چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹

یك متخصص دندانپزشك گفت: برای جلوگیری از التهاب و خونریزی لثه ها، هر روز با مسواك زدن پلاک های میکروبی را از روی لثه هایتان بردارید.

ویژگی های یک مسواک خوب

سلامت نیوز:یك متخصص دندانپزشك گفت: برای جلوگیری از التهاب و خونریزی لثه ها، هر روز با مسواك زدن پلاک های میکروبی را از روی لثه هایتان بردارید.


به گزارش سلامت نیوز دکتر رضا یزدانی، دندانپزشك در گفتگو با برنامه «فراسو» شبكه رادیویی سلامت با اشاره به نشانه های بیماری لثه افزود: تشخیص بیماری لثه در ابتدای بیماری مشکل است؛ اما نشانه های این بیماری عبارتند از تورم لثه، قرمز یا پر رنگ شدن لثه؛ البته خون رنگ لثه ی افراد از پوست آن ها تبعیت می کند.


وی با بیان اینكه افراد با پوست روشن، رنگ لثه هایشان صورتی رنگ است، ادامه داد: اگر با کوچکترین تحریکی لثه خونریزی کند، نشان دهنده شروع بیماری است.


دندانپزشك علت اصلی خونریزی از لثه را عدم رعایت بهداشت عنوان و بیان كرد: با توجه به اینكه همواره پلاک میکروبی روی لثه ها تشکیل می شود افراد می بایست هر روز با مسواک و خمیر دندان این پلاک های میکروبی را از روی لثه هایشان بردارند. اگر این لایه برداشته نشود، سیستم دفاعی بدن برای از بین بردن میکروب ها فعال می شود در نتیجه لثه دچار التهاب و خونریزی خواهد شد.
وی در ادامه به پیوند لثه در افراد مسن (مثلا فرد 70 ساله) اشاره و تاكید كرد: این افراد اگر تعداد زیادی دندان داشته باشند، با مراجعه به متخصص لثه و یا صلاحدید وی، در صورت امكان پیوند لثه انجام می شود.
این دندانپزشك با بیان اینكه برای التهاب لثه استفاده از دهانشویه یا آب نمک با غلظت خاص می تواند مفید باشد، گفت: البته قبل از اسفاده از آن باید به دندانپزشک مراجعه كنید.


وی با بیان اینكه دندان سالم برخی از افراد به دلیل بی توجهی به بهداشت، التهاب لثه كه تخریب استخوان را در پی دارد. لق می شود، افزود: مراقبت از دندان ها از زمان رویش اولین دندان آغاز می شود که البته در زمان رویش اولین دندان، مراقبت از دندان کودک بر عهده والدین است.
این دندانپزشك درباره حذف پلاک های میکروبی از دندان ها و اقداماتی موثر گفت: حداقل 2 بار در روز به مدت حداقل 2 دقیقه مسواک زدن بزنید بهتر است یکبار شب قبل از خواب و بار دیگر صبح  بعد از صرف صبحانه این اقدام انجام شود؛ استفاده از نخ دندان؛ مراجعه منظم به دندانپزشکی؛ تغذیه مناسب و کاهش مصرف نوشیدنی های حاوی قند و شکر مانند انواع نوشابه.


وی درباره ویژگی های یك مسواک خوب افزود: مسواک باید نرم و صاف باشد. در بعضی از متدها همزمان با تمیز کردن سطح دندان لثه را نیز با مسواک نرم ماساژ می دهیم. معمولاً با پرز مسواک با زاویه 45 درجه در ناحیه طوق یا گردن كه محل تلاقی لثه و دندان است، لرزشی به پرزهای مسواک می دهیم و بعد مسواک را به سمت سطح جونده می کشیم.
این دندانپزشك در پایان با اشاره به تاثیر مصرف دخانیات بر دندان اظهارداشت: مصرف دخانیات می تواند از علل پوسیدگی دندان و خونریزی از لثه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha