یکی از نابینایان ساکن ورامین از پل عابرپیاده سقوط کرد. سه روز پیش بود که این فرد بدون اطلاع از عملیات جابه‌جایی عرشه پل عابرپیاده‌ای که روی خیابان رسالت این شهر قرار دارد، از پله‌های این پل سقوط کرد و از ناحیه دنده‌ها، سر و دندان دچار شکستگی شد. نکته قابل‌توجه این است که در هنگام وقوع این حادثه، هیچ‌گونه حصاری در مقابل پله‌های رها‌شده نصب نشده بود تا افراد نابینا نتوانند از آن عبور کنند. آنها فقط به نصب علائم هشداردهنده نوارهای زرد‌رنگ که افراد بینا قادر به تشخیص آنها هستند، بسنده کرده بودند و از آنجایی که معلولان نابینا همواره با استفاده از جهت‌یابی، مسیر هر روزه خود را طی می‌کنند، قاعدتا این فرد نیز طبق حرکت روزمره‌‌اش، متوجه این نوارهای زردرنگ نبوده و با مانعی روبه‌رو نشده است.

سقوط نابینا از پل عابرپیاده؛ نتیجه کوتاهی شهرداری

سلامت نیوز: یکی از نابینایان ساکن ورامین از پل عابرپیاده سقوط کرد. سه روز پیش بود که این فرد بدون اطلاع از عملیات جابه‌جایی عرشه پل عابرپیاده‌ای که روی خیابان رسالت این شهر قرار دارد، از پله‌های این پل سقوط کرد و از ناحیه دنده‌ها، سر و دندان دچار شکستگی شد. نکته قابل‌توجه این است که در هنگام وقوع این حادثه، هیچ‌گونه حصاری در مقابل پله‌های رها‌شده نصب نشده بود تا افراد نابینا نتوانند از آن عبور کنند. آنها فقط به نصب علائم هشداردهنده نوارهای زرد‌رنگ که افراد بینا قادر به تشخیص آنها هستند، بسنده کرده بودند و از آنجایی که معلولان نابینا همواره با استفاده از جهت‌یابی، مسیر هر روزه خود را طی می‌کنند، قاعدتا این فرد نیز طبق حرکت روزمره‌‌اش، متوجه این نوارهای زردرنگ نبوده و با مانعی روبه‌رو نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وقایع اتفاقیه، فرد نابینا پس از سقوط، بلافاصله توسط نیروهای اورژانس به بیمارستان شهید مفتح منتقل شد ولی به‌دلیل شدت جراحات، قرار است به بیمارستان خاتم‌الانبیاء و بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان منتقل شود. با وجود این اتفاق و حوادثی از این دست، جای سؤال است که چرا هیچ اقدامی به‌لحاظ ایمنی از سوی شهرداری صورت نگرفته و با برخی از سهل‌انگاری‌ها، گروهی از اقشار جامعه تبدیل به شهروندان درجه دو یا درجه چند می‌شوند.


شهردار: علت حادثه را دوربین‌های شهری بررسی می‌کنند
شهردار ورامین نیز در این رابطه اعلام کرده است: «اینکه گفته می‌شود این فرد از ارتفاع چند‌متری پل به پایین پرتاب شده، موضوعی است که باید توسط کارشناسان و بررسی دوربین‌های شهری مشخص شود. باتوجه به اجرای عملیات آبنمای میدان رازی ورامین، این پل در حال جابه‌جایی بوده و به منظور جلوگیری از قرارگرفتن افراد روی پله‌های آن، نوارهای حفاظتی در مقابل آن نصب شده؛ ضمن آنکه در مقابل این پل، شرکت آب و فاضلاب نیز درحال اجرای عملیات عمرانی است؛ البته به محض اطلاع از وقوع این حادثه، به همراه عده‌ای از مسئولان شهرداری در بیمارستان مفتح حضور پیدا کرده و روند درمان او را پیگیری کردیم.» علی حیدریان در ادامه با اشاره به اینکه به منظور ارائه خدمات درمانی تخصصی به این فرد، از بیمارستان لقمان تهران پذیرش گرفته و با هزینه شهرداری، فرد مصدوم به این شهر اعزام شد، گفته بود: «درحال‌حاضر، امر مهم سلامت این فرد جوان است و پس از آن با بررسی دقیق علت این حادثه، اطلاع‌رسانی می‌شود.»


کوتاهی فوق‌العاده شهرداری!
در همین میان محمدرضا اسدی، معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران، درباره این حادثه با انتقاد شدید از عملکرد شهرداری در حوزه مناسب‌سازی گفته است: «ساعت 9 صبح روز شنبه (9 بهمن) یک معلول نابینا به علت عدم مناسب‌سازی‌ها دچار حادثه شده است و سریعا طی ارتباط با شهرداری، خواهان ارائه گزارش شدیم و اولویت را بر پیگیری مسائل درمانی فرد مذکور قرار دادیم اما پس از دریافت گزارش کامل تا ظهر دیروز، متوجه کوتاهی بارز و فوق‌العاده شهرداری درباره حادثه رخ داده شدیم. شهرداری ورامین قصد تعمیرات و عملیات اجرایی در میدان رازی شهرستان ورامین را داشته و بدون توجه به ایمن‌سازی و ممنوع‌کردن ورود به پل عابرپیاده، نیمی از پل را به عرض طرف دیگر بلوار برداشته و همین امر باعث شد تا این نابینا که قاری قرآن و مداح اهل بیت نیز هست، از همان نیمه‌پل به پایین سقوط کند.» معاون بهزیستی تهران در ادامه با اشاره به اینکه این فرد به سرعت به بیمارستان شهید‌مفتح شهرستان ورامین منتقل شده است، اعلام کرد: «از آنجا که از ناحیه دنده‌ها دچار شکستگی، از لحاظ مغزی آسیب دیده و همچنین دچار خونریزی از ناحیه سر و گوش نیز شده بود، به علت شدت جراحات به بیمارستان لقمان در تهران منتقل می‌شود و درحال‌حاضر نیز قرار است به بیمارستان خاتم‌الانبیاء و بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان منتقل شود. در این حادثه، شهرداری کوتاهی کرده و برای اجرای این عملیات درحالی‌که پل عابرپیاده را نصفه برش داده بود، تنها به نصب علائم هشداردهنده نوارهای زردرنگ که افراد بینا قادر به تشخیص آنها هستند، بسنده کرده و از آنجایی که معلولان نابینا همواره با استفاده از جهت‌یابی، مسیر هر روزه خود را طی می‌کنند، قاعدتا طبق حرکت روزمره‌شان متوجه این نوارهای زردرنگ نخواهند شد و با مانع روبه‌رو نمی‌شوند؛ به‌این‌ترتیب، وقوع چنین واقعه‌ای برای آنها کاملا طبیعی است.»


او با انتقاد از حضور‌نیافتن مسئولان بالادستی شهرداری در جلسات ستاد مناسب‌سازی گفته است: «در این جلسات، مقامات بالادستی از شهرداری حضور پیدا نکرده و تنها به‌حضور کارشناس در این جلسات بسنده می‌کنند. کوتاهی‌های شهرداری‌ها در شهرستان‌ها به‌مراتب مشهودتر از کلانشهرهاست. شهرداری‌های برخی از استان‌ها، اصلا توجهی به موضوع مناسب‌سازی و حفظ ایمنی معلولان ندارند؛ این درحالی است که همواره تأکید می‌کنیم تمامی آحاد باید شهروند درجه یک محسوب شوند. درواقع، معلولان جزء اقشار بی‌صدایی هستند که صدای دردشان با بروز چنین فجایعی به گوش دیگران می‌رسد. به همین منظور، سازمان بهزیستی شکایتی را از سوی بهزیستی شهرستان ورامین علیه شهرداری این شهر تنظیم کرده که حتما به‌طور جدی پیگیری خواهد شد تا دیگر شاهد چنین مسائل و مشکلاتی برای معلولان نباشیم؛ همچنین مسئولان بهزیستی پیگیر این مسئله هستند و تا بازگشت سلامتی این فرد روشندل در کنار او خواهند بود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha