سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 204933

دستگاه گوارش نقش اصلی را در تجزیه غذا، بازیابی مواد مغذی و ویتامین ها و دفع مواد غیر ضروری دارد.

توصیه هایی برای جلوگیری از مشکلات رایج گوارشی

سلامت نیوز:دستگاه گوارش نقش اصلی را در تجزیه غذا، بازیابی مواد مغذی و ویتامین ها و دفع مواد غیر ضروری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،کوچکترین اختلالی در هر کدام از اندام های دستگاه گوارش از قبیل دهان، مری، کبد، معده، کیسه صفرا، روده کوچک و بزرگ، لوزالمعده و مقعد و رکتوم علائم ناراحت کننده را برای افراد ایجاد می کند. در این میان شایع ترین مشکلات گوارشی عبارتند از: یبوست، اسهال، سوزش سردل، تهوع و استفراغ و گرفتگی روده.

در اینجا موثرترین راه ها برای جلوگیری از مشکلات گوارشی پیشنهاد شده اند:

خوردن وعده های غذایی مکرر: بسیاری از طرفداران از دست دادن وزن، مدافع خوردن وعده های غذایی مکرر و کوچکتر برای کمک به سوخت و ساز بدن و جلوگیری از پرخوری هستند. این قاعده کلی همچنین می تواند از بروز مشکلات هضم نیز جلوگیری کند.

هنگامی که شما یک وعده غذایی حجیم دریافت می کنید، دستگاه گوارش ممکن است قادر به تحمل و هضم آن نباشد و همین امر منجر به سوزش سر دل و بازگشت اسیدها از معده به مری، تهوع و استفراغ شود.

هدف اصلی، دریافت 5 تا 6 مینی وعده غذایی در روز برای حفظ و بهبود سلامت کلی دستگاه گوارش است. مطمئن شوید که وعده های غذایی شما شامل کربوهیدارت های پیچیده، پروتئین های بدون چربی، و چربی های سالم است.

شما باید همچنین از دراز کشیدن و خوابیدن بلافاصله بعد از خوردن غذا اجتناب کنید چون خطر سوزش سر دل و حالت تهوع را افزایش می دهد.

خوردن بیشتر فیبر: شما احتمالا زیاد شنیده اید که مصرف بیشتر فیبر برای کاهش وزن و سلامت قلب مفید است. فیبر همچنین سلامت جهاز هاضمه، را تضمین می کند. کلینیک مایو توصیه به مصرف روزانه فیبر می کند و آنهم 38 گرم برای مردان زیر 50 سال و 25 گرم برای زنان در همه گروه های سنی. بزرگسالان بالای 50 سال نیاز به مصرف فیبر کمتر و به میزان 30 گرم در روز برای مردان و 21 گرم برای زنان دارند.

گرفتن فیبر به اندازه، از مشکلات هضم پیشگیری کرده و منجر به تنظیمات سیستم گوارشی می شود. فیبر به طور طبیعی در آشپزخانه شما و در میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات سبوس دار وجود دارد.

نوشیدن مقدار زیاد آب: آب به پاکسازی کل سیستم گوارشی کمک می کند و به ویژه در پیشگیری از یبوست موثر است. علاوه بر این به تجزیه غذا و جذب مواد مغذی در دستگاه گوارش کمک می کند. هدف اصلی، نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز است. البته قند نباید به آب اضافه شود چون مشکلات هضم غذا را بدتر می کند.

مراجعه به پزشک: اگر مشکلات هضم با ترفندهای شیوه زندگی از بین نرفتند، شنا نیاز به ملاقات با پزشک تان دارید. چون مشکلات هضم می تواند به مشکلات بهداشتی جدی تری از قبیل رفلکس معده، بیماری سلیاک، ورم مخاط روده بزرگ، بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو، سنگ کیسه صفرا، سندرم روده تحریک پذیر، عفونت های شدید ویروسی و یا انگلی مربوط باشد.

منبع:healthline

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha