دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
کد خبر: 204324

همه ما دوست داریم در تمامی سنین، حافظه‌ای قوی داشته باشیم. اگر برنامه غذایی شما فاقد مواد مغذی باشد، می‌تواند باعث کاهش توانایی‌تان در تمرکز فکری شود. افراط‌وتفریط در خوردن این مواد نیز باعث می‌شود تمرکز شما به حد مطلوب نرسد.

دوپینگ حافظه با این مواد غذایی

سلامت نیوز: همه ما دوست داریم در تمامی سنین، حافظه‌ای قوی داشته باشیم. اگر برنامه غذایی شما فاقد مواد مغذی باشد، می‌تواند باعث کاهش توانایی‌تان در تمرکز فکری شود. افراط‌وتفریط در خوردن این مواد نیز باعث می‌شود تمرکز شما به حد مطلوب نرسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه نسل فردا، برای یک رژیم غذایی متعادل، سعی کنید همواره از طیف وسیعی از غذاهای سالم و ضروری استفاده کنید.

  منابع غذایی مفید برای کارایی مغز
 گردو: این ماده غذایی حاوی دو ماده مهم به نام کولین و لسیتین است که در ساخت مهم‌ترین واسطه شیمیایی مؤثر در حافظه و فعالیت‌های مغزی، فسفاتیدیل کولین به‌کار می‌روند. این ماده یک جزء اصلی سازنده سلول‌های مغز است که بدون مقادیر کافی آن فعالیت مغز و قدرت حافظه کاهش می‌یابد؛ همچنین گردو حاوی دو عنصر مهم دیگر به نام فسفر و گوگرد است که در ساخت لسیتین به‌کار می‌روند. گردو منبع مهم عنصر روی نیز هست که برای حفظ و تقویت فعالیت‌های مغزی و جلوگیری از تجمع سرب و اثرات سمی آن بر مغز مناسب است.

  خرما: یکی از مواد مغذی مؤثر بر بهبود حافظه خرما است. خرما منبع مناسبی از ویتامین‌های گروه B، سلنیم، آهن و منگنز است؛ بدین ترتیب می‌تواند برای تقویت حافظه ماده غذایی مناسبی باشد.

   بادام‌زمینی: بادام‌زمینی سرشار از ماده‌ای به نام کولین است که در ساخت واسطه شیمیایی مؤثر بر حافظه به‌کار می‌رود. با مصرف مواد غذایی حاوی کولین تا حدی می‌توان کمبود واسطه شیمیایی استیل کولین ناشی از سالمندی را جبران و با کاهش حافظه مقابله کرد.

   ماهی: ماهی منبع غنی فسفر و گوگرد است که در ساخت ناقل‌های عصبی به‌کار می‌رود. انواع ماهی به‌خصوص ماهی ساردین و ماهی کولی حاوی ماده‌ای به نام دی متیل اتانول است که باعث تغییر میزان استیل کولین و بهبودی خلق‌وخو، افزایش حافظه و قدرت یادگیری و افزایش طول عمر می‌شود. این ماده همچنین با تحریک تولید کولین در بازسازی واسطه شیمیایی مؤثر بر حافظه مفید است.

  میگو: سرشار از فسفر و اسیدهای چرب و لسیتین برای بهبود حافظه و فعالیت مغز است.

جوانه گندم: مواد غذایی حاوی ویتامینE مثل جوانه گندم ، باعث حفاظت سلول‌های مغز و نخاع در برابر آسیب مواد شیمیایی می‌شود؛ به همین دلیل به تمام افراد به‌خصوص کودکان و نوجوانان و افراد سالمند توصیه می‌شود حتماً جوانه گندم را در برنامه غذایی خود بگنجانند. جوانه گندم منبع غنی سلنیم است. سلنیم نیز یکی از مواد مفید برای سلامت مغز است که اثرات سمی فلزات سنگین را بر مغز خنثی می‌کند.

 کشمش و عسل
 مغز برای فکرکردن درست و به‌یادآوردن، به انرژی نیاز دارد. بهترین راه تأمین سریع این انرژی، مصرف خوراکی‌های شیرین است؛ بنابراین اگر در روز امتحان میل چندانی به خوردن صبحانه ندارید، حدود پانزده کشمش و دو گردوی کامل بخورید. می‌توانید یک سیب پوست‌کنده را با دو قاشق غذاخوری عسل بخورید.

  انجیر
انجیر خشک یا تازه یکی از منابع دریافت مواد قندی است و اگر سه عدد از آن را با پنج مویز، یک قاشق غذاخوری عسل، یک گردو، دو بادام، دو پسته و پنج توت خشک مخلوط کنید و بخورید، یک دوپینگ مغزی اساسی برای روز امتحان انجام داده‌اید. دارای ویتامین‌های آ و ب و ث و مواد معدنی مثل آهن، برم، منگنز و گوگرد است که همه برای بدن و سلول‌های مغزی مفید هستند.

جین سینگ:جین سینگ که ریشه گیاهی چینی و شبیه به هویج زردرنگ است به‌قدری ازنظر ارزش غذایی بالاست که به نام ریشه زندگی لقب گرفته و از آن برای تقویت جسم و ذهن استفاده می‌کنند.

  اسفناج: اسفناج حاوی مقادیر چشمگیر ویتامین‌های گروه B، به‌خصوص اسیدفولیک است. اسیدفولیک در ساخت بسیاری از مواد در مغز نقش مؤثری دارد.

  برگ نعناع: برگ نعناع حاوی اسیدهای چرب اساسی متعددی است که به خون‌رسانی مغز کمک می‌کند و باعث تقویت سلول‌های عصبی می‌شود؛ به همین دلیل آرام‌بخش و افزایش‌دهنده قدرت تمرکز است.

زنجبیل: زنجبیل اثرات بسیار زیادی بر حالات روحی و روانی دارد. زنجبیل باعث افزایش مقاومت دربرابر تنش‌های عصبی می‌شود. از سوی دیگر خون‌رسانی به مغز را بهتر می‌کند و باعث بهبود یادگیری می‌شود. این گیاه برای پیشگیری از پیری سلول‌های مغز و بازیافتن قوای مغزی ازدست‌رفته مفید است؛ همچنین مقاومت دربرابر خستگی و قدرت تمرکز را افزایش می‌دهد و برای رفع بی‌خوابی و سایر اختلالات خواب مؤثر است.

 سویا: حاوی مقادیر قابل‌توجهی از انواع ویتامین‌های مؤثر بر سیستم مغزی، کولین و لسیتین است. سویا در ساخت واسطه‌های شیمیایی مؤثر بر حافظه، نقش مفیدی دارد. دانش‌آموزان، کنکوری‌ها و سایر افرادی که نیاز به قدرت فکری بیشتری دارند، بهتر است از سویا و فراورده‌های آن در برنامه غذایی خود استفاده کنند.

  تخم‌مرغ: تخم‌مرغ منبع سرشار پروتئین، لسیتین، فسفر، منگنز، سلنیم و ویتامین‌های گروه B، روی و... است که برای تقویت حافظه بسیار مناسب هستند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha