نزدیك به دوسوم موارد جدید ابتلا به اچ.آی.وی در اروپا را ساكنان روسیه تشكیل می‌دهند. طبق آخرین گزارش‌های به‌دست آمده بیش از یك‌میلیون نفر آلوده به ویروس اچ.آی.وی در روسیه شناسایی شده‌اند. این نرخ شیوع بالاترین رقم ثبت شده در این كشور است.

روسیه در محاصره اچ.آی.وی

سلامت نیوز: نزدیك به دوسوم موارد جدید ابتلا به اچ.آی.وی در اروپا را ساكنان روسیه تشكیل می‌دهند. طبق آخرین گزارش‌های به‌دست آمده بیش از یك‌میلیون نفر آلوده به ویروس اچ.آی.وی در روسیه شناسایی شده‌اند. این نرخ شیوع بالاترین رقم ثبت شده در این كشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تعادل، بر اساس بررسی كارشناسان مركز ایدز در روسیه، تعداد مبتلایان به ویروس ایدز در این كشور از دیگر كشورهای اروپایی بیشتر است و اقدامات صورت ‌گرفته برای مقابله با این بیماری در روسیه كافی نبوده است.

فراگیری این بیماری در این كشور رو به گسترش است. همان‌طور كه مركز ایدز روسیه برآورد كرده تعداد مبتلایان به ویروس اچ.آی.وی تا سال 2019 به 2میلیون نفر می‌رسد. باتوجه به آماری كه مركز كنترل بیماری در اروپا منتشر كرده، در طول یك‌سال نزدیك به 153هزار و 407نفر در سراسر اروپا با ویروس اچ.آی.وی شناسایی شده‌اند. در این میان نزدیك به 99هزار و 177نفر مبتلایان به این ویروس، روس‌ها هستند. طبق این آمار بیشترین موارد جدید ابتلا به این بیماری، روس‌ها هستند.

آن‌طور كه در گزارش‌ها آمده بیشترین مبتلایان به ویروس‌ اچ.آی.وی، شهروندان اوكراینی هستند. در سال‌های گذشته این كشور بالاترین تعداد مبتلایان به بیماری هولناك ایدز را به خود اختصاص داده بود.

در گزارش سالانه به‌دست آمده، بعد از روسیه بیشترین مبتلایان جدید به اچ.آی.وی نیز در این كشور شناسایی شده‌اند. در این كشور، در آخرین آمار سالانه نزدیك به 12هزار و 985مبتلا به ویروس اچ.آی.وی شناسایی شده است.

در دهه گذشته برنامه‌های جدید هدفمندی برای پیشگیری از آلودگی به ویروس اچ.آی.وی، درمان و حمایت از بیماران مبتلا به ایدز در این كشور تنظیم شد. البته گزارش سازمان ملل از وجود نقایص زیادی در برنامه مبارزه با ایدز و پیشگیری در این كشور خبر می‌دهد، چراكه باوجود تلاش‌هایی كه برای مبارزه با این ویروس به‌كار گرفته شده، باز هم اوكراین بعد از روسیه در بین كشورهای اروپایی بیشتری شمار مبتلایان به اچ.آی.وی را در خود جای داده است.

بریتانیا در سال‌های گذشته، بیشترین شمار مبتلایان به اچ.آی.وی را بین كشورهای اروپایی به خود اختصاص داده بود. در آخرین گزارش‌های سالانه به دست آمده، افراد شناسایی شده در این كشور نزدیك به 6هزار و 78نفر معرفی شد‌ه‌اند. در مقایسه با روسیه و اوكراین، به نظر می‌رسد برنامه‌های پیشگیری از ابتلا به  اچ.آی.وی در بریتانیا نتیجه‌بخش بوده است. گزارش‌های جدیدی كه از این كشور به دست آمده، از نخستین مورد بهبودی احتمالی یك بیمار مبتلا به اچ.آی.وی در این كشور خبر دادند. هر چند بریتانیا، سومین كشور اروپایی معرفی شده كه بیشترین مبتلایان به اچ.آی.وی را دارد.

در آخرین گزارش به دست آمده، شمار مبتلایان جدید شناسایی شده در فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا، نزدیك به 4هزار نفر گزارش شده است. در بلاروس نیز بیش از 2هزار نفر در طول یك‌سال مبتلا به ویروس اچ.آی.ویشده‌اند. این آمار در لهستان و بلژیك حدود یك‌هزار نفر در سال است. آن‌طور كه كارشناسان می‌گویند، یكی از مهم‌ترین دلایل مبتلا به اچ.آی.وی در این كشورهای اروپایی از بین رفتن وحشت مردم از ابتلا به بیماری ایدز است.

در این كشورها، بسیاری از افراد بیماری ایدز را یك بیماری كشنده نمی‌دانند و تصور می‌كنند یك بیماری دوره‌یی خواهد بود. همچنین در بسیاری از گزارش‌ها آمده است كه افراد زیادی در كشورهای اروپایی به ویروس اچ.آی.وی مبتلا هستند و هنوز شناسایی نشده‌اند.

بانك جهانی پیش‌بینی كرده شیوع بیماری ایدز، می‌تواند بر اوضاع اقتصادی كشورهای مختلف تاثیر منفی بگذارد. به‌ نظر می‌رسد طبق این برآورد برای جلوگیری از افزایش شمار مبتلایان به این ویروس، بودجه‌یی برای برنامه‌های مبارزه با این بیماری درنظر گرفته و بر پیشگیری از آن، بیشتر سرمایه‌گذاری شود.

آمار اج آی وی در روسیه

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha