نوشابه‌های گازدار به دلیل وجود تركیبات Co2 و تبدیل آن به اسید كربنیك باعث عدم جذب كلسیم مواد غذایی و در نتیجه ایجاد مشكلات اسكلتی و پوكی استخوان می‌شود و از طرفی حل شدن تدریجی مینای دندان و در نتیجه رنگ گرفتگی سطحی، ایجاد حساسیت، پوسیدگی‌های ریز روی مینای دندان را به دنبال دارد.

نوشابه‌های گازدار و تنقلات حاوی شكر باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود
سلامت نیوز: استفاده از نوشابه‌های گازدار و تنقلات حاوی مواد قندی و كربوهیدارت‌ باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند.

به گزارش انجمن متخصصین دندانپزشكی ترمیمی ایران، سعید نعمتی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و دبیر علمی دهمین كنگره دندانپزشكی ترمیمی ایران (12 تا 14 آبان ماه 1389) با بیان این خبر اظهار داشت: یكی از مهمترین مسائلی كه امروزه با ‌آن مواجه هستیم استفاده بی‌رویه نوجوانان و جوانان از نوشابه‌های گازدار و تنقلات حاوی مواد قندی است كه در این سنین با توجه به افزایش فعالیت‌های بدنی تمایل به مصرف این مواد نیز افزایش یافته و باعث ایجاد صدمات جبران‌ناپذیری بر بدن و دندان‌ها می‌شود.

وی گفت: نوشابه‌های گازدار به دلیل وجود تركیبات Co2 و تبدیل آن به اسید كربنیك باعث عدم جذب كلسیم مواد غذایی و در نتیجه ایجاد مشكلات اسكلتی و پوكی استخوان می‌شود و از طرفی حل شدن تدریجی مینای دندان و در نتیجه رنگ گرفتگی سطحی، ایجاد حساسیت، پوسیدگی‌های ریز روی مینای دندان را به دنبال دارد.

نعمتی وجود مواد قندی و كربوهیدرات‌ها در انواع بیسكویت‌ها، شكلات‌ها و سایر تنقلات كه به صورت مكرر و به دفعات در طول روز مصرف می‌شود را به عنوان عوامل مخرب دندان‌ها بر شمرد و افزود: ریزه‌خواری نادرست و استفاده بیش از حد از تنقلات قندی باعث ایجاد اسید و حل شدن مینای دندان‌ها و شروع پوسیدگی به خصوص در نواحی بین دندانها می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تأكید كرد: بهترین جایگزینی برای تنقلات و نوشابه‌های گازدار، انواع مغزها و انواع دوغ است كه در گذشته جایگاه خوبی در سبد غذایی ما ایرانیان داشته است و نه تنها فاقد اثرات پوسیدگی دندانهاست بلكه باعث تأمین كلسیم مورد نیاز بدون نیز می‌شود.

نعمتی در خاتمه یادآور شد: در دهمین كنگره دندانپزشكی متخصصین ترمیمی ایران كه از 12 تا 14 آبان در هتل المپیك تهران برگزار می‌شود نتایج جدیدترین تحقیقات در زمینه پیشگیری و درمان بیماری‌های دندان در قالب پنل‌های تخصصی با همكاری اساتید داخلی و خارجی مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha