پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 203937

اگر درصدد کاشت موی سر یا ابرو هستید، پیش از آن که نسبت به انجام این عمل زیبایی اقدام کنید، باید به نکاتی توجه داشته باشید که دانستن آنها در میزان موفقیت جراحی شما موثر است.

چندوچون کاشت مو در مردان و زنان

سلامت نیوز: اگر درصدد کاشت موی سر یا ابرو هستید، پیش از آن که نسبت به انجام این عمل زیبایی اقدام کنید، باید به نکاتی توجه داشته باشید که دانستن آنها در میزان موفقیت جراحی شما موثر است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست، مو و زیبایی درباره افراد واجد شرایط برای کاشت مو به جام‌جم می‌گوید: ریزش موی فرد متقاضی باید متوقف شده باشد. بنابراین کسی که ریزش موی حاد و فعال دارد، گزینه مناسبی برای کاشت نیست، چراکه هرگونه درمان می‌تواند با شکست مواجه شود.

وی حداقل سن مناسب برای کاشت مو را 26 تا 27 سالگی عنوان می‌کند و می‌گوید: البته این به‌معنای آن نیست که یک فرد 24 ساله نمی‌تواند این کار را انجام بدهد. ثبات ریزش مو و مناسب بودن پشت موی متقاضی مهم‌تر از سن است.

این متخصص پوست و مو تأکید می‌کند: با توجه به این که پیوند مو با برداشتن بافت از ناحیه پشت‌سر بیمار انجام می‌گیرد، کسانی که پشت موی آنها کم است، امکان کاشت مو ندارند.

روش‌های کاشت مو

روش‌های کاشت مو متفاوت است و گاهی در تبلیغات مشاهده می‌شود که برخی پزشکان بر یکی از این روش‌ها و برتری آن بر روش دیگر اصرار و تأکید دارند.

دکتر احسانی درباره این تبلیغات می‌گوید: معیار تعیین‌کننده در انتخاب روش کاشت، وضعیت پشت مو بود و این موضوع سلیقه‌ای نیست. موها به دو روش دانه‌ای Fit و نواری Fut کاشته می‌شود. در روش نواری، بافت مو به طول 25 ـ20 سانتی‌متر از پشت‌سر بیمار برداشته و سپس زیر میکروسکوپ ریز و در سر کاشته می‌شود. در روش دانه‌ای، موها دانه به دانه برداشته و کاشته می‌شود.

این متخصص پوست، مو و زیبایی تأکید می‌کند: هیچ روشی برتری ندارد. همان طور که اشاره شد، انتخاب روش به موهای پشت‌سر بستگی دارد. گاهی ممکن است حتی از دو روش نواری و دانه‌ای برای کاشت در یک نفر استفاده شود. وی ادامه می‌دهد: روش نواری با وجود آن که آسیب کمتری به مو می‌زند، اما افراد چون نگران خط برش هستند، ممکن است آن را خوب ندانند در صورتی اگر عرض برش زیاد نباشد و خوب بخیه زده شود، اثری از محل برش باقی نمی‌ماند.

دکتر احسانی خاطرنشان می‌کند: به واسطه ظرافت‌های مربوط به روش نواری، افراد غیرمتخصص از روش دانه‌ای بیشتر استفاده می‌کنند.

تعداد فولیکول‌های قابل پیوند

یکی دیگر از نشانه‌های کذب بودن تبلیغات، تعداد فولیکول‌های قابل پیوند است. افراد غیرمتخصص، تعداد موهای قابل پیوند را 17 تا 20 هزار فولیکول عنوان می‌کنند در صورتی که دکتر احسانی این ادعاها را غیرواقعی می‌داند و می‌گوید: متوسط کاشت، 4000 تا 6000 مو در یک جلسه است. اگر متخصصی برش را خیلی بزرگ بگیرد، ممکن است به 7000 مو برسد. باید توجه داشت طول برش هرچه بیشتر باشد، ریسک جاگذاری آن نیز بیشتر است.

وی ادامه می‌دهد: در روش دانه‌ای هم بیشتر از 1700 واحد مو قابل برداشت نیست. این واحد نیز ضرب در 3 می‌شود که متوسط فولیکول‌های قابل کاشت به 4000 تا 5000 می‌رسد. ادعای کاشت مو، بیش از این ارقام استاندارد فقط تبلیغ است.

این متخصص پوست، مو و زیبایی در پاسخ این پرسش که چرا امکان دریافت بافت مو از اعضای درجه یک خانواده وجود ندارد، می‌گوید: چون تعداد آنتی‌ژن‌ها خیلی زیاد می‌شود. این موضوع همچنان در دست بررسی است.

درصد اندک موفقیت کاشت مو در زنان

طاسی و ریزش مو در مردان شایع‌تر است، به گونه‌ای که بیش از 90 درصد مراجعان کاشت مو را مردان تشکیل می‌دهند، اما در این میان، زنان نیز گاه به دلیل مواجهه با این مشکل برای کاشت مو اقدام می‌کنند.

به گفته دکتر احسانی، میزان موفقیت کاشت مو در زنان کمتر از مردان است چرا که اغلب زنانی که نیاز به کاشت مو پیدا می‌کنند، پشت موی مناسبی ندارند.

این متخصص پوست و مو، وراثت و ژنتیک را دلیل ضعیف بودن پشت مو در زنان عنوان می‌کند و می‌گوید: اقدامات درمانی پیش از جراحی برای زنان فایده‌ای ندارد.

انتظارات غیرواقع بینانه

برخی افراد قبل از جراحی زیبایی نسبت به فرآیند درمان، اطلاعات لازم و کافی دریافت نمی‌کنند. به همین دلیل انتظارات غیرواقع بینانه نسبت به آن عمل تعریف می‌کنند و می‌خواهند در مدت زمان بسیار کوتاهی شاهد نتایج جراحی باشند.

دکتر احسانی این انتظارات را یکی از مشکلات پزشکان در رابطه با برخی متقاضیان کاشت مو عنوان می‌کند و می‌گوید: افرادی هستند که با طاسی کلی مواجه هستند و انتظار دارند کل سر مو کاشته شود در صورتی که چنین امری محال است.

وی ادامه می‌دهد: افرادی به خاطر توصیه دیگران مثلا همسر، خواهر، دوستان یا چشم و همچشمی نسبت به کاشت مو اقدام می‌کنند و به واسطه آن که توقع زیادی دارند و محدودیت کاشت مو پاسخگوی همه انتظارات آنها نیست، برای استفاده از این روش مناسب نیستند، ضمن آن که متقاضیان باید شش تا 9 ماه صبر کنند که شاهد نتیجه جراحی خود باشند.

کاشت مو برای بیماران خاص

اغلب پزشکان، ریسک کاشت مو برای مبتلایان بیماری‌های هپاتیت و ایدز را نمی‌پذیرند، چراکه معتقدند نمی‌توانند سلامت کارکنان خود را در معرض ریسک قرار بدهند بلکه تجهیزات پزشکی مورد استفاده نیز غیرقابل استفاده می‌شود. به‌همین دلیل به این گروه از متقاضیان توصیه می‌شود تا زمانی که شرایط مناسب برای آنها فراهم شود، از کاشت مو امتناع کنند. برخی پزشکان با کاشت مو برای این بیماران در بیمارستان موافق هستند.

روش تشخیص پزشک با صلاحیت کاشت

یکی از دلایل نارضایتی برخی بیماران از نتایج جراحی زیبایی خود، مراجعه به افراد غیرمتخصصی است که خود را به عنوان جراح زیبایی به متقاضیان معرفی می‌کنند. متخصصان توصیه می‌کنند افراد قبل از اقدام برای هر گونه جراحی زیبایی، تخصص پزشک را از سازمان نظام پزشکی استعلام کنند.

افراد واجد شرایط کاشت ابرو

به گفته متخصصان، کسانی که بر اثر سانحه دچار شکستگی یا افتادگی ابرو شده و خطی بین ابروهایشان ایجاد شده، کاندیداهای مناسب کاشت ابرو هستند. در مجموع نتیجه کاشت ابرو به چند دلیل خوب نیست چون موهای ابرو از سر برداشته می‌شود که برای ابرو خیلی مناسب نیست. رعایت خواب مو مانند ابروی طبیعی بسیار سخت و گاه غیرممکن است و موهای ابروی کاشته شده سیخ سیخ است. از سوی دیگر به دلیل تفاوت سرعت رشد موی ابرو و موی سر، فرد باید به طور مرتب موها را کوتاه کند و به همین دلیل نتیجه آن متفاوت از کاشت موی سر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عظيمي ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
    0 0
    واقعا مفيد و پر محتوا بود