دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
کد خبر: 205528

بوقلمون دارای آهن، روی، فسفر، پتاسیم و ویتامین‌های B است. جالب اینجاست که به‌دلیل بافت خاصی که گوشت بوقلمون دارد برخلاف برخی پروتئین‌ها هنگام طبخ حجم خود را از دست نمی‌دهد و کم‌ترین میزان چربی اشباع و کلسترول را در مقایسه با گوشت قرمز دارد؛ درعین‌حال منبع غنی از انواع ویتامین B و ویتامین A است.

بایدها و نبایدهای گوشت بوقلمون

سلامت نیوز: بوقلمون دارای آهن، روی، فسفر، پتاسیم و ویتامین‌های B است. جالب اینجاست که به‌دلیل بافت خاصی که گوشت بوقلمون دارد برخلاف برخی پروتئین‌ها هنگام طبخ حجم خود را از دست نمی‌دهد و کم‌ترین میزان چربی اشباع و کلسترول را در مقایسه با گوشت قرمز دارد؛ درعین‌حال منبع غنی از انواع ویتامین B و ویتامین A است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه نسل فردا، مصرف گوشت بوقلمون به‌ویژه در فصل سرما برای کودکان و سالمندان بسیار مناسب است. به دلیل اسیدآمینه موجود در گوشت بوقلمون این ماده غذایی می‌تواند از تجمع سرب و جیوه در بدن جلوگیری و به عملکرد کبد برای دفع سموم بدن کمک کند. بوقلمون کلسترول بد خون را کاهش میدهد، آرامش و سرحالی ایجاد میکند، از سرطان جلوگیری میکند، ترشح هورمون تستوسترون را افزایش میدهد و سیستم ایمنی را تقویت میکند. 150 گرم گوشت بوقلمون حدود نیمی از اسیدفولیک موردنیاز روزانه را تأمین می‌کند؛ همچنین منبع خوبی از پروتئین، سلنیوم، روی و پتاسیم و ویتامینهای B1، B3، B6 و B12 و اسیدآمینه تریپتوفان است. گوشت بوقلمون بدون پوست، به‌طور طبیعی چربی کمی دارد که معادل یک گرم چربی در هر 30 گرم گوشت است؛ لذا کسانی که دارای رژیم غذایی کم‌چربی هستند، میتوانند از آن استفاده کنند. گوشت سفید و بدون پوست بوقلمون، یک ماده غذایی با پروتئین بالا و چربی کم است. کسانی که باید غذاهای کم‌چرب بخورند، میتوانند از قسمت سفید گوشت بوقلمون استفاده کنند.


اثرات مفید گوشت بوقلمون:


  کاهش کلسترول بد خون
مصرف گوشت بوقلمون به دلیل کلسترول بالای این گوشت (بین دوازده تا چهارده درصد) برای افراد با کلسترول بالا مضر است و افراد دارای کلسترول بالا می‌توانند از قسمت‌های روشن‌تر گوشت بوقلمون که بدون پوست بوده و دارای چربی، چربی اشباع و کلسترول کمتری است استفاده کنند. اگر سینه مرغ و بوقلمون را مقایسه کنیم، میزان پروتئین موجود در گوشت مرغ بیشتر بوده و ازنظر میزان کلسترول، گوشت مرغ بدون پوست، کلسترول بسیار پایین‌تری نسبت به گوشت بوقلمون دارد؛ ازاین‌رو، با در نظر گرفتن این تفاوت، استفاده از گوشت مرغ برای بیماران دارای کلسترول بالا توصیه می‌شود. این نکته درباره گوشت بوقلمون حائز اهمیت است که قسمت تیره گوشت بوقلمون چربی بیشتری نسبت به قسمت گوشت سفید آن دارد؛ بنابراین بهتر است افراد دارای فشارخون و چربی بالا از قسمت گوشت سینه آن استفاده کنند. قسمت روشنتر گوشت بوقلمون که بدون پوست باشد، دارای چربی، چربی اشباع و کلسترول کمتری از گوشت مرغ و گاو است.


 جلوگیری از سرطان
اسیدآمینه تریپتوفان برای فعالیت سلولهای T لازم است. سلولهای T یک نوع از سلولهای سیستم ایمنی بدن هستند که سلولهای سرطانی را از بین میبرند. در فقدان تریپتوفان، سلول‌های T فعال میمیرند.


  افزایش هورمون تستوسترون
پروتئین موجود در گوشت بوقلمونی که به‌طور طبیعی (بدون استفاده از مواد شیمیایی و هورمونی) پرورش داده‌شده است، میزان هورمون تستوسترون را در بدن آقایان، در حد مطلوب نگه میدارد؛ ولی هورمونهایی که در پرورش بوقلمونهای صنعتی استفاده میشوند، تولید هورمون استروژن (هورمون زنانه) را افزایش و هورمون تستوسترون را کاهش می‌دهند. کمبود پروتئین در برنامه غذایی مردان مسن، منجر به افزایش گلوبولین باند شده با هورمون جنسی و کاهش فعالیت هورمون تستوسترون میشود. کاهش اثر تستوسترون باعث کاهش عملکرد جنسی و توده عضلانی و گلبولهای قرمز خون و پوکی استخوان میشود.

ایجاد آرامش و سرحالی
ناقلین عصبی از اسیدهای آمینه تشکیل میشوند و ناقل عصبی به نام «سروتونین» از اسیدآمینه تریپتوفان تشکیل‌شده است. سروتونین باعث سرحالی و آرامش در بدن میشود؛ لذا مصرف غذاهایی مثل بوقلمون باعث سرحالی میشود.

  بهبود کمخوابی
اسیدآمینه تریپتوفان نقش مهمی در خوابیدن دارد و باعث بهبود خواب در مبتلایان به بیخوابی مزمن میشود.

هشدارها:
گوشت بوقلمون دارای مقدار کمی اگزالات است؛ لذا بیماران مبتلابه سنگ کلیه اگزالاتی، خیلی کم باید آن را بخورند.
تقریباً تمامی چربی بوقلمون در پوست آن موجود است؛ همچنین گوشت تیره‌رنگ آن چربی بیشتری از گوشت روشنتر (سفید) آن دارد؛ لذا قبل از پختن گوشت بوقلمون، تمامی پوست آن را جدا کنید؛ درضمن افراد مبتلابه چربی خون بالا بهتر است از گوشت روشنتر آن استفاده کنند. گوشت بوقلمون دارای اسیدآمینه پورین است؛ بنابراین مبتلایان به نقرس باید آن را به میزان خیلی کم  ‌مصرف کنند.
بوقلمونهایی که به‌طور طبیعی و ارگانیک پرورش داده میشوند، هیچ نوع هورمون و آنتی‌بیوتیکی در بدن خود ندارند.
 پیشگیری و درمان کم‌خونی به دلیل وجود هموگلوبین زیاد در ران بوقلمون مصرف آن برای افرادی که کمبود آهن دارند بسیار مفید است و توصیه می‌شود.

مصرف گوشت بوقلمون  و تاثیر آن بر دیابت و کبد چرب
 گوشت بوقلمون به دلیل دارا بودن چربی‌های اشباع‌شده کم، پروتئین بالا و درصد کربوهیدرات پایین برای بیماران مفید است؛ همچنین به علت درصد بسیار کم ‌چربی‌های اشباع‌شده در این گوشت، مصرف آن برای افرادی که دارای کبد چرب هستند مناسب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha