یکی از شایع‌ترین بیماری‌های شغلی که در برخی از شغل‌ها مانند دندان‌پزشکی بیشتر مشاهده می‌شود بیماری آرتروز گردن است. اعصاب دست‌ها در گردن از میان مهره‌ها خارج می‌شوند و به سمت انتهای دست‌ها می‌روند که به علت بیماری آرتروز گردن یا دیسک گردن و علل دیگر امکان دارد به آن‌ها فشار واردشده و بیمار احساس گردن درد با انتشار به بازو و ساعد و همچنین احساس بی‌حسی کند.

علایم آرتروز گردن را بشناسید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری التهابی مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به پوشش مفاصل حمله می کند. سیستم ایمنی بیش فعال باعث پاسخ التهابی و در نتیجه علائمی مانند درد، تورم و سفتی می شود.

آرتریت روماتوئید می تواند در مفاصل کوچکتر دست و پا شروع شود. اما با پیشرفت بیماری، می تواند به سایر قسمت های بدن شما مانند گردن گسترش یابد. این معمولا تا سال ها پس از شروع علائم آرتریت اتفاق نمی افتد.

آرتریت روماتوئید چگونه بر گردن اثر می گذارد؟

التهاب مزمن در گردن باعث تخریب مفاصل سینوویال می شود، مفاصلی که برای ما امکان حرکت را فراهم می کنند. هنگامی که آرتریت به این مفصل در گردن آسیب می رساند، ستون فقرات گردنی می تواند ناپایدار شود.

مهره ها استخوان های کوچکی هستند که ستون فقرات را تشکیل می دهند. هفت مهره وجود دارد و آرتریت روماتوئید معمولاً روی مهره ی اول و دوم تأثیر می گذارد که به ترتیب اطلس و محور نامیده می شوند.

اطلس وزن سر شما را تحمل می کند و محور به گردن شما کمک می کند تا در جهات مختلف حرکت کند.

یک مهره ناپایدار می تواند به مرور زمان جابجا یا دررفته شود و در نهایت بر نخاع و ریشه های عصبی فشار بیاورد. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است بی حسی و سوزن سوزن شدن در اطراف گردن داشته باشید که از پشت سر گسترش پیدا می کند. این علاوه بر درد مفاصل، سفتی و تورم را نیز شامل می شود.

آرتریت روماتوئید چگونه احساس می شود؟

گردن درد یکی از علائم اولیه RA در گردن است. شدت گردن درد در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است یک درد مبهم یا ضربان دار در پشت گردن خود در اطراف پایه جمجمه احساس کنید.

تورم و سفتی مفاصل نیز می تواند حرکت سر را از یک طرف به سمت دیگر دشوار کند.

تفاوت بین گردن درد RA و آسیب دیدن گردن در این است که سفتی و درد ناشی از آسیب ممکن است به تدریج طی روزها یا هفته ها بهبود یابد اما اگر RA در گردن درمان نشود ممکن است بهبود نیابد و حتی در واقع می تواند بدتر شود.

حتی اگر علائم بهبود یابند، التهاب، تورم و سفتی می‌تواند بازگردد.

RA در گردن نیز با استئوآرتریت متفاوت است. درد RA به دلیل التهاب در مفاصل است، در حالی که استئوآرتریت شامل ساییدگی و پارگی طبیعی مفاصل است.

آرتروز می تواند گردن را نیز تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، درد و سفتی با RA می‌تواند در صبح‌ها یا پس از دوره‌های عدم تحرک بدتر شود.

به خاطر داشته باشید که گردن درد آرتروز با فعالیت نیز بدتر می شود.

ارتباط سردرد و آرتریت روماتوئید گردن

سردرد همچنین می تواند با RA در گردن رخ دهد. اینها سردردهای ثانویه هستند که مهره های اول و دوم را درگیر می کنند. اعصاب نخاعی در دو طرف این مهره‌ها وجود دارد و این اعصاب هستند که احساس را به پوست سر می‌رسانند.

به این نوع سردردها سردرد سرویکوژنیک نیز گفته می شود؛ انها می توانند محرک و تقلید کننده ی میگرن، سردرد خوشه ای و انواع دیگر سردرد ها باشند.

در حالی که برخی از سردردها از پیشانی، مغز یا شقیقه منشا می گیرند، سردرد ناشی از RA از گردن منشأ می گیرد و در سر احساس می شود.

این سردردها می توانند یک طرفه باشند و با حرکات خاص گردن یا سر بدتر شوند.

سایر نشانه های آرتروز و آرتریت روماتوئید گردن

RA در گردن نه تنها باعث درد، سفتی و سردرد می شود. ناحیه اطراف گردن شما نیز ممکن است در لمس گرم احساس شود یا کمی قرمز به نظر برسد.

اگر مهره های شما بر نخاع و ریشه های عصبی فشار بیاورند، علائم دیگری نیز ممکن است ایجاد شوند. فشرده‌سازی می‌تواند جریان خون را در شریان‌های مهره‌ای در گردن کاهش دهد و ممکن است میزان اکسیژنی که به مغز شما می‌رود را کاهش دهد. کمبود اکسیژن در مغز منجر به سرگیجه و حتی خاموشی می شود.

فشردگی طناب نخاعی همچنین می تواند بر تعادل و راه رفتن تأثیر بگذارد و باعث ایجاد مشکلاتی در کنترل روده و مثانه شود.

RA می تواند علائم دیگری نیز ایجاد کند. مثلا:

  • کمبود انرژی
  • تب
  • علائم شبیه آنفولانزا
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • مشکل در خوابیدن
  • مه مغزی
  • برجستگی یا بافت سخت زیر پوست شما

تشخیص

معاینه فیزیکی می تواند به پزشک کمک کند تا دامنه حرکتی گردن شما را بسنجد و می تواند نشانه هایی از بی ثباتی، التهاب و ناهماهنگی مفصل را نشان دهد.

هیچ آزمایش واحدی برای تشخیص آرتریت روماتوئید وجود ندارد، اما پزشک ممکن است یک سری آزمایشات را برای رسیدن به این نتیجه تجویز کند. این شامل آزمایش خون برای جستجوی نشانگرهای التهابی و آنتی بادی های خودکار است که اغلب نشان دهنده RA هستند. شما همچنین ممکن است تحت یک آزمایش تصویربرداری قرار بگیرید که از داخل بدن شما عکس می گیرد، مانند اشعه ایکس، ام آر آی یا سونوگرافی.

این آزمایش ها برای تعیین میزان التهاب و آسیب مفصلی در گردن مفید هستند.

گزینه های درمانی

RA در گردن می تواند پیشرفت کند و باعث آسیب دائمی مفصل شود. هیچ درمانی وجود ندارد، اما ترکیبی از درمان ها می تواند به بهبود علائم و کاهش التهاب کمک کند.

1. دارو

داروهای بدون نسخه می توانند به توقف التهاب و درد مفاصل کمک کرده و پیشرفت بیماری را کاهش دهند.

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) برای دردهای خفیف تا متوسط مفید هستند. اینها شامل ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم است. اگر این موارد تسکین دهنده ی درد شما نباشند، پزشک می تواند یک ضد التهاب قوی تر یا کورتیکواستروئیدی مانند پردنیزون تجویز کند.

پزشک شما همچنین ممکن است داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs) را به عنوان بخشی از درمان شما بگنجاند که شامل داروهایی مانند متوترکسات (Trexall، Otrexup)، توفاسیتینیب (Xeljanz) و لفلونوماید (Arava) می باشد.

می توانید DMARDs را به تنهایی مصرف کنید یا آن را با سایر داروها ترکیب کنید.

2. درمان

از آنجایی که بی تحرکی می تواند درد مفاصل را بدتر کند، پزشک ممکن است ورزش سبک را برای کاهش التهاب و بهبود قدرت و انعطاف پذیری توصیه کند. این می‌تواند شامل فعالیت‌هایی باشد که شامل حرکت زیاد گردن نمی‌شود، مانند پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری.

آهسته شروع کنید و به تدریج شدت تمرینات را افزایش دهید تا مشخص کنید چه چیزی را می توانید تحمل کنید.

همچنین ممکن است پزشک ماساژ درمانی را برای کاهش سفتی و درد مفاصل اطراف گردن یا فیزیوتراپی برای بهبود دامنه حرکتی توصیه کند. شنا یا ایروبیک در آب نیز ممکن است برای آرتریت روماتوئید مفید باشد، به خصوص زمانی که به یک استخر آب گرم می روید.

خوابیدن روی یک بالش درمانی ممکن است شرایط گردن و سر شما را حمایت بهتر کند . این می تواند گردن شما را در حالت مناسب در هنگام خواب حفظ کند و به کاهش درد و سفتی کمک کند.

استفاده از کمپرس سرد یا گرم برای حدود 10 دقیقه نیز ممکن است به کاهش التهاب، سفتی و تورم کمک کند.

3. جراحی

اگر آسیب شدید و دائمی مفصل یا علائم فشرده سازی عصبی دارید، پزشک ممکن است یک جراحی ستون فقرات گردنی را در نظر بگیرد. جراحی می‌تواند شامل هم جوشی ستون فقرات باشد که به تثبیت مجدد مهره‌های اول و دوم کمک می‌کند، یا ممکن است به روشی برای برداشتن فشار از فشردگی نخاع نیاز داشته باشید.

جراحی همچنین می تواند خارهای استخوانی یا بافت ملتهب گردن را از بین ببرد.

آرتروز شایع ترین بیماری شغلی

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی نوشت : یکی از شایع‌ترین بیماری‌های شغلی که در برخی از شغل‌ها مانند دندان‌پزشکی بیشتر مشاهده می‌شود بیماری آرتروز گردن است. اعصاب دست‌ها در گردن از میان مهره‌ها خارج می‌شوند و به سمت انتهای دست‌ها می‌روند که به علت بیماری آرتروز گردن یا دیسک گردن و علل دیگر امکان دارد به آن‌ها فشار واردشده و بیمار احساس گردن درد با انتشار به بازو و ساعد و همچنین احساس بی‌حسی کند.

به گزارش سلامت نیوز عصب‌های حسی مهم که به سروصورت می‌رسند از گردن عبور می‌کنند. ستون فقرات گردن دارای هفت مهره است که قابلیت حرکت‌کردن دارند و باعث می‌شوند بتوانیم گردن خود را به اطراف حرکت دهیم. گردن می‌تواند به‌دلیل نرم و قابل انحنابودن به‌راحتی هنگام زمین‌خوردن یا حوادث آسیب ببیند و به‌دلیل اینکه رگ‌های مهم و حساس مغز از گردن عبور می‌کنند صدمه‌دیدن گردن باعث قطع‌شدن جریان خون و همچنین مشکلات حسی می‌شود.

صدادادن مهره‌های گردن نوعی صدای ترق و تروق یا شبیه کلیک‌کردن است که هنگام چرخاندن سر به طرفین ایجاد می‌شود.

این صدا، شبیه به صدایی است که هنگام چرخاندن انگشت‌ها به‌وجود می‌آید. بسیاری از مردم عادت دارند پس از بیدارشدن از خواب یا پس از کار طولانی پشت میز، گردن خود را برای ازبین‌بردن فشار عضلانی بپیچانند. اگرچه افراد پس از چرخاندن گردن و ایجاد این صدا احساس راحتی می‌کنند، اما تکرار این کار برای سلامتی مضر است. این کار باعث گردن‌درد و آرتروز گردن می‌شود.


عوامل ایجاد کننده ی آرتروز گردن

از عوامل ایجادکننده آرتروز گردن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ضربه‌ها (شکستگی‌ها) و آرتروز گردن؛
  2. بیماری‌های التهابی مفاصل و آرتروز گردن؛
  3. عفونت‌های مفصلی و آرتروز گردن.


عوارض آرتروز گردن

  1. کم‌شدن انعطاف‌پذیری گردن بعد از عمل جراحی یا درمان آرتروز گردن یک از عوارض این بیماری است؛
  2. در صورت عدم درمان آرتروز گردن با پیشرفت این بیماری ممکن است راه رفتن افراد مبتلابه بیماری به‌صورت غیرطبیعی یا اسپاتیک درآید.


درمان آرتروز گردن

  1. درمان آرتروز گردن با گرما: گرم نگه‌داشتن گردن برای درمان درد آرتروز گردن مفید است.
  2. درمان آرتروز گردن با فیزیوتراپی: نرمش‌های طبی و مخصوصی که در فیزیوتراپی برای افزایش انعطاف گردن و تقویت عضلات آن استفاده می‌شود در رفع علائم بیماری آرتروز گردن تأثیر زیادی دارد.
  3. درمان آرتروز گردن با دارو: ممکن است پزشک برای رفع مشکلات بیماران مبتلابه آرتروز گردن داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند بروفن و داروهای شل‌کننده عضلات را تجویز کند.
  4. اوزون تراپی: بهبود آسیب‌دیدگی در بافت‌های بدن به وجود جریان خون در این بافت‌ها بستگی دارد. بافت‌های بدن برای بازسازی و احیا نیاز به ویتامین، مواد معدنی و اکسیژن دارند که باید توسط خون به این بافت‌ها منتقل شود. اکسیژن مهم‌ترین ماده برای ترمیم بافت‌ها است. وجود تورم و التهاب در ناحیه آسیب‌دیده موجب کاهش جریان خون، اکسیژن و مواد مغذی در این ناحیه می‌شود. عدم حضور اکسیژن موجب تجمع اسیدلاکتیک و منجر به درد می‌شود. درروش اوزون‌درمانی، اوزون، داروهای ضدالتهابی و ویتامین‌ها به ناحیه آسیب‌دیده تزریق می‌شود.

روش ازوون درمانی به ترتیب زیر عمل می‌کند:

  1. با استفاده از بی‌حسی موضعی عصب‌ها بی‌حس می‌شوند؛
  2. مواد ضدالتهابی موجب کاهش علائم آرتروز گردن مانند درد، تورم و التهاب و درنتیجه افزایش جریان خون می‌شوند؛
  3. با استفاده از ویتامین و مواد معدنی بافت‌ها تغذیه می‌شوند و به بازسازی آن‌ها کمک می‌شود؛
  4. اوزون که یک اکسیژن غیرفعال است پس از تزریق به بافت به‌صورت فعال درمی‌آید و موجب اکسیژن‌رسانی به ناحیه آسیب‌دیده می‌شود.
  5. تأثیر درمان یک تا سه روز پس از انجام تزریق آغاز می‌شود و تا زمان دستیابی به بهبودی کامل هر یک تا دو هفته تکرار می‌شود. روند بهبودی در بیماران بسته به‌شدت آسیب متفاوت است؛ بااین‌حال اکثر بیماران تنها به سه تا پنج جلسه درمان نیاز دارند. برخلاف دیگر روش‌های تزریقی، تزریق اوزون هیچ عوارض جانبی را برای بیماران به‌همراه ندارد و نتایج آن دائمی است.
  6. درمان آرتروز گردن با جراحی
  7. هنگامی‌که روش‌های درمانی که درباره آن‌ها توضیح داده شد در درمان بیماری آرتروز گردن مؤثر نباشد ممکن است عمل جراحی برای درمان درد و مشکلات بیماران مبتلابه آرتروز گردن توصیه شود.


پیشگیری از آرتروز گردن

برای پیشگیری از آرتروز گردن و گردن‌درد هر وقت احساس گردن‌درد داشتید پیشانی‌تان را با کف دست فشار دهید. استرس یا ناراحتی می‌تواند باعث ایجاد سفتی عضلات گردن و گردن‌درد شود. شما می‌توانید این درد را با نرمش‌های ساده رفع کنید؛ همچنین ورزش در محل کار می‌تواند در پیشگیری از آرتروز گردن و درمان گردن‌درد تأثیر زیادی داشته باشد.

برای پیشگیری از آرتروز گردن و گردن‌درد روی یک صندلی بنشینید و مقداری به‌سمت جلو خم شوید و آرنج خود را روی میز قرار دهید.سرتان را میان دو شانه قرار دهید.

پیشانی خود را با دست بگیرید و مقداری فشار دهید و این حالت را به مدت سه تا پنج ثانیه حفظ کنید و برای پیشگیری از آرتروز گردن و گردن‌درد سه تا پنج بار این حرکت را انجام دهید. برای پیشگیری از آرتروز گردن و گردن‌درد موقع دیدن تلویزیون شانه‌هایتان را بالا و پایین کنید.

روی لبه یک صندلی بنشینید و ستون فقرات را به‌طورکامل صاف کنید؛ به‌صورتی‌که بلندتر به‌نظر بیایید. شانه‌ها را تا حد امکان بالا ببرید و پس‌ازآن تا جایی که می‌توانید پایین بیاورید.برای پیشگیری از آرتروز گردن و گردن‌درد زمانی که بیشتر از 45 دقیقه کار می‌کنید یا جلوی کامپیوتر می‌نشینید یا رانندگی می‌کنید دقیقه‌ای ورزش کنید.

به‌طورمعمول موقع رانندگی و نشستن‌های ثابت و طولانی‌مدت سرمان را جلو می‌آوریم که این کار یکی از علل ایجاد آرتروز گردن و گردن‌درد است؛ به همین علت برای پیشگیری از آرتروز گردن و گردن‌درد بهتر است هر ده دقیقه یک‌بار از پشت میز بلند شوید و کمی بایستید و گردن و شانه‌ها را کمی چرخانده و نرمش دهید.

برای پیشگیری از آرتروز گردن و گردن‌درد موقع تایپ‌کردن بهتر است وضعیت مناسب بدن را حفظ کنید و به‌صورت مکرر به این کار مشغول نباشید. بالش مناسب خواب نیز در پیشگیری از آرتروز گردن و گردن‌درد تأثیر بسیار زیادی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • raha ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    0 0
    متشکرم. دردهایی ار ارتروز گردن که به دست منتقل شده وان را بی حس می کنند با چه نوع ورزشهایی بهبود می یابند؟