میان وعده‌های سالم و بهداشتی مانند میوه‌های خشك شده، خشكبار، شیر و لبنیات، خرما، كیك و بیسكوییت كه می‌تواند با 300 كیلو كالری نیاز دانش‌آموزان را تأمین كند باید در بوفه‌های مدارس توزیع شوند چرا كه آنها بهترین جایگزین برای رفع گرسنگی دانش‌آموزان است.

توزیع چیپس، پفك و لواشك در بو‌فه‌های مدارس ممنوع است
سلامت نیوز: مدیركل سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش گفت: توزیع چیپس، پفك و لواشك در بو‌فه‌های مدارس به خصوص در دبستان‌‌ها ممنوع است و در صورت مشاهده این نوع مواد خوراكی با متخلفان و مدیریت مدرسه برخورد می‌‍‌شود.

حسن ضیاءالدینی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: علاوه بر چیپس، پفك و لواشك، توزیع سوسیس و كالباس و انواع مواد خوراكی غیر بهداشتی كه مورد تأیید دفتر سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش نباشد، خلاف و ممنوع است.

وی با اشاره به مواد غذایی كه باید در بوفه‌های مدارس توزیع شود، ادامه داد: میان وعده‌های سالم و بهداشتی مانند میوه‌های خشك شده، خشكبار، شیر و لبنیات، خرما، كیك و بیسكوییت كه می‌تواند با 300 كیلو كالری نیاز دانش‌آموزان را تأمین كند باید در بوفه‌های مدارس توزیع شوند چرا كه آنها بهترین جایگزین برای رفع گرسنگی دانش‌آموزان است.

مدیركل سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش افزود: این اقلام باید در بسته‌بندی بهداشتی و با تاریخ ساخت و انقضا و پروانه بهداشتی، در این بوفه‌ها عرضه شوند.

ضیاء الدینی تصریح كرد: بهداشت محیط پایگاه‌ها نیز كه محل عرضه و فروش میان وعده‌های مجاز در مدارس است باید به تأیید كارشناسان بهداشت محیط برسد در غیر این صورت هیچ فردی حق توزیع مواد خوراكی در مدارس را ندارد.

وی با اشاره به اینكه مكان بوفه‌های مدارس باید قابلیت شست‌وشو و ضد عفونی كردن را داشته باشند، گفت: بوفه‌های مدارس علاوه بر این مهم باید به پنجره‌های توری هم مجهز باشند.

مدیركل سلامت و پیشگیری آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش درباره شرایط فروشندگان مواد خوراكی بهداشتی بوفه‌های مدارس بیان كرد: این فروشندگان علاوه بر داشتن سلامت اخلاقی باید مجوز سلامت و فعالیت خود را از مراكز بهداشتی و درمانی و آموزش و پرورش اخذ كنند در غیر این صورت مجوز فعالیت در بوفه‌های مدارس را ندارند.

ضیاءالدینی درباره تخلفات احتمالی در اجرای طرح پایگاه‌های تغذیه سالم و نحوه برخورد با آنها اضافه كرد: كارشناسان بهداشت محیط، كارشناسان بهداشت آموزش و پرورش و كارشناسان دفتر نظارت بر نحوه عملكرد پایگاه‌های تغذیه سالم بر بوفه مدارس نظارت می‌كنند و در صورت مشاهده تخلف، با متخلفان به صورت قانونی برخورد می‌شود.

وی با اشاره به رفع كمبود مربی بهداشت در مدارس خاطرنشان كرد: در گذشته به واسطه كمبود مربی بهداشت در مدارس تخلفات صورت می‌گرفت ولی امسال با وجود استخدام مربیان بهداشت مدارس به اندازه كافی، در این زمینه مشكلی وجود نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha