وزیر بهداشت گفت: در دنیا ۴۵۰ میلیون نفر مبتلا به اختلالات اعصاب و روان و ۱۰ درصد از آنها دچار افسردگی هستند. ضمنا میزان افسردگی در کشور حدود ۱۲ درصد است.

حدود ۲۳ درصد ایرانیها، به اختلالات اعصاب و روان مبتلا هستند

سلامت نیوز:  وزیر بهداشت گفت: در دنیا ۴۵۰ میلیون نفر مبتلا به اختلالات اعصاب و روان و ۱۰ درصد از آنها دچار افسردگی هستند. ضمنا میزان افسردگی در کشور حدود ۱۲ درصد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت، دکتر سید حسن هاشمی در آیین افتتاح همزمان ۱۰۰۰ تخت روانپزشکی جدید در کشور در سالن شهدای اهواز، اظهار داشت: در ایران حدود ۱۵ درصد از مبتلایان به اختلالات اعصاب و روان، دارای اختلالات اضطرابی هستند و اگر کم خوابی، بی خوابی و اختلالات خلق و خوی را به آن اضافه کنیم، حدود ۲۳ درصد از مردم ایران، به اختلالات اعصاب و روان مبتلا هستند.

به گفته هاشمی، در ایران به دلایلی مانند زندگی نوین و ماشینی، مشکلات خانوادگی، ازدواج‌های منجر به طلاق، اعتیاد به مواد مخدر، بیکاری، جنگ تحمیلی و ...شاهد بروز بیماری‌های اعصاب و روان بوده‌ایم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: حمایت‌های محدودی از سوی خانواده‌ها و دستگاه‌های مسئول مانند وزارت بهداشت و رفاه از بیماران اعصاب و روان صورت می‌گیرد، اما امروز بسیار خوشحال‌تر می‌شدم که بجای افتتاح ۱۰۰۰ تخت جدید روانپزشکی، می‌توانستیم ۱۰۰۰ تخت روانپزشکی تعطیل کنیم و مردم کمتر به آن مبتلا شوند.

دکتر هاشمی یادآور شد: در محیط خانه در شهر و روستا برخی از رفتارها با وجود آموزه‌های دینی و اخلاق اسلامی، مناسب نیست و نگاه‌های آلوده، رواج دروغ، تهمت، بدگمانی و بدبینی در کشور می‌تواند از عوامل بروز بیماری‌های اعصاب و روان باشد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: توجه بیش از پیش به مادیات، برتری و قدرت طلبی که از صفات مذموم انسان است، می‌تواند بیماری‌های اعصاب و روان را در کشور گسترش دهد. بنابراین باید جامعه به صورت مداوم، خودش را پالایش کند.

دکتر هاشمی ضمن تاکید بر نقش رفتار مسئولان در بروز بیماری های اعصاب و روان، گفت: آمارهای مربوط به اختلالات اعصاب و روان، فقط منحصر به مردم نیست و در مسئولان هم ممکن است این اتفاق رخ دهد و خیلی بد است که مسئولی در موقعیتی اثرگذار باشد و مشکلات و اشکالات خود را نبیند.

دکتر هاشمی، اعتراف بیمار به داشتن بیماری اعصاب و روان را مهم و موجب پیگیری برای درمان بیماری عنوان کرد و با اشاره به بیماری دوقطبی به عنوان یکی از بیماری‌های اعصاب و روان گفت: متاسفانه به این بیماری توجه نمی‌کنیم.

وزیر بهداشت نقش خانواده‌ها در پذیرش بیماری فرزندان‌شان را بسیار حائز اهمیت دانست و با اشاره به نقش رسانه‌ها و صداو سیما در آگاهی بخشی مردم در زمینه بیماران اعصاب و روان گفت: بیش از ۲۰ درصد جامعه مبتلا به نوعی از بیماری‌های اعصاب و روان هستند و با اطلاع از آن می‌توان در جهت کمک به این بیماران اقدام کرد.

وزیر بهداشت با توجه به نقش بسزای پیشگیری نسبت به درمان خاطرنشان کرد: اول از همه باید پیشگیری کنیم و اجازه ندهیم، این بیماری ها بیشتر شود و خانواده ها نقش مهمی در این زمینه دارند.

دکتر هاشمی از تغییر سبک زندگی مردم، سرد شدن روابط خانوادگی و افزایش سن ازدواج در زندگی امروز به عنوان عوامل تشدید کننده بحران های روانی جامعه یاد کرد و گفت: بخشی از این کار و اصلاح این موضوع به عهده مردم و خانواده‌هاست که باید مراقبت کنند، اما در عین حال مسئولین نیز باید شرایطی را فراهم آورند که کشور در آرامش باشد و طبیعی است که هر چقدر تنازع به خصوص در تربیون های عمومی وجود داشته باشد و به شکلی در جامعه احساس ناامنی پمپاژ کند، جامعه بیشتر دچار التهاب خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha