تحقیقات جدید نشان می دهد مصرف مکرر گوشت کباب شده، می تواند خطر مرگ و میر را در میان نجات یافتگان از سرطان پستان افزایش دهد.

گوشت کباب شده ریسک مرگ بازماندگان سرطان پستان را افزایش می دهد

سلامت نیوز:تحقیقات جدید نشان می دهد مصرف مکرر گوشت کباب شده، می تواند خطر مرگ و میر را در میان نجات یافتگان از سرطان پستان افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، مصرف بالای گوشت کبابی، بریانی و دودی ممکن است خطر مرگ و میر پس از سرطان پستان را افزایش دهد. برای این مطالعه، هامبرتو پارادا از دانشگاه کارولینای شمالی و همکارانش، ارتباط بین گوشت کبابی، بریانی و گوشت های دودی و زمان زنده ماندن پس از سرطان پستان را مورد بررسی قرار دادند.

مصرف گوشت پخته شده با درجه حرارت بالا، یک منبع بسیار متداول از هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه و دیگر مواد شیمیایی سرطان زاست که با بروز سرطان پستان همراه است. اما این مطالعه ارزیابی کرد که آیا مصرف آن، به زنده ماندن پس از سرطان پستان ارتباطی دارد.

در مطالعه یک جمعیت، با ۱۵۰۸ زن مبتلا به سرطان پستان، مصاحبه شد و در مورد مصرف انواع گوشت کبابی، بریانی و گوشت دودی از آنها سوال شد. از زنان خواسته شد مصرف خود را در هر دهه از زندگی بیان کنند و هم چنین فصولی را که در آن این مواد غذایی بیشتر مصرف می شوند را مشخص نمایند.

در پنج سال پیگیری، شرکت کنندگان به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. در میان ۱۵۰۸ زن مورد مطالعه، ۵۹۷ مورد مرگ گزارش گردید که ۲۳۷ (۳۹.۷ درصد) از آن ها مبتلا به سرطان پستان بودند و پس از یک مدت زمان متوسط پیگیری حدود ۱۷.۶ سال فوت کردند.

این مطالعه نشان داد که در مقایسه با مصرف کم، مصرف بالای گوشت کبابی، بریانی و گوشت دودی موجب افزایش ۲۳  درصدی خطر مرگ و میر می شود. این یافته ها در مجله موسسه ملی سرطانJNCI  منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha