با نوک انگشتان دست خود برای چند دقیقه به آرامی روی پوست ماساژ دهید.

اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه به همان حال باقی بماند، سپس صورت خود را شستشو دهید.

این کار را یک یا دو بار در روز برای چند هفته انجام دهید تا لکه های تیره محو شوند.

چوب صندل

چوب صندل یک گزینه موثر دیگر در مبارزه با لکه های تیره پوست است. روغن های طبیعی موجود در آن می توانند به پاکسازی لکه های تیره کمک کنند. چوب صندل درخشش خوبی به پوست می بخشد.

یک قاشق غذاخوری از پودر چوب صندل، یک قاشق غذاخوری گلیسیرین و سه قاشق غذاخوری گلاب را ترکیب کنید تا خمیری سفت شکل بگیرد. اگر گلاب در اختیار ندارید می توانید از شیر یا عسل نیز استفاده کنید.

خمیر را روی بخش های تحت تاثیر قرار گرفته پوست بمالید و اجازه دهید چند دقیقه به همان حالت باقی بماند. سپس خمیر را با آب ولرم شستشو دهید.

این روش را روزی یک بار تا زمانی که لکه های سیاه محو گردند، ادامه دهید.

زردچوبه

زردچوبه یکی دیگر از گزینه هایی است که برای روشن سازی پوست و خلاص شدن از شر لکه های تیره می توان از آن بهره برد. زردچوبه آسیب رادیکال های آزاد را بهبود می بخشد و تجمع رنگدانه ها در پوست و تغییر رنگ را کاهش می دهد. همچنین، از آن می توان برای محو کردن لکه های خورشیدی و لکه های مرتبط با افزایش سن استفاده کرد.

دو قاشق غذاخوری زردچوبه و اندکی شیر و آبلیمو را ترکیب کنید تا یک خمیر سفت شکل بگیرد. این خمیر را روی مناطق تحت تاثیر قرار گرفته پوست قرار دهید.

چند دقیقه اجازه دهید به همین حالت باقی بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

بادام

بادام به روشن‌تر و درخشان‌تر شدن پوست کمک می کند و همچنین لکه های سیاه و جای زخم را کاهش می دهد. بادام سرشار از ویتامین E، آنتی اکسیدان ها و چربی های سالم است و به بهبود شرایط پوست کمک می کند.

هشت تا 10 دانه بادام را به مدت یک شب در شیر خیس کنید.

صبح روز بعد پوست بادام ها را کنده و آنها را رنده کنید.

یک قاشق چایخوری پودر چوب صندل و نصف قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید و به هم بزنید تا حالت خمیر به خود بگیرد.

خمیر را روی صورت خود بمالید.

به مدت 30 دقیقه صبر کنید و سپس آبکشی کنید.

از این ماسک صورت یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

ماساژ با روغن بادام نیز می تواند شرایط پوست صورت را بهبود ببخشد، شدت آسیب ناشی از نور خورشید را کاهش دهد، و لکه های تیره و جای زخم را محو نماید. دو بار در روز می توانید پوست خود را با روغن بادام ماساژ دهید.

جود دوسر

از پودر جو دوسر می توان برای لایه برداری پوست استفاده کرد. این پودر حاوی ساپونین ها است که به عنوان یک پاک کننده طبیعی عمل می کنند. از این رو، ماسک جو دوسر را می توانید روی صورت و گردن خود قرار دهید تا پوست مرده و لکه های سیاه از بین بروند. جو دوسر به نرمی، بازسازی و جوانسازی پوست کمک می کند. همچنین، این ماده از اثر مقابله با آفتاب سوختگی نیز برخوردار است.

نصف فنجان جو دوسر را بکوبید.

سه تا چهار قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کنید و به هم بزنید تا حالت خمیر به خود بگیرد.

این خمیر را روی پوست خود بمالید و پس از آن که خشک شد با آب گرم شستشو دهید.

در صورتی که خمیر به راحتی پاک نمی شد، یک پارچه تمیز را با آب گرم خیس کنید و برای پاکسازی استفاده کنید. این روش درمانی را یک یا دو بار در هفته انجام دهید.

پاپایا

آنزیم های موجود در پاپایا می توانند به بهبود رنگ پوست و محو شدن لکه های سیاه کمک کنند. به عنوان مثال، پاپایا حاوی آنزیم پاپین (Papain) است. این آنزیم به خلاص شدن از شر سلول های مرده پوست کمک می کند. افزون بر این، ویژگی های پاکسازی آن به از بین بردن آلودگی ها کمک می کنند و حتی از پوست در برابر آسیب نور خورشید محافظت می کند.

می توانید پالپ پاپای رسیده را روی پوست خود قرار دهید. به مدت 20 دقیقه صبر کنید، سپس آبکشی کنید. این کار را سه یا چهار بار در هفته انجام دهید.

روش دیگر رنده کردن پاپای سبز و افزودن آبلیمو به آن است. این ترکیب را روی لکه های سیاه قرار دهید و پس از 15 دقیقه پوست را شستشو دهید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

همچنین، از پوست پاپایا می توانید به عنوان یک لایه بردار عالی برای زانوها و آرنج ها استفاده کنید.

آب پیاز

آب پیاز - از یک آبمیوه گیری، مخلوط کن یا رنده می توانید برای تهیه آب پیاز استفاده کنید - می تواند به شیوه های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

یک پارچه نخی تمیز را در آب پیاز تازه خیس کنید و آن را به طور مستقیم روی بخش های تحت تاثیر قرار گرفته پوست بمالید و اجازه دهید خشک شود.

گزینه دیگر شامل ترکیب یک قاشق غذاخوری آب پیاز و دو قاشق غذاخوری عسل و قرار دادن آن روی لکه ها برای 20 دقیقه است. اگر پوست چربی دارید می توانید مقداری سرکه به این ترکیب اضافه کنید.

پیش از استفاده از درمان های خانگی لکه هایی که به تازگی روی پوست ایجاد شده اند، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از این که لکه ها به واسطه مشکلات سلامت جدی‌تر شکل نگرفته اند، اطمینان حاصل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha