اگر سردرد داشته باشید، حاضرید به جای آن که خود را به مسکن و دارو ببندید، ورزش کنید تا بتوانید بر دردتان غلبه کنید؟ یا این که به دلیل سردرد از ورزش کردن می‌ترسید؟

چرا بعد از ورزش سردرد می‌گیرید؟

سلامت نیوز: اگر سردرد داشته باشید، حاضرید به جای آن که خود را به مسکن و دارو ببندید، ورزش کنید تا بتوانید بر دردتان غلبه کنید؟ یا این که به دلیل سردرد از ورزش کردن می‌ترسید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، ممکن است فکر کنید که سردرد و ورزش با هم جور درنمی‌آیند، اما جالب است بدانید که متخصصان مغز و اعصاب دریافته‌اند که ورزش و آمادگی بدنی می‌تواند به شما کمک کند تا به سردردتان غلبه کنید. در واقع بیشتر بیماران مبتلا به میگرن‌های مزمن می‌توانند با ورزش، درد‌های خود را آرام و حمله‌های آن را کنترل کنند.

دکتر مریم ابوالحسنی، متخصص پزشکی ورزشی و عضو انجمن سردرد ایران درباره تاثیرات ورزش درکنترل سردرد به جام‌جم می‌گوید: سردردی که با ورزش برانگیخته می‌شود و اغلب به عنوان سردرد ناشی از ورزش خوانده می‌شود، جزء بسیار کوچکی از انواع سردرد را شامل می‌شود. در واقع بیشتر بیماران با سابقه سردرد میگرنی می‌توانند شدت درد و دفعات سردرد خود را با آمادگی بدنی خوب و ورزش بهبود دهند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید می‌کند: در واقع نظر متخصصان این است که سردرد ناشی از ورزش، شرایط نادری است و در واقع بیشتر این بیماران بخصوص نوع میگرنی می‌توانند از ورزش سود ببرند.

روزانه 30 دقیقه پیاده‌روی کنید

نظم و ترتیب در انجام ورزش روزانه برای بهره‌مندی از اثرات مثبت آن در کنترل سردرد یک ضرورت است.

دکتر ابوالحسنی با تاکید بر این مساله می‌گوید: یک ورزش منظم هوازی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و قایقرانی را حداقل سه روز در هفته انجام دهید. می‌توانید در هر جلسه حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. این 30 دقیقه را هم می‌توانید در دو تا سه بخش حداقل ده دقیقه‌ای انجام دهید.

وی تاکید می‌کند: بکوشید با شدت متوسط ورزش کنید، یعنی حداقل طی ورزش، ضربان قلبتان به بالای صد برسد به گونه‌ای که قادر به صحبت کردن باشید، ولی نتوانید آواز بخوانید.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان این که صبح‌ها که سرحال‌تر هستید، ورزش کنید، می‌افزاید: به این ترتیب، خستگی به شب منتقل شده و خواب راحت‌تری خواهید داشت. در غیر این صورت تمرین عصر و غروب ممکن است اختلال در خواب ایجاد کرده و باعث بروز سردرد یا شدت درد شود.

دویدن را کنار بگذارید

مبتلایان به سردرد باید از ورزش‌های پرجنب و جوش هنگام سردرد اجتناب کنند. این عضو انجمن سردرد ایران در این باره توصیه می‌کند: از ورزش‌های شدید مانند دویدن، ورزش‌های رزمی و شبیه اینها اجتناب کنید، زیرا باعث تشدید سردرد می‌شود. از سوی دیگر ورزش شدید سبب تعریق و به کم‌آبی بدن منجر می‌شود که این عامل می‌تواند خود تشدیدکننده سردرد باشد.

وی می‌افزاید: شاید مقالات علمی کمی در مورد فواید مستقیم ورزش درباره سردرد وجود داشته باشد، ولی به طور غیرمستقیم دیده شده است که ورزش هوازی منظم می‌تواند دفعات و شدت سردرد را کاهش دهد. از سوی دیگر ورزش، استرس روزانه را کاهش می‌دهد و آمادگی دستگاه‌های قلبی ـ عروقی و ریوی بدن را بالا می‌برد.

ورزش؛ نسخه کمکی درمان میگرن

بیماران میگرنی به طور جزئی با خطر بیشتری از نظر ابتلا به سکته مغزی و بیماری‌های عروقی مغز مواجه هستند. بعلاوه کمبود فعالیت بدنی و ورزش می‌تواند به عنوان یک عامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی و مغزی باشد.

به همین دلیل، دکتر ابوالحسنی تاکید می‌کند: یک ورزش هوازی منظم و با شدت متوسط می‌تواند این خطر را کاهش دهد. البته علاوه بر ورزش توصیه به خواب منظم و کافی و رژیم غذایی مناسب می‌تواند عامل مهمی در پیشگیری از ابتلا به سردرد میگرنی باشد.

بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که ورزش برای بیمار سردرد میگرنی ایمن است مگر این‌که شخص مبتلا به سردرد ناشی از ورزش باشد که این مقوله دیگری است.

این متخصص با تاکید بر این که آمادگی بدنی کافی با ورزش منظم می‌تواند به کنترل سردرد کمک کند، یادآوری می‌کند: سردرد مزمن نباید مانعی برای فعالیت بدنی باشد، اما اگر شخصی بعد یا هنگام ورزش سردرد شدیدی را تجربه می‌کند، حتما با پزشک مشورت کند.

چرا بعد از ورزش سردرد می‌گیرید؟

گاهی سردرد طی ورزش یا بعد از آن به‌وجود می‌آید که معمولا در هر دو طرف سر احساس می‌شود که ضربان‌دار است. این سردرد می‌تواند از پنج دقیقه تا دو روز طول بکشد.

گاهی با ورزش بویژه هنگام وزنه‌برداری به ناحیه شکم فشار زیادی می‌آید و در نتیجه سردرد و سرفه ایجاد می‌شود. البته این نوع سردردها در افراد مبتلا به میگرن بیشتر است.

علت دقیق سردردها هنگام ورزش ناشناخته است، اما ممکن است به‌دلیل فشار شکم، تورم یا آزردگی در غشای مغز (در ورزش‌هایی مثل کشتی) باشد.

سردرد پس از ورزش می‌تواند ناشی از ناهنجاری عروق مغزی باشد.

اگر سردرد بتدریج بیشتر شود، باید به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است به ورزش مربوط نبوده و یک بیماری باشد.

سردرد اگر مربوط به ورزش باشد، باید تا چند روز بهبود یابد.

اگر سردرد همراه با استفراغ، حالت تهوع، کاهش وزن غیرعادی، سفتی گردن یا غش باشد، باید بی‌درنگ به پزشک مراجعه کنید.

سبک زندگی سالم برای رهایی از سردرد

برنامه ورزشی منظمی داشته باشید:در افراد مبتلا به میگرن خطر احتمال حمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی بالاست و کم‌تحرکی آنها نیز این ریسک را بالاتر می‌برد، اما ورزش‌های مناسب و منظم این ریسک را کاهش می‌دهد.

خواب کافی داشته باشید: داشتن خواب کافی در فواصل زمانی معین، بخشی از فرآیند درمان میگرن و سردرد است. بعلاوه استراحت کافی، سطح استرس را هم پایین می‌آورد.

رژیم مناسب داشته باشید: داشتن برنامه غذایی منظم، دوری از خوردن خوراکی‌های محرک و نوشیدن کافی آب به کاهش سردرد کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدیه ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    0 0
    با سلام من بعد از ورزش سردرد معمولی دارم و فقط یه کم سرم گیج میره احساس می کنم از درست نفس کشیدن منه لدفن راهنماییم کنید ممنون