دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
کد خبر: 203743

زردچوبه از سابقه ای طولانی در زمینه کاربردهای دارویی در پزشکی سنتی چینی و آیورودا (پزشکی سنتی هندی) برخوردار است.اگر تا پیش از این درباره فواید سلامت زردچوبه چیزی نشنیده اید، اکنون زمان آن است تا توجه بیشتری به این ماده غذایی داشته باشید. زردچوبه به واسطه توانایی خود در کاهش التهاب بدن شناخته شده است، اما آیا درباره تاثیر این ماده روی مغز چیزی می دانید؟

اثرات جادویی زردچوبه بر روی مغز

سلامت نیوز: زردچوبه از سابقه ای طولانی در زمینه کاربردهای دارویی در پزشکی سنتی چینی و آیورودا (پزشکی سنتی هندی) برخوردار است.اگر تا پیش از این درباره فواید سلامت زردچوبه چیزی نشنیده اید، اکنون زمان آن است تا توجه بیشتری به این ماده غذایی داشته باشید. زردچوبه به واسطه توانایی خود در کاهش التهاب بدن شناخته شده است، اما آیا درباره تاثیر این ماده روی مغز چیزی می دانید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران "لیو لاو فروت"، زردچوبه از سابقه ای طولانی در زمینه کاربردهای دارویی در پزشکی سنتی چینی و آیورودا (پزشکی سنتی هندی) برخوردار است. زردچوبه ماده ای ضد سرطان و ضد التهاب محسوب می شود و به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی موثر قابل استفاده است. ماده فعال موجود در زردچوبه که به نام کورکومین شناخته می شود بازیگر اصلی در زمینه فواید شگفت انگیز این ماده خوراکی است.

کورکومین بیش از 150 فعالیت درمانی را ارائه می کند که به چند نمونه از آنها در بالا اشاره شد. با این وجود، در این مطلب بر توانایی این ماده فعال در کمک به مغز متمرکز می شویم. کورکومین بر خلاف بیشتر ترکیبات شیمیایی که روزانه مصرف می کنیم توانایی عبور از سد خونی مغز را دارد. این شرایط به کورکومین اجازه می دهد تاثیر مستقیم‌تری داشته باشد، به محافظت از مغز کمک کند و در درمان طیف گسترده ای از اختلالات عصبی نقش داشته باشد.

مطالعات مختلفی در زمینه توانایی کورکومین برای بهبود سلامت مغز انجام شده اند. نتایج یک مطالعه نشان داد که عصاره های زردچوبه حاوی تعدادی عوامل طبیعی هستند که از شکل گیری بتا آمیلوئید جلوگیری می کند، که ماده مسئول تشکیل پلاک هایی است که عملکرد مغزی در بیماری آلزایمر را بدتر می سازد. همچنین، نقش آن در بهبود پارکینسون و آسیب سکته مغزی مورد بررسی قرار گرفته است.

زردچوبه چه نقشی در تولید سلول های مغزی جدید دارد؟

جدا از کورکومین، زردچوبه حاوی ترکیبات دیگری است که به مغز کمک می کنند. آروماتیک-ترمرون (Aromatic-turmerone)، یک ترکیب محلول در چربی، طی چند سال گذشته به واسطه توانایی خود در تحت تاثیر قرار دادن سلول های بنیادی عصبی (NSC) مورد مطالعه قرار گرفته است. سلول های بنیادی عصبی، سلول هایی خود تجدیدشونده هستند که سلول های عصبی و گلیا سیستم عصبی تمام حیوانات در طول رشد و نمو جنین را تولید می کنند. برخی از این سلول ها تا بزرگسالی باقی مانده و به بازتولید سلول های عصبی در طول زندگی کمک می کنند.

یک مطالعه که توسط پژوهشگران آلمانی انجام شد، نشان داد، سلول های بنیادی عصبی در مواجهه با آروماتیک-ترمرون شاهد افزایش تعداد به میزان 80 درصد بودند. این مساله برای افرادی که از بیماری های عصبی مانند سکته مغزی یا آلزایمر رنج می برند، نویدبخش است زیرا آروماتیک-ترمرون می تواند به بازسازی مغز کمک کند.

چه نوع زردچوبه ای باید مصرف کنید؟

مصرف عصاره زردچوبه احتمالا بهترین روش برای دریافت ترکیبات این ماده خوراکی در بدن محسوب نمی شود. مصرف ریشه به شکل کامل بهترین گزینه محسوب می شود. مصرف زردچوبه کامل این اطمینان را حاصل می کند که بدن تمامی عناصر موجود در آن را دریافت می کند.

مصرف زردچوبه به همراه فلفل سیاه و روغن نارگیل (یا روغن های سالم دیگر) جذب آن در بدن را بهبود می بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha